Komisja Europejska opublikowała 20 listopada 2025 r. wniosek dotyczący przeglądu i zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych (SFDR, Sustainable Finance Disclosure Regulation). Ministerstwo Finansów zwróciło się do Polskiej Izby Ubezpieczeń o przedstawienie wstępnych uwag o charakterze ogólnym/kierunkowym do propozycji zmian. Trwają prace nad przygotowaniem rządowego stanowiska oraz instrukcji na posiedzenie grupy roboczej.
Obowiązujące od 2021 r. unijne Rozporządzenie SFDR określa, w jaki sposób uczestnicy rynku finansowego (w tym zakłady ubezpieczeń na życie) powinni ujawniać inwestorom informacje na temat zrównoważonego rozwoju, aby pomóc im w dokonywaniu świadomych wyborów dotyczących ich inwestycji. Projekt rewizji SFDR przedstawiony przez KE wprowadza istotne zmiany w zakresie klasyfikacji produktów finansowych, zasad ujawniania informacji oraz wymogów dotyczących stosowania danych zewnętrznych. Celem tych zmian jest zwiększenie przejrzystości i spójności w komunikacji dotyczącej zrównoważonego finansowania.
Nowe kategorie produktów
PIU wskazuje, że Komisja proponuje odejście od dotychczasowego podziału na produkty zgodne z art. 8 („jasnozielone”) i art. 9 SFDR („ciemnozielone”), wprowadzając trzy nowe kategorie:
- Transition (Art. 7) – Produkty wspierające transformację. Co najmniej 70% inwestycji musi realizować jasno określony i mierzalny cel transformacyjny, np. aktywa zgodne z taksonomią, spółki posiadające plany transformacji lub strategie zaangażowania w kwestie zrównoważonego rozwoju.
- ESG Basics (Art. 8) – Produkty integrujące czynniki ESG. Minimum 70% inwestycji powinno uwzględniać czynniki zrównoważonego rozwoju, np. spółki przewyższające konkurentów w ratingach ESG lub posiadające solidną historię działań w tym obszarze.
- Sustainable Features (Art. 9) – Produkty o cechach zrównoważonych. Co najmniej 70% inwestycji musi realizować jasno określony i mierzalny cel zrównoważony, np. zielone obligacje UE, aktywa zgodne z taksonomią czy instrumenty ESG wspierane przez budżet UE.
Wszystkie kategorie wykluczają inwestycje w produkcję kontrowersyjnej broni, przemysł tytoniowy, spółki naruszające zasady ONZ lub wytyczne OECD. Dodatkowo, kategoria Sustainable Features wyklucza spółki rozwijające nowe projekty związane z paliwami kopalnymi oraz spółki bez planów wycofania się z węgla.
Zakres stosowania i ujawnienia
Produkty, które nie zostaną zaklasyfikowane do jednej z 3 kategorii, nie będą mogły używać wskaźników zrównoważonego rozwoju w materiałach marketingowych ani w ujawnieniach regulacyjnych. Projektowane regulacje usuwają ponadto obowiązki ujawniania informacji na poziomie podmiotu, koncentrując się wyłącznie na przejrzystości na poziomie produktu.
Zasady nazewnictwa, dane zewnętrzne i szacunki
PIU podkreśla, że według projektu tylko produkty sklasyfikowane w nowych kategoriach będą mogły stosować w nazwach odniesienia do zrównoważonego rozwoju, w tym termin „impact”. Takie określenia nie mogą wprowadzać w błąd.
Uczestnicy rynku finansowego będą zobowiązani do formalizacji korzystania z danych zewnętrznych poprzez umowy oraz do opierania szacunków na udokumentowanych metodologiach. Informacje o tych metodach muszą być udostępniane klientom na żądanie.
Ograniczenia dotyczące paliw kopalnych
Projekt nie wprowadza całkowitego zakazu inwestycji w paliwa kopalne. Ograniczenia dotyczą jedynie nowych projektów poszukiwawczych oraz spółek, które nie planują wycofania się z węgla.
KE potwierdza, że unijny system zrównoważonego finansowania nie blokuje kierowania kapitału na działalność związaną z obronnością. Ma to ułatwić dostęp do finansowania dla europejskiego przemysłu obronnego, zgodnie z celami strategicznymi i bezpieczeństwa UE.
Projekt przewiduje uproszczenie i skrócenie dokumentów, tak aby były bardziej przyjazne dla inwestorów detalicznych.
Powiązanie z innymi aktami prawnymi
Rewizja SFDR jest skoordynowana z CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), dyrektywą CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive) oraz rozporządzeniem Taksonomia, aby zapewnić spójność całego systemu.
Wniosek usuwa obowiązek wskazywania udziału inwestycji zgodnych z taksonomią w kontekście art. 8 i 9 SFDR.
Wzmocnienie ochrony konsumentów przed greenwashingiem
Projekt odwołuje się do dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych (UCPD) i jej nowelizacji z 2024 r., aby zapewnić, że twierdzenia ESG będą „jasne, rzetelne i niewprowadzające w błąd”.
Zniesienie poziomu 2 (Delegated Regulation 2022/1288)
Wniosek legislacyjny formalnie uchyla obecne regulacyjne standardy techniczne (art. 3 Projektu).
(AM, źródło: PIU)







