Rzecznik Praw Pacjenta i Główny Inspektor Sanitarny wspólnie zadbają o bezpieczeństwo pacjentów

0
453

Bezpieczeństwo pacjentów i jakość świadczonych usług to najważniejszy element porozumienia podpisanego 23 lipca 2024 roku przez Rzecznika Praw Pacjenta Bartłomieja Chmielowca oraz Głównego Inspektora Sanitarnego dr n.med. Pawła Grzesiowskiego.

Porozumienie zobowiązuje organy Rzecznika Praw Pacjenta oraz Państwowej Inspekcji Sanitarnej do współpracy, szczególnie w zakresie zapobiegania zakażeniom szpitalnym, promocji szczepień ochronnych oraz zapewniania bezpieczeństwa żywności w podmiotach leczniczych.

Warto podkreślić, że wszystkie trzy obszary są niezwykle ważne z punktu widzenia działalności obu instytucji. Z danych Biura Rzecznika Praw Pacjenta wynika, że 26% wszystkich zgłoszonych do niego zdarzeń niepożądanych stanowiły te dotyczące zakażeń szpitalnych. Z kolei blisko 14% wniosków o przyznanie świadczenia z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych dotyczy wprost zakażeń szpitalnych.

Rzecznik Praw Pacjenta i Główny Inspektor Sanitarny zobowiązali się do współpracy w zakresie m.in.:

  • popularyzowania wiedzy o prawidłowych zachowaniach zdrowotnych personelu medycznego oraz pacjentów,
  • promowania podmiotów leczniczych, które realizują dobre praktyki w zakresie monitorowania i rejestrowania zakażeń szpitalnych oraz ograniczania ich występowania,
  • promowania jednostek leczniczych popularyzujących wykonywanie zalecanych szczepień ochronnych przez pacjentów i personel,
  • wspólnej analizy zbieranych danych o zakażeniach szpitalnych,
  • wzajemnej wymiany informacji na temat wyników urzędowych kontroli oraz wykrytych nieprawidłowości w zakresie nadzoru sanitarnego, bezpieczeństwa żywności w podmiotach leczniczych i przestrzegania praw pacjenta.

(KS, źródło: gov.pl)