Produkty ubezpieczeniowe w kilka dni – zmieniamy zasady gry

0
321

Czy w branży ubezpieczeniowej możliwe jest wprowadzenie nowego produktu w zaledwie kilka dni? Brzmi to niewiarygodnie, zwłaszcza że w większości towarzystw ubezpieczeniowych proces ten zajmuje od dwóch do sześciu miesięcy, a w niektórych przypadkach nawet rok.

Zbyt długi time-to-market oznacza utracone korzyści i spóźnioną reakcję na zmieniające się potrzeby klientów. W odpowiedzi na ten problem firma dcs.pl stworzyła system Applan Business Platform (ABP), który pozwala na przełomowe skrócenie czasu wdrożenia nowego produktu ubezpieczeniowego – nawet do kilku dni roboczych.

Technologia, która przyspiesza biznes

ABP to zaawansowana platforma klasy core insurance system. Obsługuje pełny cykl życia produktów ubezpieczeniowych – od konfiguracji taryf, cenników i oferty, przez sprzedaż i rozliczenia, po likwidację szkód i integracje z partnerami. Elastyczna architektura pozwala działać zarówno dużym TU, wchodzącym na rynek MGA, jak i insurtechom.

Time-to-market jako przewaga strategiczna

Jedną z największych zalet ABP jest wyjątkowo krótki czas wprowadzenia produktu na rynek (time-to-market). O ile rozwiązania konkurencji wymagają mozolnej i czasochłonnej konfiguracji, a często programowania każdego nowego produktu od podstaw, ABP umożliwia zdefiniowanie i udostępnienie gotowej oferty ubezpieczeniowej dosłownie w kilka dni. To ogromna różnica – zamiast czekać miesiącami na przygotowanie nowego produktu, zakład ubezpieczeń może niemal natychmiast reagować na okazje rynkowe lub wymogi regulacyjne.

Czy kilka dni to realny termin? Odpowiedź brzmi: tak. Początkowo pojawiają się uśmiechy niedowierzania, jednak wątpliwości szybko ustępują, gdy po kilku dniach od przedstawienia wymagań prezentujemy gotowe, w pełni funkcjonalne demo wybranego produktu.

Tak ostatnio było w przypadku ubezpieczeń rolnych z dopłatami rządowymi, gdy nowy produkt powstał zaledwie w pięć dni roboczych.

W tym czasie skonfigurowano wszystkie elementy produktu włącznie z integracją z serwisem Geoportal.gov.pl (do pobierania danych o gruntach rolnych na etapie tworzenia oferty), zdefiniowano taryfy i mechanizmy kalkulacyjne, przygotowano komplet dokumentów polisowych, skonfigurowano zasady dostępu dla agentów oraz rozliczenia z klientami, pośrednikami i nawet mechanizmy rozliczeń dopłat z MRiRW.

Jak stworzyć nowy produkt w kilka dni?

Tajemnica przewagi ABP tkwi w wysokiej elastyczności i konfigurowalności platformy, a także unikalnego API dla partnerów, automatycznie dostosowującego się do produktów. System obejmuje wszystkie kluczowe obszary niezbędne do zdefiniowania, sprzedaży i obsługi produktu ubezpieczeniowego (patrz ilustracja). Dzięki temu większość prac odbywa się poprzez konfigurację systemu, bez konieczności czasochłonnego programowania.

Nowy produkt można stworzyć za pomocą przyjaznego interfejsu webowego, co oznacza, że menedżer produktu lub analityk biznesowy jest w stanie samodzielnie określić parametry oferty bez potrzeby angażowania programistów. ABP oferuje kompletny zestaw narzędzi do zbudowania produktu ubezpieczeniowego od A do Z. Dzięki temu w ciągu kilku dni można skonfigurować absolutnie każdy aspekt nowej oferty – od definicji ryzyka, przez kalkulację składki i proces sprzedaży, po wydruk dokumentów i obsługę szkód.

Dlaczego czas ma kluczowe znaczenie?

Skrócenie czasu wdrożenia produktu to nie tylko kwestia technologii, ale przede wszystkim przewagi biznesowej. Krótki time-to-market to dziś być albo nie być dla każdego ubezpieczyciela. Pierwszy na rynku zyskuje:

  • przewagę w niszy rynkowej,
  • dodatkowe przychody składkowe,
  • oszczędności czasu i kosztów
  • pozycjonowanie rynku jako innowator i partner godny zaufania.

Sytuacje, w których krótki time-to-market jest kluczowy, to:

  • nagłe zmiany legislacyjne (np. zmiany sumy ubezpieczenia),
  • nowe typy ryzyk (cyberbezpieczeństwo, drony, kryptowaluty),
  • sytuacje nadzwyczajne (pandemie, katastrofy naturalne),
  • geopolityczne zagrożenia (ubezpieczenia transportów, życia, mienia).

Rozwiązanie sprawdzone w wielu TU

Zespołowi dcs.pl zdarzało się, że uruchomienie kompletnego systemu ABP zajmowało tylko miesiąc od podpisania umowy do uruchomienia sprzedaży pierwszej polisy – w tym czasie była wykonywana instalacja, integracja z innymi systemami towarzystwa, integracja z UFG, uruchomienie sieci sprzedaży i obsługi polis wraz z likwidacją szkód.

Na zakończenie warto podkreślić, że ABP nie jest cudownym rozwiązaniem zastępującym dobre praktyki tworzenia produktów ubezpieczeniowych, lecz narzędziem, które usprawnia pracę ekspertów. Oczywiście, aby stworzyć nowy produkt, nadal potrzebna jest praca aktuariuszy, underwriting, analiza ryzyka czy zgody organów nadzoru – żadna platforma tego nie przyspieszy. Jednak posiadając elastyczny system ubezpieczeniowy, towarzystwo może równolegle z uzgadnianiem aspektów formalnych i merytorycznych przygotowywać swoje nowe produkty bezzwłocznie, nie czekając, aż dział programistów napisze kod i zaktualizuje wiele rozproszonych aplikacji.

Michał Daras
Business Development Manager w firmie dcs.pl