Trwają wakacje na europejskich drogach. Co warto wiedzieć, podróżując samochodem?

0
1432

Lato to czas, kiedy Polacy chętnie podróżują po Europie, wybierając popularne kierunki, takie jak Włochy, Grecja, Chorwacja, Francja czy Hiszpania. Podczas wakacyjnych wypraw warto wziąć pod uwagę dwa ważne aspekty. Pierwszy to wzmożony ruch na drogach, szczególnie tych dojazdowych, a drugi to pogoda. Choć to ona przyciąga turystów, może stanowić wyzwania w trasie z uwagi na ryzyko ekstremalnych upałów, pożarów czy powodzi. Eksperci ARC Europe Polska zalecają regularne śledzenie bieżącej sytuacji w danym kraju, aby zapewnić bezpieczeństwo i komfort podróży oraz przygotowanie się na możliwe utrudnienia w świadczeniu usług drogowych.

Co kraj, to (drogowy) obyczaj

Nawet najlepiej zaplanowany urlop może zostać zakłócony przez niespodziewane awarie lub wypadki samochodowe. Aby zapewnić sobie i bliskim bezpieczną podróż, należy być świadomym specyfiki organizacji pomocy drogowej w krajach, do których podróżujemy. Warto zatem wiedzieć, że z powodu intensywnego ruchu na drogach i obciążenia serwisów w sezonie często zdarza się, że uszkodzone pojazdy trafiają najpierw na parking tymczasowy, a dopiero później do serwisu – niezależnie od rodzaju zdarzenia. Szczególnie w weekendy i dni świąteczne holowanie samochodu nie jest realizowane natychmiastowo – to dłuższy proces. W takich przypadkach pojazd również zostaje przetransportowany do najbliższego bezpiecznego miejsca, a kontynuacja zlecenia odbywa się w pierwszy dzień roboczy.

Podobnie jest gdy samochód musi być holowany do Polski – pojazd najpierw trafia na lokalny parking, gdzie zostają przygotowane formalności i zapewniona podwójna obsada kierowców, a następnie przez odrębne sieci holowników rozpoczyna się transport do kraju. Eksperci ARC Europe Polska radzą, aby korzystać ze wsparcia tych, którzy okażą stosowne dokumenty, aby uniknąć firm podszywających się pod rzeczywistych operatorów.

W wielu europejskich państwach trzeba się liczyć także ze… sjestą. Gdy awaria pojazdu nastąpi w czasie jej trwania, pomoc może zostać zorganizowana z opóźnieniem. We Włoszech i Francji należy przygotować się na taką sytuację w godzinach 13–16, w Hiszpanii między 14 a 17, natomiast w Grecji od 15 do 17:30. Oferta serwisów ogranicza się wtedy do podstawowych, pilnych usług. W przypadku zdarzenia na płatnej autostradzie we Francji, należy wzywać wsparcie za pomocą budki SOS. Usługa holowania wykonywana jest wówczas przez pomoc autostradową zawsze do najbliższego bezpiecznego miejsca i jest płatna na miejscu zdarzenia.

Karta kredytowa i cierpliwość to konieczność

Dla kierowców zaskoczeniem może być również forma organizacji pojazdu zastępczego. Eksperci ARC Europe Polska podkreślają, że w większości krajów turystycznych wypożyczalnia nie podstawi go na miejsce awarii – należy osobiście udać się do biura firmy. Zdarza się, że jedynym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest wezwanie taksówki. Co istotne, aby wynająć samochód zastępczy, kierowca musi posiadać kartę kredytową, ważne prawo jazdy oraz paszport lub dowód osobisty. W większości przypadków, po odebraniu pojazdu można poruszać się nim wyłącznie na terenie kraju, w którym został wynajęty, pomimo tego, że jesteśmy na terenie Unii Europejskiej. Na ogół nie ma również opcji zwrotu samochodu w Polsce lub innym państwie, niż to, w którym wynajęło się pojazd.

Zweryfikuj, co obejmuje polisa

Przed wyjazdem należy dokładnie sprawdzić warunki umowy naszego ubezpieczenia. Ważne jest, aby polisa obejmowała rzetelne wsparcie w sytuacjach nagłych, takich jak pomoc drogowa, wynajem pojazdu zastępczego czy zapewnienie noclegu. Upewnijmy się również, że ubezpieczenie pozwala na pokrycie kosztów holowania długodystansowego i transgranicznego, które mogą być konieczne w przypadku poważniejszej awarii pojazdu lub wypadku.

Przed sezonem zawsze przygotowujemy się na wszelkie okoliczności, to nasza standardowa procedura. Odbywamy regularne spotkania z siecią mechaników, wypożyczalni i z partnerami zagranicznymi. Przeprowadziliśmy również specjalistyczne szkolenia dla pracowników call center. Dodatkowo powołaliśmy grupę  konsultantów do obsługi spraw poza granicami Polski. Wszystkie te działania mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu kierowcom planującym wakacyjne podróże, niezależnie od wybranej destynacji – mówi Paweł Zawisza, Dyrektor Operacyjny ARC Europe Polska.

(KS, źródło: ARC Europe Polska)