PZU stworzył opartego na generatywnej sztucznej inteligencji Asystenta AI i testuje go wśród swoich pracowników. Pilotaż rozwiązania w formie chatu jest efektem prac jednostki GPT Lab powołanej przez PZU pół roku temu.
ChatGPT to pierwszy powszechnie znany przedstawiciel generatywnej AI. To publicznie dostępne rozwiązanie przy odpowiedniej precyzji zadawanego pytania pozwala na tworzenie spójnych odpowiedzi w bardzo krótkim czasie. Na podstawie przesłanych wcześniej danych generatywna sztuczna inteligencja jest w stanie m.in. podsumowywać treści, analizować dostarczone materiały, odpowiadać na pytania czy wspierać użytkowników jako wirtualny asystent.
PZU przyjął jako priorytet pełne bezpieczeństwo korzystania z nowych technologii, w tym narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję. Dlatego prace nad pierwszym testowym wdrożeniem były poprzedzone różnego rodzaju konsultacjami dotyczącymi bezpiecznego użycia nowych rozwiązań opartych o AI.
– Zbudowaliśmy prototyp rozwiązania w formie chatu – Asystent AI, z którym nasi pracownicy mogą rozmawiać w zbliżony sposób jak z publicznie dostępnymi rozwiązaniami. Asystent AI został oparty o algorytmy generatywnej sztucznej inteligencji OpenAI wykorzystywane w bezpiecznym środowisku chmurowym zarządzanym przez PZU. Prototyp testowany jest przez ściśle określoną grupę pracowników weryfikujących jego skuteczność, jakość odpowiedzi i łatwość użycia. Kolejnym etapem będzie szersze wdrożenie rozwiązania w naszej organizacji – mówi Tomasz Żelski, dyrektor zarządzający ds. digitalizacji Grupy PZU.
– Testowana obecnie wersja beta Asystenta AI ogranicza się tylko do danych, które nie są objęte tajemnicą ubezpieczeniową, przedsiębiorstwa czy ochroną danych osobowych. Kompleksowo przeszkoliliśmy naszych testerów, dzięki czemu jesteśmy pewni, że wiedzą, w jaki sposób korzystać z nowego narzędzia, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo. Rozszerzając wykorzystanie Asystenta AI, będziemy również uwzględniali takie podejście. Jesteśmy świadomi ryzyka generatywnej sztucznej inteligencji, dlatego szczegółowo weryfikujemy nasze rozwiązanie aspektami związanymi z bezpieczeństwem – podkreśla Bartosz Zbyszewski, dyrektor ds. ryzyka i bezpieczeństwa IT Grupy PZU.
Szerokie wykorzystanie sztucznej inteligencji
PZU korzysta ze sztucznej inteligencji już od wielu lat. Ubezpieczyciel wykorzystuje ją zarówno do usprawniania wewnętrznych procesów, jak i konsekwentnego poprawiania doświadczeń klientów. PZU wdrożył już kilkadziesiąt rozwiązań z tego obszaru.
Oprócz GPT Lab nad opracowaniem rozwiązań z komponentami AI pracują w PZU także inne jednostki. W Fabryce Sztucznej Inteligencji specjaliści wykorzystują najnowsze osiągnięcia z zakresu AI i uczenia maszynowego do analizy terabajtów danych dostępnych w PZU. Z kolei Laboratorium Innowacji, w ramach programu PZU Ready for Startups, skupia się na ułatwianiu współpracy PZU ze startupami i innymi innowacyjnymi firmami technologicznymi.
Działający wewnątrz firmy GPT Lab zaczął funkcjonować w czerwcu 2023 r. Zadaniem jednostki jest analiza możliwości bezpiecznego wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w działaniach służących pracownikom Grupy PZU, jak również skierowanych do klientów. Przez ostatnie pół roku zespół przeanalizował ponad 100 różnych pomysłów na wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań opartych na generatywnej AI oraz przeprowadził liczne testy weryfikujące możliwości ich realizacji. Jednym z głównych pomysłów było udostępnienie w bezpieczny sposób pracownikom ubezpieczyciela narzędzia typu ChatGPT, aby wesprzeć ich w codziennej pracy.
(AM, źródło: PZU)