W 2024 r. biura podróży dostarczyły towarzystwom ubezpieczeniowym ponad 1 mln dodatkowych polis podróżnych. W sumie będzie to około 12 mln ubezpieczonych, może nawet trochę więcej. A mówimy tylko o zorganizowanej i licencjonowanej turystyce wyjazdowej.
Jeśli do turystyki zorganizowanej dodamy wyjazdy indywidualne – lotnicze, autokarowe, własnym transportem – oraz uwzględnimy realny wzrost cen polis tego rodzaju, to skala i znaczenie ubezpieczeń podróżnych rośnie do poziomów, które nie mogą pozostawić obojętnym żadnego ubezpieczyciela.
Spotkanie Liderów Turystyki
Najnowsze dane rynkowe dotyczące turystyki są bardzo optymistyczne. Na Spotkaniu Liderów Turystyki, organizowanym przez dział turystyczny „Rzeczpospolitej”, które odbyło się 28 listopada 2024 r. w Krakowie, zaprezentowane zostały dane opracowane przez instytut badań rynku turystycznego Travel Data. Według tych danych rok 2024 był kolejnym z rzędu rokiem wzrostowym.
Rodzima turystyka wyjazdowa (zorganizowana przez licencjonowane biura podróży) wzrosła rok do roku w segmencie czarterowym o ok. 10%. Biorąc pod uwagę, że dane za 2024 nie są jeszcze pełne (dane na koniec października), należy założyć, że wzrost ten będzie o kilka punktów procentowych wyższy (ok. 15–17% za cały rok 2024). Dane z tego samego źródła, ale za wyjazdy innymi środkami transportu niż czarter, pokazują wzrost o ok. 2,5% obecnie, na koniec roku zapewne ok. 10–12%. Jeszcze lepiej wskaźniki te wyglądają, gdy porównamy je z referencyjnym do niedawna 2019 r., tzn. +42% w czarterach, +16% w innych środkach transportu, łącznie +35% (tylko za pierwsze dziesięć miesięcy roku 2024!).
Jakie ma to znaczenie dla branży ubezpieczeniowej? Bardzo duże i bardzo łatwe do uzasadnienia. W myśl obowiązujących przepisów (Ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych z 2017 r.) każdy organizator turystyczny musi w ramach sprzedawanego pakietu uwzględnić ubezpieczenie podróżne, w podstawowym chociaż wymiarze, najczęściej KL i NNW. Dlatego każde 100 tys. klientów więcej w biurach podróży oznacza minimum 100 tys. więcej polis podróżnych.
W tym roku możemy liczyć na zwiększenie liczby klientów biur podróży, w obu tych najważniejszych z perspektywy ubezpieczycieli obszarach o ok. 750 tys. Przekłada się to na minimum 750 tys. więcej ubezpieczonych. Dlaczego minimum? Dlatego, że te 750 tys. to polisy w formacie podstawowym (obowiązkowym), a pewnie ok. 50% spośród tych klientów, może nawet nieco więcej, dokupuje polisy dodatkowe – rozszerzające sumy ubezpieczeniowe KL, NNW, zawierające OC, ubezpieczenie bagażu lub/i polisy od kosztów rezygnacji.
W ramach Spotkania Liderów Turystyki odbyła się także debata przedstawicieli organizatorów i agentów turystycznych „Wakacje 2025 – w czyich rękach leży klucz do sukcesu?”. Pośród wielu ciekawych tematów podsumowali oni mijający rok oraz opisali ze swojej perspektywy, co może nas czekać w 2025 r. Wszyscy są zadowoleni z wyników roku obecnego, z optymizmem patrzą na kolejny. W ich słowach, podobnie zresztą jak i w ocenie instytutu Travel Data, tendencja wzrostowa powinna jednak nieco wyhamować.
Najważniejsze wydarzenie branży
W dniach 10–14 listopada 2024 r. odbyła się w Wiedniu kolejna edycja ITIC Global (International Travel and Health Insurance Conference), największego spotkania branży Travel Insurance. ITIC Global to cztery dni konferencji, targów, spotkań bezpośrednich, prezentacji i imprez towarzyszących. Każdy dzień wypełniony jest po brzegi branżową treścią.
W części konferencyjnej w tym roku pojawiły się tematy wokół m.in. lotniczych transportów medycznych (Air Ambulance), w tym zagadnienie tzw. transportów wing-to-wing, potencjału i potrzeb rynku wyjazdów edukacyjnych (International students – insurance requirements and assistance needs) oraz innowacji i trendów przy tworzeniu produktów ubezpieczeń podróżnych (Insurance product design – the latest innovations and updates).
Tematem, który co roku jest szeroko dyskutowany, jest tzw. cost containment, nie tylko ze względu na liczną obecność przedstawicieli tego segmentu rynkowego. Racjonalne wydawanie pieniędzy z polis ubezpieczeniowych, poszukiwanie dobrej ceny za dobrą jakość, możliwość negocjacji cenowych to kluczowe zagadnienia dla ubezpieczycieli, asystorów, ale także dla usługodawców.
Część targowa ITIC Global, gdzie znalazło się ok. 50 stoisk wystawowych, przez cały czas trwania imprezy tętniła życiem. Stoiska wystawców były miejscem licznych spotkań, rozmów i negocjacji. Wśród wystawców znalazły się zarówno firmy i organizacje z obszaru lotniczych transportów medycznych, np. Unicair, Malteser czy EURAMI (European Aero-Medical Institute), firmy i placówki medyczne, np. Athens Medical Group czy American Hospital of Paris oraz asystorzy. W gronie tych ostatnich swoje globalne usługi zaprezentowało Coris Association, pod którego auspicjami wystąpiliśmy także my z ISON Care.
Coris Association to organizacja zrzeszająca firmy assistance i TPA, także z regionu Europy Środkowej i Wschodniej. ISON Care jest członkiem tej organizacji już od kilku lat.
Analiza trendów i wyciąganie wniosków
W ISON Care bacznie przyglądamy się trendom i danym z rynku turystycznego, uczestniczymy w wydarzeniach i spotkaniach tej branży. Pozyskanie i analiza informacji z rynku pozwala nam lepiej planować zasoby i podejmować działania we właściwym czasie i we właściwym obszarze.
Podejście takie podyktowane jest m.in. tym, że pozostajemy w gotowości do obsługi nawet około dwóch milionów podróżnych i turystów, z Polski i z zagranicy, przemierzających świat z polisami naszych partnerów.
Rafał Buczak
dyrektor sprzedaży ISON
rafal.buczak@isoncare.pl
www.isoncare.pl
ISON Care to multispecjalistyczna spółka świadcząca wysokiej jakości usługi z zakresu assistance, likwidacji szkód i call center.