Personalizacja, cyfryzacja i ubezpieczenia medyczne

0
497

Trendy w ubezpieczeniach grupowych odzwierciedlają zmiany zachodzące na rynku pracy, potrzeby pracowników oraz postęp technologiczny. Są one również odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na rozwiązania elastyczne i kompleksowe, a także dostosowanie do nowych wyzwań, takich jak digitalizacja czy zmieniające się warunki ekonomiczne.

Personalizacja oferty w ubezpieczeniach grupowych to obecnie jeden z kluczowych kierunków rozwoju rynku ubezpieczeń. Coraz częściej firmy oczekują elastyczności, która pozwala na wybór zakresu ochrony ubezpieczeniowej dostosowanej do preferencji pracowników lub wymogów stanowiskowych.

Oferta ubezpieczeniowa powinna obejmować nie tylko standardowe ubezpieczenia, ale także różnorodne benefity, które mogą wspierać pracowników na różnych płaszczyznach, np. dodatkowe ubezpieczenie NNW (od następstw nieszczęśliwych wypadków), odpowiedzialności cywilnej, ochrony prawnej, medyczne czy inne.

Kierunki rozwoju cyfryzacji

Poza personalizacją ofert istotnym czynnikiem jest cyfryzacja w procesie wdrożenia i obsługi ubezpieczenia grupowego. Jest to również kluczowy element usprawniania i automatyzacji działań, zarówno między towarzystwem ubezpieczeniowym a brokerem, jak również w szeroko pojętej branży ubezpieczeniowej. Oto dwa główne kierunki, w jakich rozwija się cyfryzacja.

Dalsza podróż w stronę rezygnacji z papieru. Proces wdrażania ubezpieczeń coraz częściej odbywa się w pełni cyfrowo, eliminując potrzebę tradycyjnej dokumentacji papierowej. Ten trend przynosi wiele korzyści zarówno dla towarzystw ubezpieczeniowych, brokerów, jak i dla samych klientów. Podpisywanie umów, polis i innych dokumentów za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego przyspiesza proces zawierania umowy i minimalizuje ryzyko błędów. Dzięki automatyzacji w generowaniu i przesyłaniu dokumentów możliwa jest rezygnacja z poczty lub kuriera.

Wszystkie te rozwiązania w efekcie prowadzą do oszczędności zasobów i czasu – brak konieczności przesyłania i przechowywania papierowych dokumentów oraz ich archiwizacji zmniejsza koszty operacyjne i logistyczne, zwiększając jednocześnie wydajność operacji.

Rozbudowa narzędzi IT. Rozwój zaawansowanych narzędzi informatycznych odgrywa kluczową rolę w automatyzacji i optymalizacji procesów wdrożenia ubezpieczenia. Obejmuje to zarówno platformy do zarządzania ubezpieczeniami, z których brokerzy oraz TU coraz częściej korzystają, jak również narzędzia do analityki i zarządzania danymi.

Aplikacje mobilne i portale samoobsługowe umożliwiają pracownikom dostęp do swoich polis, zgłaszanie roszczeń czy zmian, co zwiększa wygodę i szybkość obsługi.

Widzimy również postępującą rolę zaawansowanych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, w likwidacji roszczeń prostych. AI odgrywa kluczową rolę w automatyzacji tego rodzaju procesów. To wszystko zdecydowanie wpływa na przyspieszenie obsługi i zmniejsza koszty operacyjne. Automatyzacja prostych roszczeń pozwala na błyskawiczną wypłatę odszkodowań, często w ciągu kilku godzin czy nawet minut, co finalnie znacząco podnosi również satysfakcję klienta, dla którego ten element procesu jest zwykle kluczowy.

Ubezpieczenia medyczne

Rozwój ubezpieczeń medycznych jest niesamowicie istotnym elementem zmian w branży ubezpieczeniowej, a obecne trendy i wyzwania istotnie wpływają na ich kształt. Wyzwaniem na pewno są podwyżki cen pakietów medycznych. Większość klientów ma już za sobą wzrosty cen, które miały miejsce w poprzednim roku. Wraz z rosnącymi kosztami usług oczekują nieszablonowych rozwiązań, dodatków, ofert modułowych łączących ze sobą zarówno ochronę życia, jak i obszar zdrowia.

Z kolei ceny pakietów będą wymuszane m.in. przez rosnące koszty opieki zdrowotnej, zmieniającą się strukturę demograficzną (starzejące się społeczeństwo), postęp medycyny oraz wzrost liczby skomplikowanych procedur medycznych.

Rozwój telemedycyny jako skutek pandemii

Pandemia Covid-19 znacząco przyspieszyła rozwój telemedycyny, co wpływa również na rozwój usług i produktów związanych z ubezpieczeniami medycznymi. Dostawcy usług są wyraźnie zainteresowani stałym wprowadzaniem i upowszechnianiem innowacyjnych narzędzi i produktów. Widać również, że także pacjenci coraz chętniej wybierają ten model wizyt, bo dzięki niemu zyskują czas i unikają dojazdów i kolejek w poczekalniach.

Na pewno będziemy obserwować rozwój zarówno liczby konsultacji, jak i specjalistycznych narzędzi diagnostycznych do zdalnej diagnostyki (np. urządzenia do monitorowania stanu zdrowia pacjentów w postaci opasek medycznych zbierających informacje o pulsie i poziomie tlenu w organizmie).

Co dalej?

Rozwój ubezpieczeń medycznych to złożony proces, który jest kształtowany przez rosnące koszty, zmiany w dostępie do opieki zdrowotnej oraz dynamiczne wdrażanie nowych technologii. Pomimo ograniczeń segment ten będzie się jednak rozwijać. Wynika to przede wszystkim z ogromnej luki w dostępności usług medycznych i niewydolnej publicznej służby zdrowia z wielomiesięcznymi kolejkami do lekarzy specjalistów i zabiegów.

Jednocześnie zwiększa się potrzeba podnoszenia standardu opieki zdrowotnej wśród pacjentów. Prywatna opieka zdrowotna jest coraz częściej postrzegana jako ważny benefit pracowniczy, a także narzędzie wspomagające pozyskanie i utrzymanie pracownika.

Sylwia Więckiewicz
brokerka, dyrektorka Biura Ubezpieczeń Grupowych w PIB Broker SA