21 października w Ministerstwie Sprawiedliwości odbyło się seminarium naukowe poświęcone zagadnieniu zasadności uregulowania rynku usług prawnych, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki tzw. kancelarii odszkodowawczych. W wydarzeniu uczestniczyli minister Adam Bodnar oraz wiceminister Maria Ejchart, a także zarówno teoretycy, jak i praktycy prawa oraz przedstawiciele świata polityki i eksperci z różnych dziedzin.
Resort deklaruje, że dostrzega pilną potrzebę wprowadzenia nowych przepisów dotyczących sektora usług odszkodowawczych, które zapewniłyby większą ochronę konsumentów oraz poprawiłyby transparentności na tym rynku.
– Ze względu na zasadę wolności gospodarczej wiele podmiotów świadczy usługi prawne bez odpowiedniego nadzoru ze strony samorządów zawodowych. Dotyczy to w szczególności funkcjonowania na rynku tzw. kancelarii odszkodowawczych – podkreślił Adam Bodnar.
Maria Ejchart zwróciła uwagę na konieczność rozpoczęcia rzetelnej, merytorycznej debaty, która doprowadzi do uregulowania tej kwestii, podnoszonej od lat przez różne środowiska.
– Chcemy, aby ostateczny projekt regulacji odpowiadał na potrzeby państwa, przedsiębiorców, a przede wszystkim obywateli. Zależy nam, aby projekt zapobiegał nieprawidłowościom i nadużyciom zgłaszanym przez konsumentów – zaznaczyła.
Kluczowe problemy sektora usług odszkodowawczych
Ministerstwo zwraca uwagę, że obecnie w Polsce nie ma kompleksowych przepisów w pełni regulujących działalność firm odszkodowawczych, co jego zdaniem prowadzi do nadużyć w wielu aspektach. W ocenie resortu, najważniejsze z nich to:
- Ochrona konsumentów. Poszkodowani klienci często nie mają odpowiedniej wiedzy prawnej, aby ocenić oferty firm odszkodowawczych. Konsumenci są narażeni na nadużycia, takie jak niejasne umowy czy pobieranie nadmiernie wysokich prowizji.
- Nadużycia i brak etyki. Obecnie na rynku firm odszkodowawczych występują nieetyczne praktyki, takie jak pozyskiwanie klientów w szpitalach czy na pogrzebach, podpisywanie umów w trudnych emocjonalnie momentach.
- Brak transparentności finansowej. Wypłaty odszkodowań często trafiają najpierw na konto firmy odszkodowawczej, co prowadzi do opóźnień w przekazywaniu środków poszkodowanym, a czasem nawet ryzyka niewypłacalności.
- Stosowanie klauzul niedozwolonych. Na przykład: nieodwołalnych pełnomocnictw lub kar za rozwiązanie umowy. Kancelarie odszkodowawcze stosują też postanowienia umów, które ograniczają możliwości klientów w zakresie dochodzenia roszczeń sądowych, np. wymóg zgody obu stron na złożenie powództwa.
- Brak wymogu kwalifikacji prawnych. Obecnie doradcy pracujący w firmach odszkodowawczych nie zawsze posiadają odpowiednie wykształcenie prawnicze, co wpływa na jakość świadczonych usług.
Unifikacja rynku i jasne standardy
Zdaniem ministerstwa brak jednolitych regulacji powoduje duże rozbieżności w działalności różnych firm odszkodowawczych, co wprowadza chaos na rynku i różnice w jakości usług. Nowe przepisy ujednoliciłyby zasady działalności, co poprawiłoby funkcjonowanie całego sektora.
Podczas seminarium uczestnicy zaprezentowali propozycje kierunków zmian, które pozwolą na podniesienie standardów etycznych i prawnych oraz uregulowanie kluczowych aspektów finansowych i operacyjnych firm odszkodowawczych. Zaproponowane regulacje mają przyczynić się do stworzenia bardziej sprawiedliwego i bezpiecznego rynku usług prawnych, zapewniając większą ochronę konsumentów oraz eliminując nadużycia.
(AM, źródło: MS)