Nationale-Nederlanden: Podejście do profilaktyki zdrowotnej wciąż kuleje

0
632

Według badania Medonetu przeprowadzonego we współpracy z Nationale-Nederlanden blisko jedna piąta respondentów w nowym roku stawia sobie cele i dąży do ich osiągnięcia, nie mając przy tym problemu z mobilizacją. 41% motywuje fakt, że dane przedsięwzięcie jest dla nich bardzo ważne. Z kolei 22% ankietowanych przyznaje, że ma trudności, by samodzielnie podjąć inicjatywę.

Blisko 40% respondentów nie ma żadnych obaw i jest świadomych, że badania profilaktyczne są ważne dla zachowania zdrowia. Jedna czwarta niekiedy odczuwa dyskomfort związany z procedurą badań. Tyle samo osób często martwi się, że wyniki okażą się niepomyślne. Natomiast 32% ankietowanych przyznaje, że do wykonywania regularnych badań motywuje ich tylko obawa przed chorobą i jej objawy.

– Z przeprowadzonego testu jasno wynika, że w kwestii dbałości o zdrowie mamy jeszcze wiele do zrobienia. Tylko 14% Polaków opowiedziało się za stwierdzeniem, że profilaktyka jest ważna, dlatego regularnie wykonuje badania i prowadzi zdrowy tryb życia. Nieco więcej, bo 30% stara się systematycznie odwiedzać gabinety lekarskie i unikać alkoholu czy niezdrowego jedzenia. Jednak aż 56% osób przyznaje, że nie dba o siebie wystarczająco. Choć przyjęło się uważać, że początek roku to dobry moment, by wyznaczyć sobie nowe, prozdrowotne cele, to o profilaktyce warto pamiętać przez cały rok  – mówi Marta Maszewska-Danielewicz, dyrektor ds. komunikacji marketingowej i marki Nationale-Nederlanden.

Ekspertka zwraca uwagę, że w osiąganiu celów może pomóc kilka prostych zasad. Powinny być one przede wszystkim przemyślane i jak najbardziej konkretne. Po drugie, adekwatne do aktualnych możliwości i umiejętności.

– Ważne też, żeby lista planów nie była zbyt długa. Dzięki temu zwiększymy swoje szanse na ich realizację – mówi Marta Maszewska-Danielewicz. – Pewne jest, że wprowadzanie pozytywnych zmian dotyczących zdrowia zwykle odbywa się stopniowo i wymaga systematyczności oraz zaangażowania. Warto patrzeć na tego typu przedsięwzięcie długodystansowo i uczynić dbanie o siebie stałą częścią swojego stylu życia – pamiętając, że troska o zdrowie to maraton, a nie sprint – dodaje.

Badanie na zlecenie Medonetu we współpracy z Nationale-Nederlanden zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinie w dniach 7–27.11.2022 r. W ramach badania przeprowadzono internetowy test „Sprawdź swoją gotowość na zdrową ZmJAnę”, na grupie dorosłych Polaków (n=25 254).

(AM, źródło: Nationale-Nederlanden)