Na przełomie 2021 i 2022 r. postanowiłem sprawdzić, kiedy Polacy kupowali chętniej ubezpieczenia na życie – w roku 2021 czy w 2020? Skupiłem się przy tym na kanale agencyjnym.
Wysłałem do subskrybentów mojego newslettera uprzejmą prośbę o wypełnienie prostej ankiety. Poprosiłem też o jej wypełnienie słuchaczy mojego podcastu „Marketing i sprzedaż dla agenta ubezpieczeniowego”. Odbiorcy nagrań wideo również otrzymali taką prośbę w osobnym nagraniu. To właśnie w tych miejscach zgromadziłem kontakty do ponad 6 tys. profesjonalistów ubezpieczeniowych. Poprosiłem ich o podzielenie się swoimi opiniami, doświadczeniami i spostrzeżeniami na temat tego, jak zakończyli 2021 r. w sprzedaży ubezpieczeń na życie.
Wyniki ankiety
Najważniejszym pytaniem w ankiecie było „Jak u Ciebie zmieniła się sprzedaż ubezpieczeń na życie w 2021 w porównaniu z 2020?”.
U 33% ankietowanych agentów zainteresowanie ich klientów ubezpieczeniami na życie wzrosło o 75–100% w 2021 r. w porównaniu z 2020. Dla 26,7% sprzedaż wzrosła od 1% do 25%. 13,3% ankietowanych stwierdziło natomiast, że sprzedaż w 2021 r. wzrosła od 25% do 50%. Na pytanie z ankiety 6,7% badanych odpowiedziało: „bez zmian”. Nikt nie zaznaczył, że sprzedaż ubezpieczeń na życie spadła od 1% do 25%. 6,7% ankietowanych agentów wskazało, że sprzedaż spadła o 25%, do 50% w porównaniu z rokiem poprzednim. Podobny wynik – 6,7% dały odpowiedzi agentów, którzy wskazali, że ich sprzedaż spadła o 50–75% w porównaniu z 2020 r. Nikt nie wskazał, że jego sprzedaż spadła o 75%, do 100% w porównaniu z 2020 r.
Wyniki sprzedaży zdalnej
Na swoich szkoleniach czy konsultacjach namawiam agentów i multiagentów do tego, aby przestali patrzeć na swój „region” sprzedaży, tylko zaczęli doceniać to, że klienci otwierają się na kontakty zdalne (przez internet). Co za tym idzie, żeby zaczęli sprzedawać ubezpieczenia klientom również oddalonym od nich geograficznie. Teraz cała Polska jest „obszarem sprzedaży” – dzięki Facebookowi, Google, Zoom, Skype itp.
W naszej ankiecie zapytaliśmy więc również agentów o to, czy w 2021 r. sprzedali zdalnie więcej czy mniej ubezpieczeń na życie niż w 2020. Zdecydowana większość – bo aż 93% – odpowiedziała, że dzięki zdalnym procesom sprzedali więcej ubezpieczeń na życie w 2021 r. niż w 2020. Jedynie 7% ankietowanych sprzedało ich mniej.
Zachęcam do zapoznania się z całym raportem, zawierającym również kilka ciekawych wypowiedzi agentów: https://ubezpieczeniapoludzku.pl/raport2021.
Marcin Kowalik
marcinkowalik.online