Przewoźnicy kolejowi mniej chętni do zakupu OC z limitem wyższym od ustawowego

0
543

Mniej niż połowa przewoźników kolejowych ubezpieczyła się w 2023 roku w ramach OC na sumę gwarancyjną przewyższającą zapisany w przepisach limit – wynika z analizy Urzędu Transportu Kolejowego.

UTK wziął pod lupę 125 aktywnych w 2023 r. przewoźników, uprawnionych do wykonywania przewozów (posiadaczy aktualnej licencji i certyfikatu bezpieczeństwa lub świadectwa bezpieczeństwa wydanego przez prezesa Urzędu), wykonujących pracę eksploatacyjną i posiadających polisę na więcej niż 6 miesięcy. Większość badanych realizowało przewozy na infrastrukturze ogólnodostępnej. Limit w ich ubezpieczeniach OC stanowił równowartość kwoty 2,5 mln euro.

Mniej chętnych na wyższe limity

Z analizy wynika, że 44% przewoźników realizujący przewozy po infrastrukturze normalnotorowej innego zarządcy (52 ze 119) posiadało w 2023 r. OC z sumą gwarancyjną wyższą niż wymagane minimum. To o 16 firm mniej niż w 2022 r., kiedy to ponadstandardowym limitem legitymowało się 68 ze 110 przewoźników

Na sumy gwarancyjne wyższe od wymaganych zazwyczaj decydowali się przewoźnicy pasażerscy – OC ponad limit posiadało 80% z nich. Natomiast wśród przedsiębiorstw, które wykonują przewozy towarowe, na wyższą kwotę ubezpieczyło się 38% przewoźników. Średnia wartość sumy gwarancyjnej wszystkich przedsiębiorstw w tej grupie wynosiła w minionym roku 36 854 585 zł.

Urząd przeanalizował także wysokość sumy gwarancyjnej w umowach, którą zawarły przedsiębiorstwa z największym udziałem pracy przewozowej. Średnia dla przewoźników pasażerskich wyniosła niemal 64,4 mln zł, dla towarowych – ok. 130,6 mln zł.

Niestandardowi przewoźnicy ubezpieczają się na wyższe sumy

Badanie UTK objęło również 3 przewoźników, którzy są jednocześnie zarządcami infrastruktury, po której odbywają się przewozy. Średnia wartość ich OC, podobnie jak w 2022 r., wyniosła prawie 21,7 mln zł Wszyscy zawarli umowy na sumy wyższe od wymaganych.

Z sieci wąskotorowej korzystało w ubiegłym roku 3 przewoźników. Średnia ich OC wyniosła 479,4 tys. zł. Jedna z firm zdecydowała się na ubezpieczenie równe ustawowemu minimum. Pozostałe wybrały wyższe kwoty.

Minimalna wysokość sumy gwarancyjnej ubezpieczenia OC dla przewoźników kolejowych jest równowartością w złotych:

  • 100 tys. euro dla operatorów kolei wąskotorowej,
  • 250 tys. euro dla przewoźników, którzy korzystają z infrastruktury, którą zarządzają,
  • 2,5 mln euro dla pozostałych przewoźników.

Cały raport

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl