Rozmowa z Anną Włodarczyk-Moczkowską, prezeską Compensa Polska
Aleksandra E. Wysocka: – Czy fuzja Wienera i Compensy to już zamknięty rozdział, czy jeszcze dokręcacie jakieś śrubki?
Anna Włodarczyk-Moczkowska: – Fuzja to proces, który nadal trwa, choć etap formalny mamy już za sobą. Firmy zostały zarejestrowane jako jeden podmiot, mamy jeden wpis do KRS i operujemy pod wspólną marką. Chcieliśmy, by proces integracji był naszym wewnętrznym osiągnięciem, dlatego praktycznie całą fuzję przeprowadziliśmy własnymi siłami, korzystając z doświadczenia naszego zespołu. Takie podejście pozwoliło nam na pełną kontrolę nad procesem, a jednocześnie wzmocniło poczucie sprawczości wśród naszych pracowników. W centrum był klient, który nie mógł w żaden sposób odczuć połączenia. Jestem przekonana, że udało nam się to osiągnąć.
Jeśli spojrzymy na plany transformacji Compensy, to mamy za sobą najprostszy etap – skomplikowane procedury prawne i formalne zakończyliśmy w rekordowym czasie dziewięciu miesięcy. W mojej ocenie to jednak około 20% drogi, którą zaplanowaliśmy. Największe wyzwania, które są przed nami, dotyczą operacji i wypracowania nowej kultury organizacyjnej. Połączenie dwóch różnych modeli organizacyjnych, struktur i doświadczeń wymaga czasu i wysiłku. Ważne jest, aby każda osoba w Compensie rozumiała, że dzięki połączeniu staliśmy się dużą firmą, która musi myśleć i działać w skali makro.
Gratuluję remontu biura! Czy odświeżona siedziba to też wyraz zmian biznesowych i kulturowych w organizacji?
– Zdecydowanie tak. Wprowadzając się do nowego biura, symbolicznie zamknęliśmy historię dawnej Compensy i Wienera. Jest to zupełnie nowa przestrzeń, stworzona dla nowej Compensy – dużej, nowoczesnej organizacji, która myśli o przyszłości.
Remont biura był dla nas czymś więcej niż tylko zmianą wystroju – to początek budowy nowej tożsamości organizacji. Postawiliśmy na otwarte przestrzenie, które sprzyjają współpracy, wymianie pomysłów i integracji zespołów. Wprowadziliśmy nowoczesne rozwiązania, które mają łączyć ludzi, takie jak duże kuchnie, coffee pointy czy przestrzenie do nieformalnych spotkań. Dodatkowo zdecydowaliśmy się – zgodnie z naszą filozofią zrównoważonego rozwoju – na rozwiązania ekologiczne, które mają zmniejszyć nasz wpływ na środowisko naturalne.
Jakie ambicje ma nowa Compensa?
– Nowa Compensa to nowoczesny, elastyczny i transparentny ubezpieczyciel, który dostarcza klientom oraz pośrednikom proste i intuicyjne rozwiązania. Chcemy nie tylko odpowiadać na potrzeby rynku, ale także je kształtować, wprowadzając rozwiazania, które zmienią sposób postrzegania ubezpieczeń w Polsce. Stawiamy na transparentność – zarówno w zakresie warunków ubezpieczeń, jak i procesów obsługi. Upraszczamy dokumenty i procedury, co czyni naszą ofertę bardziej zrozumiałą dla klientów i łatwiejszą we wdrażaniu dla agentów i brokerów.
Dzięki połączeniu wzrostu organicznego i rozwoju technologicznego widzimy realną szansę na znaczące zwiększenie udziału w rynku. Naszym celem jest osiągnięcie stabilnej, czwartej pozycji, a w dłuższej perspektywie nawet wejście do grona trzech największych ubezpieczycieli majątkowych w Polsce. Po fuzji staliśmy się czwartą największą spółką w Vienna Insurance Group (VIG), co zobowiązuje nas do wyznaczania standardów rynkowych i pełnienia roli lidera.
Stawiamy na stabilny i rentowny wzrost, zarówno w obszarze korporacyjnym, w którym już dziś mamy mocną pozycję, jak i w segmencie detalicznym, gdzie również pokazaliśmy najwyższe standardy i dostrzegamy potencjał do dynamicznego rozwoju. Wykorzystamy technologię, w tym sztuczną inteligencję, do cyfryzacji i automatyzacji procesów. Dzięki temu będziemy jeszcze lepiej rozumieć potrzeby naszych partnerów i klientów oraz jeszcze efektywniej na nie odpowiadać. Wzmocnimy także naszą obecność w takich obszarach jak bancassurance czy affinity, w których aktualna pozycja Compensy – jako jednego z liderów rynku majątkowego – nas nie satysfakcjonuje.
Co będzie się działo w obszarze produktowym?
– Oferta korporacyjna Compensy została już w pełni zintegrowana. Klienci są obsługiwani w ramach jednej struktury, co daje im lepszy dostęp do szerszej oferty produktowej i uproszczoną obsługę. Wyzwanie, które jest przed nami, dotyczy produktów w segmencie detalicznym, w którym Compensa i Wiener oferowały podobne rozwiązania, ale na różnych platformach sprzedażowych.
Planujemy całkowitą transformację portfela produktowego do 2027 r., co oznacza, że wszystkie produkty detaliczne będą tworzone niemal od podstaw. To daje nam możliwość wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań, które będą w pełni odpowiadać na potrzeby współczesnego rynku. W pierwszej kolejności zaprezentujemy nowe ubezpieczenie turystyczne oraz NNW szkolne, a następnie nową odsłonę ubezpieczeń komunikacyjnych i majątkowych. Kluczowe jest dla nas, aby nowe produkty wyróżniały się najwyższą jakością, elastycznością i prostotą w obsłudze. Chcemy, aby każdy klient miał poczucie, że wybierając Compensę, otrzymuje najlepsze możliwe rozwiązanie. Przedstawimy także nowe strategie i wyrazistą tożsamość dla wszystkich naszych marek: Compensy, Wienera, Benefii i BeeSafe.
Czego mogą się spodziewać agenci i brokerzy?
– Agenci i brokerzy to nasi kluczowi partnerzy, dlatego inwestujemy w ich rozwój i wsparcie na każdym etapie współpracy. Zmieniliśmy sposób pracy menedżerów sprzedaży – teraz są oni bardziej mobilni i spędzają więcej czasu w terenie, bezpośrednio wspierając agentów w ich codziennej pracy. Brokerzy natomiast mogą liczyć na silny zespół naszych underwriterów, dodatkowo wzmocnionych przez nowe narzędzia oparte na sztucznej inteligencji.
Rozbudowaliśmy system szkoleń oraz programów motywacyjnych, aby jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby pośredników. Dodatkowo udostępniamy narzędzia technologiczne, które ułatwiają codzienną pracę – od szybszego przygotowania ofert po obsługę zapytań i wsparcie w zarządzaniu relacjami z klientami. Wiele już się zadziało, ale jeszcze więcej przed nami. W tym miejscu bardzo dziękuję wszystkim agentom i brokerom za dotychczasową owocną współpracę i obiecuję – możecie na nas liczyć.
Dziękuję za rozmowę.
Aleksandra E. Wysocka
![](https://gu.com.pl/wp-content/webpc-passthru.php?src=https://gu.com.pl/wp-content/uploads/2023/06/logo-compensa-e1700722214297.png&nocache=1)