Ochrona klientów, zapewnienie zgodności z regulacjami i utrzymanie pozycji lidera odpowiedzialnych innowacji – takie cele chce zrealizować PZU SA dzięki kompleksowym ramom zarządzania sztuczną inteligencją, opracowanym we współpracy z SAS AI Governance Advisory.
– Rynek jest pełen gotowych rozwiązań AI, ale etyczne wykorzystanie danych wymaga indywidualnego podejścia. Strategia AI governance, zapewniająca bezpieczne wdrożenie i wykorzystanie sztucznej inteligencji, to przyszły kierunek zastosowań biznesowych tej technologii. Zgodność z regulacjami to tylko punkt wyjścia. Solidny nadzór oparty na dojrzałym ekosystemie danych i kulturze organizacyjnej oraz określonych celach rozwojowych maksymalizuje wartość sztucznej inteligencji w biznesie, przy jednoczesnym ograniczeniu ryzyka dla firmy i jej klientów – powiedział Reggie Townsend, wiceprezes ds. etyki danych SAS.
W najnowszym badaniu SAS „Your Journey to a GenAI Future: An Insurer’s Strategic Path to Success” (grudzień 2024 r.), dotyczącym wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w ubezpieczeniach, 57% respondentów z sektora potwierdziło, że proces zarządzania i monitorowania rozwiązań AI w ich organizacjach znajduje się „w fazie rozwoju”. 27% ankietowanych uznało swoje procesy za „doraźne lub nieformalne”, a około 11% stwierdziło, że AI governance w ich organizacjach praktycznie „nie istnieje”.
Rozwój AI zmusił do działania
W związku z rosnącą popularnością sztucznej inteligencji, związaną m.in. z premierą Chata GPT, PZU uznał wdrożenie efektywnej strategii zarządzania i monitorowania AI za konieczne – zarówno dla zapewnienia zgodności, jak i przygotowania się na przyszłe wyzwania związane z rozwojem tej technologii. Ubezpieczyciel wybrał SAS AI Governance Advisory jako jednego z partnerów merytorycznych do realizacji tego przedsięwzięcia. O wyborze zdecydowało doświadczenie i inwestycje SAS w odpowiedzialny rozwój innowacji technologicznych, jak i wieloletnie wykorzystanie technologii SAS przez PZU do wsparcia podstawowych procesów biznesowych w obszarach takich jak sprzedaż, wykrywanie nadużyć czy automatyzacja roszczeń.
Dostosowanie do przyszłych wyzwań
Współpraca PZU i SAS AI Governance Advisory obejmuje cztery kluczowe etapy tworzenia najlepszych praktyk zarządzania AI:
- Nadzór: Doradztwo w zakresie rozwoju innowacji w PZU oraz pomoc w ustalaniu zasad AI governance i ich egzekwowania.
- Kontrola: Analiza potrzeb PZU w zakresie zgodności i ocena gotowości do spełniania standardów regulacyjnych.
- Operacje: Rekomendowanie procedur operacyjnych dla AI i zarządzania danymi, które są zgodne z celami PZU, wymogami regulacyjnymi i kulturą organizacyjną.
- Kultura: Współpraca przy opracowaniu standardów w ramach kultury organizacyjnej, które zapewnią przestrzeganie przez pracowników zasad etycznego wykorzystania AI.
W tym procesie eksperci PZU i SAS określili zasady dla całego cyklu życia wszystkich modeli AI/ML ubezpieczyciela, aby zapewnić odpowiednią jakość danych, optymalne wykorzystanie zasobów i ciągłe monitorowanie.
– Projekt realizowany we współpracy z SAS pomaga PZU lepiej i bardziej odpowiedzialnie wykorzystać AI do obsługi klientów. Chcemy dawać przykład innym: generowanie zysków w sposób zgodny z zasadami etyki, przy odpowiedzialnym wykorzystywaniu danych i sztucznej inteligencji nie tylko jest możliwe – to jedyna właściwa droga dla ubezpieczycieli – powiedział Marek Wilczewski, dyrektor zarządzający ds. zarządzania informacją, danymi i analityką PZU.
– Sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał zmiany sektora ubezpieczeniowego, pod warunkiem że jest wdrażana i wykorzystywana w odpowiedzialny i bezpieczny sposób. Jeśli to założenie zostanie pominięte, firmy ryzykują masowe utrwalanie błędów i uprzedzeń. Poprzez strategiczne podejście do AI governance PZU udowadnia, że największe firmy w branży mogą poprowadzić nas do wspólnej przyszłości, w której sztuczna inteligencja będzie wykorzystywana w sposób etyczny, sprawiedliwy i zrównoważony – podsumował Reggie Townsend.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl