Sejm rozpoczął prace nad zmianą ustawy o doręczeniach elektronicznych. Projekt dotyczy przede wszystkim wdrożenia e-doręczeń w podmiotach publicznych. Dla zaliczających się do podmiotów niepublicznych zakładów ubezpieczeń nowelizacja niewiele zmienia. Ubezpieczyciele powinni rozpocząć stosowanie doręczeń elektronicznych nie później niż 1 kwietnia 2025 roku – wskazuje Paweł Sawicki, doradca zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń.
Ekspert przypomina, że doręczenia elektroniczne mają zastąpić listy polecone za potwierdzeniem odbioru. Zapewnią identyfikację nadawcy i odbiorcy. Komunikacja elektroniczna docelowo będzie obowiązkowa dla podmiotów publicznych i podmiotów niepublicznych, w tym zakładów ubezpieczeń. W jej ramach wyróżniane są dwie podstawowe usługi: PURDE i usługa kwalifikowana. Ta pierwsza jest przeznaczona do komunikacji z podmiotami publicznymi. Druga – do komunikacji pomiędzy podmiotami niepublicznymi.
Zgodnie z art. 151 ustawy o doręczeniach elektronicznych podmioty niepubliczne wpisane do KRS obowiązane są do posiadania ADE (adresu do doręczeń elektronicznych) powiązanego z PURDE lub usługą kwalifikowaną w terminie 3 miesięcy od dnia określonego w komunikacie ministra cyfryzacji. W przypadku zakładów ubezpieczeń jest to 1 kwietnia 2025 r.
Problem z infrastrukturą
Paweł Sawicki wskazuje, że zgodnie z informacjami docierającymi do PIU wciąż nie jest w pełni gotowa infrastruktura, która umożliwiłaby stosowanie e-doręczeń w relacji z klientami. Nie nastąpiła jeszcze pełna integracja wszystkich kwalifikowanych dostawców usług oraz operatora wyznaczonego w zakresie, w jakim podmioty te miałyby zapewnić możliwość wymiany korespondencji instytucji finansowych z ich klientami.
W połowie roku PIU zorganizowała spotkanie sektora ubezpieczeń, Związku Banków Polskich, Izby Zarządzającej Funduszami i Aktywami oraz Izby Domów Maklerskich. Uczestnicy spotkania ustalili, że PIU, ZBP, IDM i IZFIA wystąpią ze wspólnym pismem do Ministerstwa Cyfryzacji z propozycją rozpoczęcia dialogu w zakresie uregulowania rynku i zapewnienia koniecznych rozwiązań technicznych niezbędnych do zapewnienia pełnej i prawidłowej funkcjonalności po stronie całego sektora finansowego. Organizacje dotychczas nie otrzymały odpowiedzi.
Propozycje legislacyjne PIU
Podczas konsultacji publicznych projektu ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych PIU zaproponowała dodanie przepisu, który precyzowałby uprawnienia podmiotu niepublicznego (w tym zakładu ubezpieczeń) w okresie przejściowym.
Dodatkowo Izba zaproponowała rozwiązanie awaryjne, które określi sposób postępowania z przesyłką w sytuacjach, gdy mamy do czynienia z błędnym działaniem systemów informatycznych odpowiedzialnych za obsługę e-doręczeń.
PIU podkreśliła, że zarówno podmioty publiczne, jak i niepubliczne zobowiązane są do wykonania szeregu prac technicznych, odpowiadających na wyzwania, jakie stawia przed nimi obsługa e-doręczeń. Zapowiedziana zmiana działania funkcjonalności e-doręczeń niesie ze sobą konieczność rozbudowy infrastruktury technicznej odpowiedzialnej za dostosowanie się do tych zmian. Z uwagi na to, że jest to nowy proces, zarówno organizacje publiczne, jak i niepubliczne, nie są w stanie oszacować, jaka infrastruktura jest niezbędna do zapewnienia obsługi tak dużych wiadomości, co wiąże się z wydłużonym czasem obsługi.
Resort cyfryzacji niezbyt skłonny do zmian
Ministerstwo nie uwzględniło propozycji PIU w zakresie przepisu przejściowego. Nieco mniej rygorystyczne stanowisko przyjęło w zakresie rozwiązania awaryjnego w razie błędu. Podkreślono, że propozycja jest do rozważenia przy planowanej, szerokiej nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych.
Paweł Sawicki zwraca uwagę, że zarówno z wypowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Cyfryzacji w Sejmie, jak i z uzasadnienia do projektu ustawy można wysnuć wniosek, że wprowadzenie okresu przejściowego dla podmiotów niepublicznych nie jest możliwe, chociaż taki okres wprowadza się dla podmiotów publicznych.
(AM, źródło: PIU)