W 2022 roku globalna liczba użytkowników portfeli cyfrowych wynosiła około 3,4 mld, co stanowiło 42% populacji świata. Prognozy wskazują, że do 2026 roku liczba ta wzrośnie do 5,2 mld, czyli 60% wszystkich ludzi na Ziemi – wynika z analizy przeprowadzonej przez Juniper Research. Oznacza to, że obecnie prawdopodobnie co druga osoba, którą spotykamy, używa e-walletu. Główne czynniki napędzające ten trend to wygoda oraz bezpieczeństwo płatności.
Portfel cyfrowy to rodzaj oprogramowania, które bezpiecznie przechowuje informacje o płatnościach i działa jak wirtualna wersja portfela, pozwalając użytkownikom na kupowanie (stacjonarnie oraz online) i robienie przelewów pieniężnych bez potrzeby używania fizycznej gotówki lub kart. Coraz więcej klientów decyduje się na korzystanie z tych rozwiązań.
Według prognoz Capitaloneshopping.com, opracowanych w raporcie Digital Wallet Statistics 2024, do 2028 r. globalna wartość transakcji portfelami cyfrowymi wzrośnie o 77% i przekroczy 16 bln dolarów. Oczekuje się również, że do 2026 r. globalna liczba użytkowników portfeli cyfrowych wzrośnie o 53%, osiągając 5,2 mld, czyli ponad 60% światowej populacji.
Z kolei klienci największych polskich banków na koniec marca tego roku zapłacili zbliżeniowo przy użyciu m.in. Apple Pay i Google Pay ponad 385 mln razy – wynika z danych zebranych przez serwis cashless.pl. W porównaniu z kwartałem poprzedzającym oznacza to wzrost liczby transakcji o ponad 16 mln. W rzeczywistości jednak liczba ta może być znacznie wyższa, bo nie wszystkie instytucje podały aktualne dane.
– Takich wzrostów możemy się spodziewać również w Polsce. Według naszego badania „Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP” 58% firm posiadających terminal spodziewa się wzrostu udziału płatności bezgotówkowych w ciągu najbliższych lat. Wielu z tych nowych użytkowników zamiast fizycznej karty z pewnością wybierze te dodane do portfela cyfrowego – mówi Krzysztof Polończyk, prezes zarządu Fiserv Polska S.A., właściciela marki PolCard from Fiserv. – Rosnący wzrost popularności portfeli cyfrowych to także ważna wiadomość dla przedsiębiorców, ponieważ użytkownicy, którzy preferują e-wallety, zazwyczaj nie noszą ze sobą gotówki czy nawet portfela. Jeśli więc w danym punkcie nie będzie możliwości płatności bezgotówkowych, to taki klient może całkowicie zrezygnować z zakupu i pomijać takie miejsce w przyszłości – dodaje.
Jak przedsiębiorcy mogą przyjmować płatności portfelami cyfrowymi?
Właściciele firm mają do wyboru wiele rozwiązań płatniczych, które można dostosować do ich potrzeb, aby poprawić wygodę klientów i usprawnić procesy transakcyjne. Na rynku jest bowiem szereg nowoczesnych narzędzi płatniczych umożliwiających akceptację transakcji bezgotówkowych.
Generator Linków jest idealnym rozwiązaniem dla firm oferujących produkty lub usługi w większości stacjonarnie lub nieposiadających własnej strony internetowej. Przykładowo sprzedawca personalizowanych produktów może wygenerować unikatowy link do płatności, którą klient może opłacić w preferowany przez siebie sposób – kartą, BLIKIEM czy przelewem.
Z kolei bramka płatnicza sprawdza się w sklepach internetowych z ustalonym cennikiem. Dzięki niej klienci mogą szybko i bezpiecznie zapłacić za zakupy, korzystając z różnych metod płatności, w tym kart płatniczych, kodów BLIK czy cyfrowych portfeli (np. Google Pay, Apple Pay).
Terminale płatnicze są natomiast preferowane w sklepach stacjonarnych. Mogą to być tradycyjne urządzenia stacjonarne, terminale mobilne lub terminale w telefonie, takie jak aplikacja PolCard Go, która działa na smartfonach z systemem Android i wbudowanym w telefonie modułem NFC. Większość terminali posiada opcję integracji z kasą fiskalną, co dodatkowo przyspiesza proces obsługi i zwiększa jej bezpieczeństwo. Dzięki tym rozwiązaniom klienci mogą płacić telefonem, zegarkiem czy brelokiem, co dodatkowo poprawia komfort zakupów. Każda z tych opcji gwarantuje wygodę – klient nie musi pamiętać o zabraniu portfela pełnego kart czy gotówki.
– Akceptacja cyfrowych portfeli jest kluczowym elementem nowoczesnego biznesu. Umożliwia ona realizację transakcji bez fizycznej karty czy gotówki, co odpowiada na potrzeby współczesnych konsumentów, ceniących wygodę i szybkość – dodaje Krzysztof Polończyk.
(KS, źródło: PolCard from Fiserv)