Pozyskanie nowych pracowników zajmuje pierwsze miejsce na liście najważniejszych planów inwestycyjnych firm z branży logistycznej i transportowej. 54% z nich chce zwiększyć zatrudnienie, a kierowca jest na 8. miejscu z 10 najtrudniejszych do obsadzenia stanowisk – wynika z raportu „Logistyka w Polsce” autorstwa Manpower Group. Dlatego pracodawcy sięgają po różne sposoby mające na celu zwiększenie atrakcyjności ofert pracy. Jednym z najbardziej skutecznych są benefity pozapłacowe, np. grupowe ubezpieczenia zdrowotne i na życie.
Kierowcy zawodowi oraz pracownicy z branży transportu i logistyki są nieustannie narażeni na czynniki negatywnie oddziałujące na ich zdrowie, które powodują długotrwałe i nieodwracalne skutki.
– Największe zagrożenie dla zdrowia kierowców stanowią choroby układu kostno-stawowego oraz układu krążenia i układu nerwowego. Wynika to z częstych urazów, ale także ze stresu i długotrwałego przebywania w pozycji siedzącej. Specyfika pracy oraz wciąż istniejący w tej branży niedobór pracowników powodują zatem, że pracodawcy jeszcze więcej uwagi powinni poświęcić utrzymaniu ich w dobrym zdrowiu. Jedno z rozwiązań to zapewnienie im stałego dostępu do sprawnie realizowanych świadczeń medycznych, np. dzięki grupowym ubezpieczeniom zdrowotnym – mówi Xenia Kruszewska, dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych Saltus Ubezpieczenia.
Problem stanowi też wzrost liczby wypadków i wynikająca z nich nieobecność w pracy. Z danych GUS wynika, że w I połowie 2021 r. w wypadkach przy pracy w transporcie ucierpiały 2374 osoby. Liczba poszkodowanych na 1000 pracujących, czyli tzw. czynnik wypadkowości, wynosi 2,54. Jest on znacznie wyższy od ogólnego, tj. 2,01. Liczba dni niezdolności do pracy przypadających na jednego poszkodowanego kierowcę wynosi 32,5. To tylko nieco wyżej niż ogólna średnia (32,1), ale nadal oznacza poważny problem. Branża transportowa znajduje się na ósmym miejscu pod względem najdłuższej nieobecności z powodu leczenia skutków wypadków przy pracy.
Zagrożeniem są też wypadki drogowe. Według policyjnych statystyk, w 2020 r. zanotowano 648 wypadków z udziałem pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 t DMC i 1110 z udziałem półciężarówek, czyli busów do 3,5 t DMC.
– Urazy często dotyczą układu kostnego i nerwowego, których leczenie jest długotrwałe, bolesne i niestety także kosztowne, ponieważ wiąże się z rehabilitacją. Gwarancja wsparcia pracodawcy w powrocie do zdrowia, a przede wszystkim w zapobieganiu problemom, wpływa na poczucie stabilności i bezpieczeństwa kierowców w czasie pracy i tym bardziej zachęca do jej podjęcia – mówi Xenia Kruszewska – Ubezpieczenia na życie zapewniają ochronę, gdy dojdzie do najgorszego. Oprócz wypłaty odszkodowania w razie śmierci ubezpieczonego, zapewniają też środki na leczenie najpoważniejszych schorzeń, np. operacje onkologiczne. Ponadto gwarantują wsparcie finansowe w momencie utraty zdolności do pracy, hospitalizacji i wielu innych kryzysowych sytuacji – dodaje.
(AM, źródło: Brandscope)