Raz zdobyty klient pozostaje w kręgu zainteresowań agenta

0
302

Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że pośrednictwo ubezpieczeniowe nie kończy się z chwilą zawarcia umowy ubezpieczenia. Dlatego działania marketingowe i wsparcie klientów po zawarciu umowy ubezpieczenia są elementem kompleksowej usługi – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

Sprawa dotyczyła dwóch pośredników należących do konsorcjum agentów, których zdaniem wszystkie czynności wykonywane w jego ramach są elementem jednej kompleksowej usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego, świadczonej na rzecz zakładu, zwolnionej z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT. Z kolei dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stanął na stanowisku, że zwolnieniu podlegają wyłącznie te czynności, które wprost zmierzają do zawarcia umowy ubezpieczenia. W jego ocenie działania marketingowe oraz wsparcie po zawarciu umowy nie wchodzą w skład pośrednictwa ubezpieczeniowego i jako takie nie podlegają zwolnieniu z VAT.

Innego zdania był Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 1434/22 i VIII SA/ Wa 495/22), według którego działania agenta podejmowane po zakupie polisy mają związek z celem pośrednictwa, jakim jest doprowadzanie do zawarcia umowy ubezpieczenia również w przyszłości. Stąd też zwolnienie z VAT dotyczy również ich.

Wyroki zostały podtrzymane przez NSA. Uzasadniając wyroki z 9 grudnia 2025 r. (sygn. akt I FSK 379/23 i I FSK 575/23) sędzia Arkadiusz Cudak wskazał, że pozyskany klient nie przestaje być na horyzoncie zainteresowań agenta. Dlatego twierdzenie, że pośrednictwo kończy się chwilą zawarcia umowy, nie znajduje potwierdzenia w realiach życia gospodarczego.

Więcej:

„Dziennik Gazeta Prawna” z 15 grudnia, Izabela Tomaszewska-Gałuszka „Pośrednictwo ubezpieczeniowe. Czy po zawarciu umowy też jest VAT?”

(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)