W minionym roku wartość rynku komercyjnych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce mierzona poziomem przypisu składki osiągnęła poziom miliarda złotych – wynika z danych zebranych przez Polską Izbę Ubezpieczeń. Zdaniem PIU wynik ten odzwierciedla obawy Polaków związane z ograniczoną dostępnością do opieki medycznej.
Na koniec 2021 r. ponad 3,8 mln Polaków miało wykupione ubezpieczenie zdrowotne. To o 17% więcej niż w roku poprzednim (3,27 mln wg raportu PIU „Ubezpieczenia w liczbach 2020”). Wydatki na prywatne polisy wyniosły ponad 1 mld zł, czyli blisko 15% więcej niż w 2020 r. (940 mln zł).
PIU zauważa, że w IV kw. 2021 roku można było zaobserwować powrót pacjentów do placówek medycznych, co znacznie nadwyrężyło wydolność publicznego systemu opieki zdrowotnej. Aby uniknąć długiego czekania na wizytę, coraz częściej pacjenci korzystali z usług prywatnej opieki medycznej, w dużej mierze płacąc za wizytę lub zabieg z własnej kieszeni.
– Trwająca ponad dwa lata pandemia testuje granice wydolności publicznego systemu opieki zdrowotnej. Jednym z jego wyzwań jest limitowany dostęp do lekarzy specjalistów oraz zabiegów medycznych. Tę lukę stara się wypełnić sektor prywatny. Dodatkowo nadal obserwujemy pogłębiający się dług zdrowotny oraz rosnącą inflację medyczną, która znacznie przewyższa inflację bazową – podsumowuje Dorota M. Fal, doradca zarządu Izby. – Rynek ubezpieczeń zdrowotnych odpowiada jednak na bieżące zapotrzebowanie społeczeństwa. Od początku pandemii oferta ubezpieczycieli dopasowała się do oczekiwań pacjentów zwłaszcza w zakresie profilaktyki i opieki psychologicznej, pojawiły się ubezpieczenia komplementarne, a w 2022 roku oferta polis medycznych rozszerzyła się o pełnozakresowe ubezpieczenie szpitalne – dodaje.
Rośnie rola profilaktyki
Pandemia umocniła rolę profilaktyki w myśleniu Polaków o zdrowiu. Dzięki zachowywaniu społecznego dystansu oraz stosowaniu się do reżimu sanitarnego, w tym noszeniu maseczek oraz częstszemu myciu i dezynfekowaniu rąk, zmalała liczba przypadków zachorowań na rotawirusy, wirusowe zapalenie wątroby typu A, grypę czy paragrypy.
– Do trendu promowania profilaktyki dołączają pracodawcy, którzy doceniają jej rolę w utrzymaniu pracowników w zdrowiu. Dlatego ubezpieczenia medyczne coraz częściej łączone są z promocją zdrowego trybu życia, oferując klientom dostęp do zajęć fitness lub korzystanie z obiektów sportowych – komentuje Dorota M. Fal.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl