Jedynie 4% uczestników najnowszego badania zrealizowanego na zlecenie PZU deklaruje, że czuje się całkowicie bezpiecznie w internecie. Dlatego ubezpieczyciel rusza z kampanią informacyjno-edukacyjną „A kto tu się podszywa?”, aby promować wiedzę dotyczącą sposobów ochrony przed cyberzagrożeniami.
Ankietowani uważają, że upowszechnienie internetu zwiększyło ryzyko stania się ofiarą cyberprzestępstwa (68%). Ma to tym większe znaczenie, że niemal wszyscy korzystają z sieci co najmniej kilka razy dziennie (97%), a co drugi badany praktycznie cały czas jest online. Jednocześnie 74% respondentów twierdzi, że zagrożenia dynamicznie się zmieniają i stale pojawiają się nowe. Co druga osoba ma poczucie, że tak naprawdę nie ma skutecznych sposobów na cyberprzestępstwa. Jedynie 4% badanych zadeklarowało, że czuje się całkowicie bezpiecznie w internecie.
– Cyberoszuści atakują nas coraz częściej. Wyniki naszego badania pokazują, że Polacy potrzebują przede wszystkim praktycznych wskazówek, jak zabezpieczyć się przed atakami. Nie chcą być natomiast straszeni samymi zagrożeniami. Dlatego w naszej kampanii postawiliśmy na to, aby dzielić się konkretnymi poradami, które pomogą uchronić się przed oszustami – mówi Rafał Kałęcki, dyrektor biura prewencji PZU.
Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że 95% z nich zna co najmniej jeden rodzaj oszustwa. Wśród najczęściej wymienianych znalazły się fałszywe zbiórki pieniędzy (74%), telefony od osób podszywających się (74%), niebezpieczne smsy z linkiem odsyłającym do fałszywej strony podszywającej się (71%). A jednocześnie, jak pokazują badania, sama znajomość zagrożeń nie daje jednak poczucia pełnego doinformowania.
„A kto tu się podszywa?”
Aby to zmienić, PZU rozpoczął kampanię informacyjno-edukacyjną na temat cyberbezpieczeństwa „A kto tu się podszywa?”. Ubezpieczyciel chce dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców. Uruchomił specjalną stronę www.niedajsiepodszyc.pl, na której dostępne są liczne materiały informacyjne i edukacyjne dotyczące zagrożeń cyber i praktyczne porady, jak się przed nimi uchronić.
– Chcemy z naszymi działaniami propagującymi wiedzę o cyberbezpieczeństwie trafić do jak najszerszego grona odbiorców, także tych, którzy rzadziej są obecni w świecie online. Dlatego bardzo nas cieszy współpraca nawiązana z policją, dzięki której wspólnie dotrzemy z informacjami do jeszcze większej liczby Polaków – dodaje Rafał Kałęcki.
Ekspertem merytorycznym przy tworzeniu treści jest Niebezpiecznik.pl, który prowadzi portal o bezpieczeństwie i szkolenia z tego zakresu. Przy kampanii PZU współpracuje również z policją. Partnerstwo obejmuje dystrybucję przez funkcjonariuszy drukowanych ulotek dla dorosłych i dla dzieci w ramach organizowanych przez policjantów spotkań ze społecznościami lokalnymi i w środowisku szkolnym.
Materiały stworzone w narzędziach AI
Kampania obejmuje także emisję 30-sekundowego spotu radiowego oraz emisje spotów wideo w kanałach digital. To pierwsza kampania w PZU, w której materiały graficzne: postaci, spoty wideo oraz keyvisual, zostały wygenerowane w całości w narzędziach AI. Szereg czynności związanych z wygenerowaniem aktorów, tła, nagraniem lektorów, montażem oraz dodawaniem efektów specjalnych, a także prace nad dźwiękiem i muzyką odbywały się podczas prac zespołów odpowiedzialnych za postprodukcję filmową. Wykorzystanie technologii nawiązuje wprost do tematu cyberbezpieczeństwa i wzmacnia przekaz kampanii, która ostrzega przed oszustami podszywającymi się pod inne osoby.
O badaniu
„Postawy wobec cyberzagrożeń” to badanie jakościowo-ilościowe. Badanie jakościowe: 8 miniFGI; badanie ilościowe: CAWI, N=1200, próba reprezentatywna Polaków w wieku 18–65 lat, KANTAR, czerwiec–lipiec 2024 r.
(AM, źródło: PZU)