Ubezpieczenia rowerowe – na razie nieobowiązkowe

0
1279

Ubezpieczenia rowerowe zyskują na popularności, zwłaszcza w sezonie wiosenno-letnim. Analiza aktywności w mediach społecznościowych ujawnia, że rowerzyści właśnie wtedy najczęściej poszukują informacji o polisach OC, ochronie przed kradzieżą i uszkodzeniami.

Tym razem przyjrzymy się, jak kształtuje się zainteresowanie ubezpieczeniami rowerowymi, kto najbardziej angażował internautów w dyskusjach oraz jakie są kluczowe potrzeby osób poszukujących ubezpieczeń na swoje jednoślady.

Analiza natężenia wzmianek oraz interakcji internautów w badanym przedziale czasowym (1 czerwca 2023 – 31 maja 2024) wskazuje na sezonowość tematu – największe zainteresowanie widoczne było latem oraz wiosną. Warto przy tym zauważyć, że w tych okresach podwyższone rezultaty generowała m.in. komunikacja własna profili firm z branży ubezpieczeniowej, prezentująca ofertę dedykowaną rowerzystom.

W sezonie letnim zauważalne rezultaty osiągały też treści publikowane przez internautów, związane z aktywnym wypoczynkiem, wycieczkami rowerowymi i innymi aspektami użytkowania rowerów. Wzrost popularności badanego tematu widoczny był również w grudniu, gdy Onet zamieścił poczytny artykuł poruszający kwestię m.in. ryzyka wypadków oraz braku zobligowania rowerzystów do posiadania ubezpieczenia (przede wszystkim OC).

Popularność tematu w sieci

Wyniki generowane przez hasła związane z ubezpieczeniami dla rowerzystów były umiarkowane – w przyjętym okresie analizy w sieci ukazało się ok. 11 tys. wzmianek, które osiągnęły zasięg na poziomie 8 mln potencjalnych kontaktów z informacją. Internauci zostawili po sobie blisko 250 tys. interakcji. Tego rodzaju rezultaty wskazują na istnienie zwartej, choć nie największej grupy odbiorców zainteresowanych badanym tematem.

Modelowy internauta, biorący udział w dyskusjach związanych z obszarem niniejszej analizy, to zazwyczaj aktywny użytkownik social mediów, który często korzysta z roweru jako środka transportu lub formy rekreacji. W kontekście ubezpieczeń interesują go przede wszystkim szczegóły dotyczące polis OC.

Ponadto, poszukuje on opcji finansowego zabezpieczenia przed kradzieżą roweru czy też uszkodzeniami sprzętu. Często dyskutuje o doświadczeniach z różnymi firmami, dzieląc się pozytywnymi i negatywnymi opiniami. Internauci ci są świadomi ryzyka związanego z jazdą na rowerze i chcąc zapewnić sobie spokój ducha, poszukują produktów, które będą adekwatnie odpowiadać ich stylowi życia i specyficznym potrzebom.

Kto najbardziej angażował odbiorców?

W czołówce profili, które generowały największą sumę interakcji w obrębie przekazów własnych, znalazły się przede wszystkim źródła stricte ubezpieczeniowe – Nationale-Nederlanden, Compensa Polska i CUK Ubezpieczenia.

Do tematu specjalnej zniżki na ubezpieczenia rowerowe u pierwszego z wymienionych odnosił się też profil ING Polska. Dodatkowo widoczne były wzmianki kanału YouTube „Rowerowy Sztos”, który w opisach filmów często publikował odnośnik do materiału „Dlaczego warto ubezpieczyć rower?”.

Wysoka ekspozycja źródeł branżowych wskazuje na ich zdolność do kreowania komunikacji w obrębie badanego tematu – jest to okoliczność niezwykle korzystna z punktu widzenia działań marketingowych.

Podsumowanie

Ubezpieczenia rowerowe zyskują na popularności, zwłaszcza w sezonie wiosenno-letnim. Warto zauważyć fakt, że coraz więcej Polaków wybiera rower jako alternatywny środek transportu, szczególnie w mieście. Dyskurs w dużej mierze kształtowany był przez źródła branżowe, choć nie należy zapominać o influencerach oraz zwykłych użytkownikach, którzy w sieci dzielili się swoimi wrażeniami i doświadczeniami z rowerowych wojaży.

Jest to zwarta i wymagająca grupa klientów, dla której ubezpieczenie w tym zakresie wciąż jest opcją, a nie obowiązkiem – edukacja na temat korzyści z polis rowerowych może wpływać na ich popularyzację, zwiększając świadomość i zainteresowanie rowerzystów tym segmentem rynku.

Michał Ryszka
szef działu analitycznego IBiMS