Globalna ankieta przeprowadzona przez Risk.net (i sponsorowana przez SAS) wśród liderów branży ubezpieczeniowej pokazała, że decyzje biznesowe są często podejmowane w oderwaniu od szerszego kontekstu, z ograniczoną świadomością ich dalszych konsekwencji. Badanie zidentyfikowało szereg sygnałów wskazujących, że osoby decyzyjne w firmach ubezpieczeniowych często działają w silosach – czy to z wyboru, czy z powodu przeszkód wewnątrz organizacji.
Z raportu Breaking Silos: Agile Insurance in an Uncertain World wynika, że 38% respondentów nie ma pewności, czy ich organizacja dysponuje kompleksowym, aktualnym obrazem ryzyka, przychodów i kosztów. Z kolei 85% ankietowanych twierdzi, że ich organizacje mają jasną wizję i strategię sukcesu, a wśród najważniejszych priorytetów inwestycji technologicznych wymieniają dane i analitykę, sztuczną inteligencję i platformy cyfrowe. Nadrzędny wniosek pozostaje jednak taki: wciąż potrzebne są działania, by budować odporność.
– Badanie pokazuje branżę zmagającą się z rosnącą presją z wielu stron – mówi Philip Harding, Global Head of Commercial Content Risk.net. – Oprócz zmian klimatycznych, cyberbezpieczeństwa i niepewności regulacyjnej, ubezpieczyciele borykają się z rosnącą presją kosztową oraz trudnościami w rekrutacji i utrzymaniu pracowników. To razem tworzy środowisko, które wymaga adaptacji, innowacji i – zgodnie z tytułem raportu – współpracy, aby wszystkie obszary biznesu miały pewność, że zmierzają w tym samym kierunku.
Wiele decyzji nadal nie jest opartych na danych
Większość respondentów uważa, że ich firmy mają plan na sukces. Jednak 38% nie jest pewnych, czy struktura, procesy i technologia są odpowiednio dopasowane, by tę strategię wspierać. Co więcej, choć niska jakość danych jest postrzegana jako największa przeszkoda dla solidnego podejmowania decyzji (41%), tuż za nią plasuje się brak współpracy i niejasna odpowiedzialność – po 36%.
W zarządzaniu roszczeniami ponad 40% respondentów twierdzi, że decyzje bazują bardziej na intuicji niż na szczegółowej analizie. Inne obszary wypadają lepiej – w zarządzaniu finansami i raportowaniu regulacyjnym ponad 70% stwierdza, że podejmowane decyzje opierają się na analizie danych.
Ubezpieczyciele mierzą się ze znanymi wyzwaniami
Najczęściej wymieniane strategiczne problemy to te, z którymi zmagają się wszystkie branże: niepewność gospodarcza (55%), zmiany regulacyjne (41%), innowacje technologiczne (35%) oraz presja kosztowa (34%). 60% liderów technologii i danych wskazuje na ograniczenia budżetowe jako największe wyzwanie.
– Jak zwykle, najtrudniejszym krokiem w przejściu od rozproszonych zespołów do inteligentnego przedsiębiorstwa są dane – powiedział Franklin Manchester, Principal Global Insurance Industry Advisor SAS. – Technologie takie jak sztuczna inteligencja mogą pomóc, ale rozproszone inwestycje technologiczne nie zastąpią spójnej strategii biznesowej. Wyniki badań jasno to pokazują: dalsza droga wymaga wdrożenia i promowania całościowego podejścia – dodał.
(AM, źródło: Walk PR)







