Sprzedaż PZU zwiększyła się o jedną dziesiątą

0
1059

W pierwszej połowie obecnego roku przychody brutto Grupy PZU z ubezpieczeń wzrosły o blisko 1,3 mld zł (9,9%) w stosunku do analogicznego okresu 2023 r., osiągając poziom 14,3 mld zł. Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej przekroczył kwotę 2,4 mld zł. Skorygowany wskaźnik rentowności kapitałów własnych wyniósł 17,4%.

Wynik z usług ubezpieczenia wyniósł 1,6 mld zł wobec blisko 2 mld zł przed rokiem. Zakład tłumaczy, że był to efekt m.in. zwiększonych kosztów odszkodowań i świadczeń po licznych szkodach pogodowych, jakie wystąpiły w Polsce w drugim kwartale. Pozytywnie na wynik i rentowność PZU wpłynął rezultat inwestycyjny na poziomie 1,23 mld zł, tj. o 2,4% wyższym niż rok wcześniej. Głównym impulsem był przede wszystkim wynik z działalności bankowej. Kontrybucja Pekao i Alior Banku wyniosła 975 mln zł – o 3,6% r/r więcej niż na koniec czerwca 2023 r.

– W pierwszym półroczu 2024 r. osiągnęliśmy solidny, 10% wzrost sprzedaży ubezpieczeń. W ubezpieczeniach majątkowych utrzymaliśmy dwucyfrową dynamikę w segmencie pozakomunikacyjnym, zwłaszcza korporacyjnym. Rosnący udział tych produktów w strukturze sprzedaży jest istotny ze względu na ich generalnie mniejszą cykliczność i wyższą rentowność. Cieszy mnie, że pierwsza połowa tego roku przyniosła też wyraźne odbicie sprzedaży i wzrost marż w naszych ubezpieczeniach na życie. Natomiast jednym z kluczowych zadań dla całego rynku, nie tylko dla nas, pozostaje odbudowa rentowności ubezpieczeń komunikacyjnych, które od dawna są pod presją dużego wzrostu wartości i częstości szkód przy nieadekwatnym do tego poziomie cen obowiązkowego OC – mówi prezes PZU SA Artur Olech. – Pracujemy intensywnie nad nową strategią, a wiele wpisujących się w nią działań już realizujemy. Niedługo rozpoczniemy proces przejścia na model operacyjny oparty na business units, czyli obszarach skoncentrowanych kompleksowo na danych grupach klientów i częściach biznesu. Ten model będzie wdrażany ewolucyjnie, ale będzie rewolucyjny z punktu widzenia kultury korporacyjnej PZU. Sprawi, że organizacja mocno skupi się na tworzeniu wartości dla klientów, zwiększy decyzyjność i szybkość reagowania na potrzeby i trendy rynkowe, a odpowiedzialność poszczególnych osób za wyniki stanie się bardziej klarowna. Chcemy ograniczyć do minimum czas potrzebny na wewnętrzne procesy i procedury, czyli zajmowanie się sobą, żeby maksymalnie poświęcić go na rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb klientów i rozwijanie naszego biznesu – wyjaśnia.

Ubezpieczenia majątkowe

Półroczne przychody PZU z ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych na rynku polskim wzrosły o 11,4% względem I poł. 2023 roku, do 8,6 mld zł. Rentowność wyrażona wskaźnikiem mieszanym COR ukształtowała się na poziomie 92,5%.

Najmocniej wzrosła sprzedaż w ubezpieczeniach pozakomunikacyjnych. W tej grupie przychody wzrosły o 16,9%, tj. o ok. pół miliarda złotych. Największą dynamikę we wspomnianym obszarze osiągnęły ubezpieczenia korporacyjne (wzrost o 26,1%), a wynik z usług ubezpieczenia zwiększył się o 9%, do blisko 280 mln zł. Wzrost przychodów wygenerowały m.in. ubezpieczenia mienia od ognia i innych zdarzeń losowych oraz ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej i świadczenia pomocy.

W ubezpieczeniach komunikacyjnych dwucyfrowym wzrostem mógł pochwalić się segment AC. Sprzedaż w tej gałęzi produktów poszła w górę o 11,5%, do blisko 2,3 mld zł. PZU podkreśla, że ze względu na sytuację w OC posiadaczy pojazdów mechanicznych przychody w całej grupie ubezpieczeń komunikacyjnych w pierwszym półroczu wzrosły jedynie o 7,4% r/r. 

Ubezpieczenia na życie

Przychody z ubezpieczeń na życie w Polsce w zwiększyły się o 6,7%, do blisko 4,3 mld zł. Marża operacyjna wyniosła 24,5%.

Przychody z ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych, które odpowiadają za ponad 90% przychodów PZU Życie, wzrosły o 5,9% do 3,9 mld zł. Marża w tej grupie produktów wzrosła do 22,1%, na co wpłynął głównie spadek śmiertelności do poziomu niższego nie tylko niż rok wcześniej, ale też w porównaniu do okresu sprzed pandemii Covid-19.

– Wzrost popytu na pożyczki gotówkowe i kredyty hipoteczne sprawił, że zbieramy też więcej składki z ubezpieczeń indywidualnych, dołączanych do produktów bankowych. W pierwszej połowie tego roku utrzymaliśmy też dobry poziom sprzedaży indywidualnych ubezpieczeń na życie i dożycie z gwarantowaną sumą ubezpieczenia, które oferujemy w oddziałach PZU oraz we współpracy z Pekao, Aliorem i VeloBankiem. Wprowadziliśmy też nowe, bardzo dobrze przyjęte przez klientów ubezpieczenie na życie i dożycie PZU Perspektywa na Przyszłość, które nie tylko gwarantuje wysokość końcowej wypłaty, ale też pozwala ją zwiększyć dzięki wyjątkowemu na rynku mechanizmowi premii – mówi Jarosław Mastalerz, prezes PZU Życie.

Ogółem w ciągu pierwszych 6 miesięcy 2024 r. PZU pozyskał we współpracy z Pekao i Alior Bankiem 697 mln zł składki ubezpieczeniowej, o 22,2% więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Składka przypisana brutto pozyskana we współpracy z wszystkimi bankami wzrosła o 36,8%, do 948 mln zł.

Filar zdrowia

Liczba umów zdrowotnych w Grupie PZU na koniec czerwca wynosiła blisko 3,5 mln (+3,4% r/r). Przychody w całym filarze zdrowia przekroczyły 920 mln zł i były o 21,1% wyższe niż przed rokiem. Złożył się na to szybki wzrost przychodów generowanych przez placówki sieci PZU Zdrowie (+20,6%) oraz przychodów z ubezpieczeń zdrowotnych i abonamentów (+21,4%).

Filar inwestycyjny

Aktywa klientów zewnętrznych w TFI PZU, Pekao TFI i Alior TFI wzrosły w pierwszym półroczu o 34,4%, do 61 mld zł. Aktywa klientów zewnętrznych zarządzane przez samo TFI PZU wzrosły w tym okresie o 33,5%, do 30,5 mld zł.

Na koniec czerwca TFI PZU zarządzało aktywami PPK o wartości 5,9 mld zł, co oznacza ich wzrost o 71,3% w ciągu 12 miesięcy i o 28,8% tylko od początku roku. Pod względem wartości zarządzanych aktywów PPK towarzystwo jest wiceliderem rynku, z udziałem na poziomie 21,5%.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl