W ubiegłym roku po raz pierwszy od kilku lat segment komunikacyjnych ubezpieczeń OC odnotował stratę techniczną. Jej negatywny wpływ został ograniczony wówczas przez wynik techniczny w autocasco, dzięki czemu „komunikacja” zakończyła rok na plusie. Wyniki za trzy kwartały tego roku sugerują, że w 2024 r. może się to nie udać.
Z opublikowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego „Biuletynu Kwartalnego. Rynek ubezpieczeń 3/2024” wynika, że wynik techniczny w sektorze komunikacyjnym OC+AC na koniec września tego roku wyniósł 235,41 mln zł. To o 56,44% mniej niż przed rokiem (wszystkie dane dotyczą działalności bezpośredniej).
Oba segmenty w odwrocie
Spadek rentowności technicznej w komunikacji był w głównej mierze efektem mocnego pogorszenia w OC ppl. Po 9 miesiącach 2024 r. segment ten zanotował stratę na poziomie 328,85 mln zł, wobec 111,03 mln zł na minusie rok wcześniej. Negatywnego wpływu nie zneutralizował dodatni rezultat w AC. Zwłaszcza że jego poziom na koniec września 2024 r., tj. 564,26 mln zł, był o 13,39% gorszy od uzyskanego dwanaście miesięcy wcześniej (651,48 mln zł).
Wypłaty o ponad 1,7 mld zł w górę
Przez 9 miesięcy 2024 r. zakłady ubezpieczeń komunikacyjnych wypłaciły w sumie 15,18 mld zł odszkodowań i świadczeń – o 12,98% więcej niż przed rokiem (13,43 mld zł). Wzrost wartości wypłat to efekt zwiększonej liczby zgłoszeń szkód w analizowanym okresie. Według danych Ośrodka Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego od początku stycznia do końca września poszkodowani zgłosili ok. 755 tys. szkód z tytułu OC, o ponad 6% więcej niż rok wcześniej (ok. 710 tys.). Wzrost liczby zgłoszeń był widoczny także w przypadku AC. Przez 9 miesięcy 2024 roku wpłynęło ich do zakładów ok. 650 tys. zł, co było wynikiem o 9% wyższym od odnotowanego przed rokiem, tj. ok. 596 tys. zł.
W analizowanym okresie towarzystwa wypłaciły 8,83 mld zł odszkodowań i świadczeń z OC ppl. – o 9,72% więcej niż przed rokiem (8,05 mld zł). W niedawno opublikowanym raporcie Polska Izba Ubezpieczeń oszacowała, że średnia wartość szkody w obowiązkowych polisach komunikacyjnych wzrosła rok do roku o 10,9%, do ponad 10,5 tys. zł. To 1035 zł więcej niż przed rokiem. Z kolei z AC wypłacono o 17,84% więcej odszkodowań niż przed rokiem – 6,34 mld zł wobec 5,38 mld zł na koniec września ub.r.
Wzrost wartości wypłat wynika nie tylko ze zwiększonej liczby szkód, ale też ich rosnącej wartości. To efekt przede wszystkim coraz wyższych kosztów napraw.
– Obserwujemy stały wzrost kosztów szkód i to się nie zmieni w najbliższych miesiącach, bo rosną koszty części i usług. Ubezpieczyciele muszą to uwzględniać w swoich kalkulacjach, by spełnić ciążący na nich obowiązek zachowania równowagi między wypłatami odszkodowań a składkami. Trzeba się więc spodziewać kolejnych stopniowych wzrostów cen stawek OC komunikacyjnego – komentował niedawno Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU.
Powolny wzrost w OC
Przypis składki brutto z „komunikacji” wyniósł 23,21 mld zł. Rok wcześniej było to 21,46 mld zł, co oznacza, że wartość rynku zwiększyła się o 8,13% w skali roku.
OC ppl. wygenerowało 12,96 mld zł składek brutto, wobec 12,04 mld zł rok wcześniej, co oznacza wzrost o 7,63% r/r. Z danych zebranych przez PIU wynika, że na razie średnia wysokość składki za OC komunikacyjne nie ulega istotnej zmianie. Po III kwartale 2024 roku wynosiła ona 532 zł, o 23 zł więcej niż przed rokiem. Towarzystwa zebrały też 10,24 mld zł składek z autocasco – o 8,76% więcej niż przed rokiem, tj. 9,42 mld zł.
Z danych OI UFG wynika, że na koniec września 2024 r. na rynku komunikacyjnym funkcjonowało 29,4 mln aktywnych umów OC ppm. oraz 7,67 mln szt. polis autocasco. Stosunek AC/OC wyniósł 26,1%.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl