Przyszłość podróży służbowych

0
1428

Rozprzestrzenianie się pandemii Covid-19 w pierwszej połowie 2020 r. spowodowało drastyczne ograniczenie podróży służbowych. W miarę zamykania granic i wdrażania ograniczeń wielu pracownikom zalecono pozostanie w domach, a wszelkie wyjazdy służbowe zostawały anulowane.

Wiele firm na świecie szybko i skutecznie dostosowało się do trudnych okoliczności, przenosząc działalność biznesową do świata wirtualnego. W dłuższej perspektywie nie da się jednak zastąpić kontaktu osobistego. Według Harvard Business Review prośba skierowana do kogoś osobiście jest 34 razy skuteczniejsza niż przesłana e-mailem.

Podobne wnioski można wyciągnąć z analizy przeprowadzonej przez firmę Oxford Economics, która obliczyła, że 1 dol. przeznaczony na wyjazd służbowy może kreować aż 12,5 dol. przychodów.

To nie koniec wyjazdów

Potwierdzają to wyniki ankiety, jaką Chubb przeprowadził wśród pracowników swoich klientów w marcu 2021 r. Większość respondentów potwierdziło negatywny wpływ ograniczeń spowodowanych pandemią na ogólną efektywność ich pracy. Dodatkowo ponad 80% osób podróżujących służbowo uważa, że brakuje im czegoś istotnego, gdy nie widzą mowy ciała współpracowników i partnerów biznesowych.

Globalnie prawie 85% podróżujących służbowo nie może doczekać się ponownej możliwości podróżowania. Spotkania biznesowe przyczyniają się do wzrostu wiarygodności i zaufania. Nie ma zatem wątpliwości, że podróże służbowe powrócą, ale prawdopodobnie w nieco zmienionej formie.

Rośnie odpowiedzialność pracodawców

Z ankiety przeprowadzonej przez Chubb wynika też, że prawie czterech na pięciu badanych jest przekonanych, że pracodawcy zatroszczą się o nich, jeśli zachorują w trakcie delegacji. Respondenci deklarują przy tym, że posiadane ubezpieczenie podnosi komfort ich podróży.

W wyniku pandemii ubezpieczenie pojawiło się na szczycie listy priorytetów osób podróżujących służbowo. Co istotne – przykładają oni coraz większą wagę do zakresu posiadanego ubezpieczenia. Wzrastająca świadomość pracowników to duża odpowiedzialność dla pracodawców. Firmy, które wznowiły podróże służbowe, muszą dostosować się do nowej rzeczywistości.

Globalna pandemia i będące jej pośrednim następstwem problemy natury psychicznej to nowe wyzwania, z jakimi mierzą się nasi klienci i ich podróżujący pracownicy.

Świadome zarządzanie podróżą

Aby uczynić podróże służbowe bezpieczniejszymi, warto podzielić proces na trzy etapy: przed podróżą, w jej trakcie i po niej.

Przed podróżą pracodawcy powinni być otwarci na dialog oraz dać pracownikom pewność, że biorą pod uwagę wszystkie scenariusze. Sami pracownicy powinni być odpowiednio przygotowani, aby wiedzieć, jakiego zachowania się od nich oczekuje przed podróżą i w jej trakcie.

W trakcie podróży służbowej pracownicy muszą mieć poczucie, że nie zostali pozostawieni sami sobie. Powinni też wiedzieć, jak postąpić w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń.

Wreszcie, pracodawcy powinni zachęcać do podsumowania podróży po jej zakończeniu. Pomoże to w rozwiązywaniu problemów i usprawnianiu procesu dla innych pracowników w przyszłości.

Wspieramy przyszłość globalnej mobilności

Rolą towarzystw ubezpieczeniowych jest wspieranie klientów w bezpiecznym powrocie do podróży służbowych na każdym etapie tego procesu. Kluczowym jest udostępnienie nie tylko kontraktowego pokrycia ryzyka wynikającego z polisy, lecz również zestawu narzędzi pomagających w zarządzaniu nim na każdym etapie podróży.

W obecnych czasach niezbędny jest dialog z klientem i elastyczne reagowanie na zmieniające się potrzeby oraz otoczenie. Pandemia przyniosła wiele nauki i obserwacji, zarówno jeśli chodzi o stabilność świadczonej ochrony, jak i sprawny serwis, szczególnie w przypadku najbardziej nieprzewidzianych zdarzeń.

Priorytetem jest utrzymanie jak najwyższego poziomu usług i nieustanna praca nad usprawnieniami procesowymi. Rzeczywistość się zmienia, a świat musi być gotowy, by na nią reagować.

Sylwia Pietrzak
Senior Underwriter Accident and Health
Chubb European Group