Pierwszy kwartał przyniósł dużą poprawę rentowności w OC

0
774

– Na podstawie wstępnych danych za pierwszy kwartał mogę dzisiaj powiedzieć, że wynik techniczny całego sektora w grupie 10 jest już dodatni – powiedział Krystian Wiercioch, zastępca przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego podczas wystąpienia na otwarciu XII Kongresu Polskiej Izby Ubezpieczeń w dniu 21 maja 2025 roku. Opublikowany ostatnio przez KNF „Biuletyn Kwartalny. Rynek ubezpieczeń 1/2025” potwierdził jego słowa.

Według opracowania Komisji na dzień 31 marca 2025 r. wynik techniczny w sektorze komunikacyjnym (OC+AC) uplasował się na poziomie 292,17 mln zł. Był to rezultat o 195,62% wyższy od odnotowanego w analogicznym okresie poprzedniego roku (98,83 mln zł). Co więcej, kwartalna rentowność techniczna w „komunikacji” przewyższyła osiągnięcie z całego 2024 r., tj. 291,17 mln zł.

OC na plusie, AC z mocnym wzrostem

Główną przyczyną tak dużej poprawy był wspomniany przez wiceprzewodniczącego KNF dodatni wynik techniczny w OC posiadaczy pojazdów lądowych. Wyniósł on 43,5 mln zł, podczas gdy dwanaście miesięcy wcześniej segment ten odnotował stratę na poziomie 77,48 mln zł.

Spory wkład w odbicie w „komunikacji” miał również segment autocasco. Rentowność techniczna w AC wzrosła bowiem o 41,04%, do 248,67 mln zł, wobec 176,31 mln zł przed rokiem. Warto przypomnieć, że w I kwartale 2024 r. wzrost w autocasco rok do roku wyniósł jedynie 12,65%.

Odszkodowania rosną wolniej niż przypis

Jak informowała wcześniej PIU w raporcie podsumowującym wyniki rynku w I kwartale 2025 roku, z ubezpieczeń OC i AC zebrano 8,44 mld zł, o 10,8% więcej niż w analogicznym okresie 2024 r., tj. 7,62 mld zł. Przypis składki brutto z OC wyniósł 4,7 mld zł, o 13% więcej niż rok wcześniej (4,16 mld zł). W AC składka zwiększyła się o 8,1%, do 3,74 mld zł (3,64 mld zł). Odszkodowania i świadczenia z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych uplasowały się na poziomie 3,13 mld zł i były o 3,5% wyższe niż rok wcześniej (3,03 mld zł). Jednocześnie pomimo wzrostu kosztów szkód, średnia składka w OC ppm. wzrosła jedynie o 5,4%, do 555 zł. Średnia szkoda z obowiązkowych polis komunikacyjnych zwiększyła się o 9,9%, osiągając wartość 10 942 zł. Z kolei odszkodowania z autocasco wyniosły 2,22 mld zł, czyli o 5,1% więcej niż w tym samym okresie 2024 r. (2,11 mld zł).

Komentarz

– W najbliższym czasie przekonamy się, czy jest to chwilowa poprawa (dodatni wynik w gr. 10 – AM), czy trwała tendencja – mówił w Sopocie Krystian Wiercioch. Na podstawie sygnałów, które dotychczas płynęły z rynku – zarówno z porównywarek ubezpieczeń, jak i z samych zakładów, które wiodą rej w OC ppm. – można założyć, że na koniec czerwca rentowność techniczna w segmencie obowiązkowych polis komunikacyjnych będzie dodatnia. A co później? Wiele zależy od wakacyjnej szkodowości. Bo specjalnych zmian w polityce taryfowej towarzystw raczej nie należy oczekiwać. Przynajmniej w krótkim horyzoncie czasowym.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl