TFI PZU: Połowa Polek ma doświadczenia inwestycyjne, co trzecia inwestuje

0
388

Cztery na dziesięć kobiet ma doświadczenia w inwestowaniu na rynku kapitałowym, a 44% oszczędza w programach długoterminowego oszczędzania (PPK, PPE itd.). Co trzecia ankietowana przeznacza przynajmniej część swoich środków na inwestycje i niemal wszystkie kobiety w tej grupie chciałyby inwestować więcej. Niewystarczający budżet, brak wiedzy i umiejętności oraz niewspierające postawy i przekonania to główne czynniki powstrzymujące Polki przed inwestowaniem – wynika z raportu autorstwa dr hab. Katarzyny Sekścińskiej pt. „Kobiety nieinwestorki. O Polkach, które inwestują i o tych, które przed inwestowaniem coś powstrzymuje”, opracowanego w ramach jubileuszu 25-lecia TFI PZU oraz z okazji Roku Edukacji Ekonomicznej.

Opracowanie zawiera dane i wnioski dotyczące m.in. potencjału finansowego Polek, ich skłonności do inwestowania oraz motywacje i bariery związane z inwestowaniem na rynku kapitałowym. Badanie ilościowe przeprowadzono techniką CAWI (Computer Assisted Web Interview) na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie 1068 dorosłych, pracujących Polek w wieku od 18 do 64 lat.

– Na przestrzeni 25 lat działalności TFI PZU SA, zdobyliśmy obserwacje dotyczące zachowań, obaw i przekonań naszych klientów. Kobiety jasno wskazały, że potrzebują wiedzy, podanej w prosty i przystępny sposób oraz większego zaufania do osób, które im tę wiedzę przekazują. Wyciągnięte z badania wnioski tylko potwierdziły słuszność kierunku, który od dawna obraliśmy i nieustannie rozwijamy. Tym kierunkiem jest edukacja, przejrzysta komunikacja i nasza dostępność – powiedział Tomasz Stadnik, prezes TFI PZU.

W raporcie wyodrębnione zostały dwie grupy kobiet – Polki inwestorki i Polki nieinwestorki. Badanie ujawnia widoczną rozbieżność w postrzeganiu siebie samych przez osoby należące do obu badanych grup.

– Kobiety inwestorki oceniają swoją odporność na stres, umiejętności analitycznego myślenia i intuicję w zakresie inwestowania wyżej niż kobiety, które nie mają doświadczeń inwestycyjnych. Warto zauważyć, że są to cechy uznawane przez kobiety za kluczowe, jeśli chce się dobrze inwestować. Inwestorki są również bardziej pewne siebie i swoich decyzji finansowych niż nieinwestorki, co z całą pewnością przynajmniej w pewnym stopniu znajduje swoje odbicie w skłonności (lub jej braku) do podejmowania ryzykownych wyborów finansowych, w tym inwestycyjnych – mówi autorka raportu, dr hab. Katarzyna Sekścińska z Uniwersytetu Warszawskiego.

Pełna wersja raportu „Kobiety nieinwestorki” 

(AM, źródło: PZU)