TSUE: Porównywarki bez takich ograniczeń w zakresie reklamy, jakie dotyczą zakładów

0
119

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że jeśli podmiot prowadzący internetową porównywarkę produktów ochronnych nie jest zakładem ubezpieczeń, wówczas nie obejmują go ograniczenia dotyczące reklamy porównawczej – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

Sprawa dotyczyła grupy spółek Check24, prowadzącej e-porównywarkę polis w Niemczech. Jej ofertom towarzyszą noty punktowe, przyznawane na podstawie szeregu kryteriów, m.in. ocen klientów. Lokalny ubezpieczyciel HUK-Coburg uznał, że porównywarka bazowała na subiektywnych ocenach, co stanowiło reklamę porównawczą, niezgodną z niemieckim prawem. Tamtejszy sąd zapytał TSUE, czy reklama porównawcza jest dozwolona, gdy porównania dokonuje się za pomocą systemu not lub punktów. Trybunał ocenił, że istotniejszą kwestią jest to, czy pozwanego dotyczą ograniczenia dotyczące reklamy porównawczej. Zdaniem TSUE nie, gdyż Check24 nie jest konkurentem HUK-Coburg. Ten ostatni oferuje bowiem różnego rodzaju usługi ubezpieczeniowe, zaś pozwany jest jedynie pośrednikiem, oferującym możliwość zawierania umów z firmami świadczącymi porównywane usługi. Tymczasem zgodnie z dyrektywą 2006/114/WE reklamą porównawczą jest każda reklama, która wyraźnie lub przez domniemanie identyfikuje konkurenta albo towary lub usługi oferowane przez konkurenta (wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. w sprawie C-697/23).

Więcej:

„Dziennik Gazeta Prawna” z 11 maja, Sławomir Wikariak „Ranking w porównywarce ofert to nie reklama porównawcza”

(AM, źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)