Ubea: W Kielcach najtaniej, we Wrocławiu najdrożej

0
974

Eksperci Ubea.pl wzięli pod lupę propozycje ubezpieczycieli dotyczące OC posiadaczy pojazdów mechanicznych w osiemnastu miastach wojewódzkich. – Po uwzględnieniu ofert od najtańszego ubezpieczyciela okazało się, że w dalszym ciągu najmniej przyjazne cenowo dla kierowców są Gdańsk i Wrocław – podaje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki.

Z danych zebranych przez Ubea wynika ponadto, że niskim poziomem składek OC w styczniu 2022 r. cechowały się cztery mniejsze ośrodki miejskie – Kielce, Opole, Rzeszów i Toruń. Po obliczeniu średniej najniższej składki OC ppm. oferowanej trzem przyjętym do analizy profilom kierowców cenowy ranking miast wojewódzkich prezentuje się następująco:

  1. Kielce – 786 zł
  2. Opole – 805 zł
  3. Rzeszów – 805 zł
  4. Toruń – 805 zł
  5. Lublin – 824 zł
  6. Olsztyn – 824 zł
  7. Białystok – 843 zł
  8. Katowice – 843 zł
  9. Gorzów Wlk. – 863 zł
  10. Zielona Góra – 863 zł
  11. Kraków – 901 zł
  12. Bydgoszcz – 939 zł
  13. Łódź – 958 zł
  14. Szczecin – 958 zł
  15. Poznań – 997 zł
  16. Warszawa – 997 zł
  17. Gdańsk – 1054 zł
  18. Wrocław – 1096 zł

Podobna kolejność miast w klasyfikacji dotyczącej średniego i minimalnego kosztu OC ppm. potwierdza, że zakłady ubezpieczeń posługują się dość zbliżonymi kryteriami podczas ustalania składki. Mowa o statystykach na temat wcześniejszej szkodowości w poszczególnych miastach.

– Różnice składkowe mogą wiązać się m.in. z faktem, że jedno towarzystwo ubezpieczeń bardziej niż inne chce zniechęcić kierowców generujących większe ryzyko do zakupu obowiązkowego OC – wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert Ubea.

Nie ma zatem mowy o niesprawiedliwym traktowaniu mieszkańców poszczególnych miast (np. Gdańska i Wrocławia) jako zbiorowości. Jeżeli na skutek pozytywnych zmian komunikacyjnych wypadkowość w „drogich” ośrodkach miejskich spadnie, to taka poprawa przełożyły się na poziom składek OC.

– W tym kontekście pod pojęciem wypadkowości trzeba rozumieć również małe stłuczki, które są zdecydowanie częstsze niż poważniejsze zdarzenia drogowe – podsumowuje Paweł Kuczyński.

O analizie:

Przy sporządzaniu rankingu analitycy Ubea wzięli pod uwagę oferty współpracujących z porównywarką ubezpieczycieli według następujących kryteriów:

Ubezpieczany samochód to biała Skoda Fabia III Kombi z 2015 r. (1.2 TSI Style, 90 KM). Auto ma 5 miejsc i nie posiada instalacji gazowej. Pojazd został zakupiony jako używany w 2021 r. Auto pierwszy raz zarejestrowano w Polsce w kwietniu 2015 r. Przebieg całkowity wynosi 80 tys. km. Przewidywany roczny przebieg to 15 tys. km. Pojazd posiada immobilizer oraz fabryczny autoalarm. Do tej pory samochód nie był uszkodzony. Będzie on parkowany na ulicy i używany regularnie, głównie w kraju (za granicą krócej niż miesiąc rocznie). Skoda Fabia nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej. Poza właścicielem nie ma innych regularnych kierowców.

Profile kierowców:

Wariant 1. Kierowca ma 23 lata i pracuje dorywczo (w przerwach od studiowania), wcześniej nie kupował OC ppm., gdyż korzystał z samochodu rodziców.

Wariant 2. Kobieta w wieku 32 lat, która jest pracownikiem biurowym. Wcześniej posiadała bardzo dobrą historię ubezpieczeniową. Teraz obawia się, że jej składki mocno wzrosną z powodu spowodowanej kolizji. Wypadek miał miejsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Wariant 3. Czterdziestodwuletni nauczyciel, który nigdy nie spowodował wypadku drogowego ani stłuczki. Dlatego korzysta z maksymalnego poziomu zniżek za OC ppm.

(AM, źródło: Ubea)