Z danych zebranych przez ekspertów Unilink i Ubea wynika, że w I kwartale tego roku miało miejsce niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych. Tymczasem jeszcze niedawno notowano dwukrotnie wyższe wskaźniki.
Z oficjalnych danych GUS na temat bezpieczeństwa drogowego wynika, że w I kw. 2023 r. odnotowano:
- wypadki drogowe – 3888
- ofiary wypadków, ogółem – 4852
- ofiary wypadków, zabici – 364
- ofiary wypadków, ranni – 4488
- kolizje – 82 241
Powyższe informacje staną się bardziej sugestywne, jeśli porównać je do statystyk z IV kw. 2022 r.:
- wypadki drogowe – spadek o 20%
- ofiary wypadków, ogółem – spadek o 21%
- ofiary wypadków, zabici – spadek o 25%
- ofiary wypadków, ranni – spadek o 21%
- kolizje – spadek o 11%
Z kolei porównanie I kw. 2022 r. oraz I kw. 2023 r. pokazuje następującą skalę zmian:
- wypadki drogowe – spadek o 6%
- ofiary wypadków, ogółem – spadek o 6% l
- ofiary wypadków, zabici – spadek o 15%
- ofiary wypadków, ranni – spadek o 5%
- kolizje – spadek o 4%
Uwagę zwraca przed wszystkim 15% roczny spadek liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. – Prawdopodobnie jest to efekt zaostrzonych przepisów, które zniechęcają do regularnego przekraczania dopuszczalnej prędkości. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na dane Policji z 2021 roku, które wskazują, że nadmierna prędkość była przyczyną co czwartego wypadku drogowego spowodowanego przez kierujących pojazdami – komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert Ubea.pl.
Aby mieć pewność, że kierowca i jego pasażerowie są bezpieczni także w czasie jazdy samochodem, Unilink i Ubea radzą wykupić m.in. NNW. Dzięki niemu osoby poszkodowane w wypadku drogowym lub innym zdarzeniu związanym z użytkowaniem pojazdu mogą liczyć na odszkodowanie.
– Praktycznym rozwiązaniem są również tzw. dodatki zdrowotne do polisy OC w życiu prywatnym lub ubezpieczenia nieruchomości, które sfinansują i pomogą zorganizować rehabilitację po nieszczęśliwym wypadku szybciej niż w ramach NFZ – zauważa Jolanta Dziadowiec, ekspertka Unilink.
(AM, źródło: Ubea)