Polscy turyści postawią na biura podróży, technologie i bezpieczeństwo

0
275

Z raportu „Turystyka 2030: Nowe potrzeby i oczekiwania klientów”, opracowanego przez Europa Ubezpieczenia wspólnie z firmą badawczą ARC Rynek i Opinia oraz ekspertami z branży turystycznej i ubezpieczeniowej, wynika, że w ciągu najbliższych 5 lat blisko trzy czwarte ankietowanych planuje skorzystać z usług biur podróży. Kluczowymi kryteriami wyboru wyjazdów pozostaną cena i dostępność promocji. Dla ponad połowy badanych jednym z najważniejszych czynników determinujących decyzje dotyczące podróżowania będzie bezpieczeństwo.

Liczy się cena

Znakomita większość respondentów planuje w przyszłości skorzystać z usług biura podróży przy organizacji wyjazdu turystycznego – 39% deklaruje taką decyzję z pełnym przekonaniem, natomiast kolejne 34% skorzysta z oferty biura pod warunkiem, że będzie ona atrakcyjna cenowo lub programowo. W przypadku 65% respondentów kluczowym czynnikiem determinującym zakup wyjazdu pozostanie cena. Dla 41% istotna jest również jasność i przejrzystość oferty. Opinie i rekomendacje innych podróżnych odgrywają rolę dla niemal jednej trzeciej badanych.

– Turystyka w czasie najbliższych 5 lat to duże wyzwania, ale również duża szansa dla branży turystycznej. Zmieniające się oczekiwania konsumentów, potrzeba elastyczności, cyfryzacja procesów – wszystko to stawia wymóg innowacyjnego podejścia do sprzedaży i obsługi klientów. Dla branży ubezpieczeniowej oznacza to również konieczność oferowania produktów dostosowanych do realnych potrzeb nowoczesnego klienta – wskazuje Katarzyna Szepczyńska, dyrektorka Departamentu Sprzedaży Ubezpieczeń Turystycznych Europa Ubezpieczenia.

Przede wszystkim technologia, wygoda i samodzielność

Zdaniem 42% badanych tradycyjne biura podróży powinny zainwestować w nowe technologie i nadążać za trendami, takimi jak rezerwacje online, aplikacje mobilne czy personalizacja oferty. Dla 24% respondentów kluczowym atutem biur podróży jest oszczędność czasu i wygoda, jaką oferują. Z kolei 21% badanych prognozuje, że będzie coraz częściej samodzielnie organizować swoje wyjazdy, korzystając z dostępnych narzędzi i platform internetowych. Mimo postępującej cyfryzacji, wiele osób nadal będzie korzystać z usług pośredników, ceniąc sobie kompleksową obsługę, fachowe doradztwo oraz pewność i bezpieczeństwo podczas planowania wyjazdów.

– Dla Polaków bezpieczeństwo w podróży staje się priorytetem. W tym kontekście ubezpieczenia turystyczne zyskują nowy wymiar, stając się nie tylko formalnością, ale realnym wsparciem i gwarancją spokoju w coraz mniej przewidywalnym świecie – dodaje Katarzyna Szepczyńska.

O badaniu

Badanie Europa Ubezpieczenia zrealizowano w dniach maju 2025 metodą wspomaganego wywiadu komputerowego – CAWI. N=600. Zapytano w nim osoby rozważające zagraniczną podróż turystyczną w okresie kolejnych 5 lat o doświadczenia i plany związane z podróżowaniem. To osoby najbardziej aktywne na rynku usług turystycznych i sportowych.  

(AM, źródło: Europa Ubezpieczenia)