Wykorzystanie technologii w ubezpieczeniach, podobnie jak w innych branżach, w ostatnim czasie odnotowało gwałtowny wzrost. Pandemia przyspieszyła jeszcze bardziej procesy zmian oraz zredefiniowała potrzeby rynku.
Wraz z rosnącymi wymaganiami klienta multiagencji branża ubezpieczeniowa ulega polaryzacji. Z jednej strony dojrzałe firmy wdrażają nowoczesne narzędzia pracy i obsługi klienta, a z drugiej nowi gracze rodzą się jako natywnie cyfrowe przedsiębiorstwa.
To bardzo konkurencyjne środowisko. Jednak wiadomo nie od dziś, że konkurencja jest źródłem motywacji. Wspierając rozwój przedsiębiorczości i produktywności, wpływa na pozytywne doświadczenia klientów.
– Jesteśmy świadkami potężnego rozwoju cyfrowego, podczas którego technologia staje się nieodłączną częścią biznesu ubezpieczeniowego – przyznaje Michał Jackowiak, prezes firmy ecom. – Pandemia wcale nie zmieniła reguł gry, tylko przyspieszyła pewne nieuniknione zmiany. Uważamy, że branża ubezpieczeniowa dojrzała do dynamicznej transformacji cyfrowej. A my, jako dostawcy oprogramowania dla multiagencji i towarzystw ubezpieczeniowych, obserwujemy nowy wymiar współpracy technologii i biznesu.
Podsumowując tegoroczne wdrożenia i wchodząc w planowanie kolejnego roku, zapytaliśmy naszych klientów o ich doświadczenia w zakresie rozwoju technologicznego – kontynuuje Michał Jackowiak. – Co wpływa na sukces technologiczny? Okazuje się, że istnieją jego trzy filary.
Zaufani partnerzy
– Na przełomie ostatnich miesięcy w dużym stopniu postawiliśmy na rozwój technologii. Zakupiliśmy i wdrożyliśmy system informatyczny dla naszych agentów, który nie tylko ułatwia proces porównywania i sprzedaży polis, ale przede wszystkim podnosi poziom obsługi klienta – mówi Kinga Ogrodowska, wiceprezes Ubezpieczeń od A do Z. – Dlatego, aby utrzymać przewagę konkurencyjną i zmieniać się w organizację zorientowaną na współczesnego klienta, potrzebowaliśmy partnerów IT z cyfrowym DNA i dogłębną wiedzą ubezpieczeniową.
W Ubezpieczeniach od A do Z wierzymy, że sukces biznesu to przede wszystkim sukces ludzi – pracowników i partnerów. Nam się udało, odnieśliśmy sukces – deklaruje Kinga Ogrodowska.
Filozofia zwinnego wytwarzania oprogramowania (z ang. agile) opiera się na otwartej współpracy pomiędzy biznesem (klientem) a technologią (producentem oprogramowania). Dedykowany zespół nieustannie planuje prace, projektuje rozwiązanie, testuje efekty oraz otrzymuje informację zwrotną, czyli feedback. Jest to bardzo relacyjny i uzależniony od potrzeb biznesu proces.
Taki model współpracy pozwala na regularne dostarczanie mniejszych części finalnego rozwiązania. Co to oznacza w praktyce? Że z pierwszych wersji systemu można zacząć korzystać w środowisku agencyjnym już po kilku tygodniach prac!
Sprawdzone rozwiązania
– Rozwój kanałów dystrybucji, w szczególności kanału agencyjnego jest dla nas bardzo istotny. Staramy się to robić z korzyścią zarówno dla naszych agentów, jak i klientów. A ci drudzy szukają prostych rozwiązań – oświadcza Lech Gutkowski, prezes Diamond Finance.
– Wiemy też, że klienci na rynku ubezpieczeń oczekują szybkich i prostych procesów zakupu polis, dopasowanych do ich potrzeb i oczekiwań pełnej ochrony mienia i życia. Nie chcą czekać. A my nie chcemy, żeby czekali. Dlatego odpowiadamy na ich potrzeby za pomocą sprawdzonych rozwiązań – stabilnych i nowoczesnych narzędzi pracy naszych agentów.
Wspólnie z ecom wdrożyliśmy nie tylko system do sprzedaży polis. Nasz system DFS24, bazujący na produkcie InsAgent, to wielokanałowa platforma oferująca narzędzia dla agenta. Ułatwiają one jego codzienną pracę i ukierunkowują zdalną obsługę klienta – wylicza prezes Diamond Finance.
Nowoczesność
– Wierzymy w innowacyjne rozwiązania, które ułatwiają pracę agentom i pozwalają pracować efektywniej. Doradca, który posiada zestaw wspierających go narzędzi, nie musi obawiać się directu ani konkurencji – mówi Jacek Byliński, prezes CUK Ubezpieczenia.
– Bycie efektywnym w dużej mierze zawdzięczamy naszemu systemowi sprzedażowemu – kontynuuje prezes CUK Ubezpieczenia. – Dzięki niemu nasz klient w około 2 minuty zyskuje porównanie ofert ubezpieczeń wielu firm. System umożliwia badanie potrzeb, kalkulację składek, dopasowanie wariantu ubezpieczenia. Na koniec sprawnie wystawiamy polisę i przetwarzamy płatność. Z firmą ecom pracujemy od pięciu lat i wspólnie stworzyliśmy najbardziej zaawansowany system multiagencyjny w Polsce, a może nawet w Europie.
Ekosystem cyfrowy wymaga od firm ubezpieczeniowych prowadzenia biznesu opartego na technologii i innowacjach. Firmy ubezpieczeniowe wykorzystują najnowszą technologię, aby obniżyć koszty dla klientów i ubezpieczycieli, ale też żeby poprawić efektywność działania i ogólne wrażenia klientów.
Technologia okiem ekspertów
Każda multiagencja czy towarzystwo ubezpieczeniowe jest inne. Będąc na różnych etapach rozwoju organizacji oraz posiadając różnorodny wachlarz narzędzi, trzeba myśleć jednostkowo, nie wprowadzając tym samym rewolucyjnych zmian.
Najlepszym sposobem na rozpoczęcie procesu digitalizacji świadczonych usług jest wyodrębnienie kluczowych procesów oraz wąskich gardeł. Te z kolei można podzielić na dwie kategorie.
Po pierwsze, należy się skupić na usprawnieniu procesów obsługi klienta. Customer experience (z ang. doświadczenie klienta) to wizytówka każdej firmy, więc należy zadbać o jej udoskonalenie. Współczesny klient jest wygodny. Szczególnie gdy pandemia udowodniła mu, że może zdalnie pracować, zdalnie robić zakupy, zdalnie kontaktować się ze znajomymi i zdalnie korzystać z rozrywki. Taki klient oczekuje prostych i szybkich procesów. Dotyczy to również wyboru i zakupu polisy.
Drugim obszarem do zmian jest otwarcie się na rynek i zbudowanie silnego portfela produktowego. Dzięki integracjom z wieloma towarzystwami ubezpieczeniowymi multiagencje mogą oferować konkurencyjne polisy. Stabilny i wielofunkcyjny system to gwarantuje.
– Mamy ogromne szczęście, bo pracujemy ze świadomymi klientami – przyznaje Michał Jackowiak. – Wiedzą, czego chcą, oraz bardzo dobrze znają swoich klientów.
Tradycyjny model biznesowy branży B2C zmienił się radykalnie w ostatnich latach. Firmy, takie jak Amazon, Uber i Netflix, globalnie odmieniły sposób interakcji konsumentów i przedsiębiorstw, stawiając przede wszystkim na wygodę i doświadczenie klientów. W branży ubezpieczeniowej technologia też jest często postrzegana jako większa wygoda, zarówno dla klienta, jak i agenta. Wygoda w dostępności narzędzia, szybkości działania, kanału obsługi i czasu – zauważa Michał Jackowiak i podsumowuje:
– Dla nas wymiar współpracy technologii i biznesu zawsze będzie opierać się na zaufanym partnerstwie, sprawdzonych rozwiązaniach i nowoczesności. W ecom dostarczamy zarówno gotowe rozwiązania dla multiagencji oraz towarzystw ubezpieczeniowych, jak i opracowujemy spersonalizowane systemy dla podmiotów mających specyficzne wymagania. Śmiało przy tym marzymy, abyśmy stali się dostawcą technologii pierwszego wyboru świata ubezpieczeń.
Kontakt