Nowe oblicze polskiego turysty

0
136

Polacy podróżują coraz częściej i ciekawiej. Jeżdżą za granicę zarówno z biurami podróży, jak i na własną rękę. Do zorganizowanych wyjazdów przekonuje komfort, bezpieczeństwo i oszczędność czasu. Ośmiu na dziesięciu podróżujących kupuje polisę na wyjazd – taki obraz polskich turystów rysuje się w raporcie „Turystyka 2030: Nowe potrzeby i oczekiwania klientów biur podróży” opracowanym przez Europa Ubezpieczenia wspólnie z ekspertami branży ubezpieczeniowej i turystycznej.

Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że 48% z nich najchętniej spędza urlop z najbliższymi. 41% wybiera objazdówki, a 38% decyduje się na city break. Zdecydowanie rośnie popularność turystyki aktywnej, a podróżni szukają wyzwań związanych z wypoczynkiem połączonym z uprawianiem sportów, jak np. wędrówki, jazda na rowerze czy sporty wodne.

– Patrząc na preferencje turystyczne Polaków, wyraźnie widać, że coraz więcej osób korzysta z różnych form turystyki aktywnej obejmującej zarówno zwiedzanie, jak i aktywności sportowe. Dostosowanie ochrony ubezpieczeniowej do zmieniających się form podróżowania Polaków stanowi wyzwanie zarówno dla biur podróży, jak i ubezpieczycieli. Warto pamiętać, że turysta wymaga ochrony ubezpieczeniowej dostosowanej do miejsca, w którym planuje wypoczywać, sposobu spędzania wolnego czasu i stanu zdrowia – komentuje Katarzyna Szepczyńska, dyrektorka Departamentu Sprzedaży Ubezpieczeń Turystycznych Europa Ubezpieczenia.

Z biurem podróży, bo wygodnie i bezpiecznie

Europa Ubezpieczenia sprawdziła również, jakie są motywacje do korzystania z biur podróży. Okazało się, że korzystający z biur podróży szukają nie tylko atrakcyjnych warunków finansowych, ale także zaufania, komfortu i szeroko pojętego wsparcia w podróżowaniu. Decyzja o skorzystaniu z usług biura podróży często opiera się na potrzebie wygody i ograniczeniu wysiłku związanego z organizacją wyjazdu.

Preferencje i motywacje Polaków korzystających z usług biur podróży wskazują na silną orientację na wygodę, bezpieczeństwo i oszczędność czasu. Choć cena i atrakcyjność ofert pozostają bardzo ważne, to właśnie zminimalizowanie wysiłku organizacyjnego oraz poczucie bezpieczeństwa zapewniane przez organizatorów w trakcie wyjazdu są bardzo ważne dla wielu klientów. Elementem bezpieczeństwa zapewnianego podczas podróży są również ubezpieczenia turystyczne, które postrzegane są jako element standardowej oferty, dający dodatkowe zabezpieczenie w razie nieprzewidzianych sytuacji – dodaje Katarzyna Szepczyńska.

Za granicę niemal zawsze z polisą

Ubezpieczenia podróżne stały się ważnym elementem planowania wyjazdu dla znacznej części zainteresowanych wyjazdami turystycznymi. Na zakup polisy przed wyjazdem decyduje się niemal 80% badanych. W tej grupie 33% osób kupuje ją na każdy wyjazd, a 46% uzależnia zakup od długości wyjazdu lub destynacji. Jedynie 11% ankietowanych nabywa ubezpieczenie tylko w sytuacji, kiedy jest w pakiecie wyjazdu turystycznego, a 10% w ogóle rezygnuje z tego typu ochrony.

O raporcie

Raport „Turystyka 2030: Nowe potrzeby i oczekiwania klientów biur podróży” pokazuje, jakie są obecnie priorytety podróżnych w Polsce oraz jakie czynniki wpływają na wybór formy i miejsca wypoczynku. To kompleksowe podsumowanie aktualnych trendów i postaw polskich turystów, przygotowane na podstawie badania przeprowadzonego przez firmę badawczą ARC Rynek i Opinia w maju 2025 r. na grupie ponad 600 osób wyjeżdżających turystycznie za granicę.

(AM, źródło: Europa Ubezpieczenia)