Według badania Deloitte, niemal 60% europejskich ubezpieczycieli deklaruje, że jest w trakcie transformacji cyfrowej. Badanie 2021 Insurance outlook pokazuje, że pomimo przyspieszenia procesu digitalizacji branża ubezpieczeniowa musi poradzić sobie z brakami cyfrowymi, które uwypukliła pandemia. Problem ten dostrzega prawie 80% respondentów.
Przyśpieszona transformacja cyfrowa sektora zmieniła priorytety branży w zakresie inwestycji technologicznych. Najważniejsze z nich to cyberbezpieczeństwo i migracja do chmury. Największe firmy ubezpieczeniowe na świecie uczestniczące w badaniu potwierdziły w 95%, że chcą przyspieszyć bądź już przyspieszyły procesy cyfryzacji. Prawie wszyscy ubezpieczyciele planują przynajmniej zwiększyć możliwości cyfrowe w ciągu najbliższych 6–12 miesięcy, aby zapewnić firmie dalszy rozwój.
Marcin Piskorski z Deloitte, komentując wyniki badania, zauważa, że „ […] Transformacja cyfrowa sektora jest priorytetem. Firmy europejskie są w tym procesie najbardziej zaawansowane – 60% ankietowanych z tego regionu już wdraża procesy dające przewagę technologiczną. Tempo zmian i upowszechnienie zdalnego dostępu do usług i procesów oprócz korzyści generują także wiele nowych zagrożeń, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa. Ubezpieczyciele zdają sobie sprawę, że należy się na nie odpowiednio przygotować”.
Z badania wynika, że blisko 2/3 respondentów zamierza zwiększyć wydatki na cyberbezpieczeństwo. Sprzyja temu upowszechnienie się pracy zdalnej i związane z nim przesyłanie danych poza tradycyjnym obiegiem, co wzmaga ryzyko potencjalnego cyberataku. Ubezpieczyciele winni kierować się zasadą zero zaufania wymagającą weryfikacji każdego poszukującego dostępu do danych lub systemów, bez względu na to, czy jest to pracownik, czy osoba z zewnątrz. Koniecznością stanie się wprowadzenie lepszych mechanizmów kontroli, przekładających się na weryfikację uczestników końcowych.
Niezbędnym aspektem cyberbezpieczeństwa są szkolenia pracowników dotyczące bezpiecznego środowiska pracy zdalnej. Z przyspieszeniem procesów cyfryzacji wiąże się również weryfikacja budżetów ubezpieczycieli pod kątem zwiększonych wydatków na cyberbezpieczeństwo, wszak deklarują oni podwojenie wydatków na ten cel.
Nie sposób nie powiązać kwestii cyberbezpieczeństwa z ochroną danych osobowych. Tutaj wyniki badania mogą okazać się nieco zaskakujące. Zwiększenie wydatków związanych z ochroną danych osobowych przewiduje ponad połowa ankietowanych, ale 27% wskazuje na brak zmian w tym względzie, z kolei 22% badanych jest zdania, że wydatki na ten cel można będzie nawet obniżyć.
Jest to o tyle zaskakujące, że mając na uwadze liczne luki w zabezpieczeniach, może to skutkować powstaniem problemów w najbliższej przyszłości. Dla 20% respondentów odpowiednie zabezpieczenie systemów przed potencjalnymi atakami jest priorytetem.
Ochrona danych osobowych i zabezpieczenia z nimi związane mają związek nie tylko z wymogami formalnymi, ale również z postępującą ilością danych pozyskiwanych z otwartych źródeł informacji i zewnętrznych agregatorów.
Kolejnym priorytetem w obszarze technologii wskazanym przez respondentów jest przetwarzanie danych w chmurze. Pozwala ono ograniczyć koszty stałe i ten czynnik nabrał szczególnego znaczenia w okresie pandemii.
Przetwarzanie danych w chmurze wesprze wdrażanie automatyzacji i narzędzi efektywnych kosztowo, które napędzą wzrost. Przynosi korzyści biznesowe oraz technologiczne. Biznesowe to m.in. mniejsze obciążenie kosztowe związane z uruchomieniem nowych produktów lub wejściem na nowe rynki, bezpośredni dostęp do rozwiązań analitycznych lub automatycznych, wdrożenie ubezpieczeń na żądanie w modelu prepaidowym lub pay-as-you-grow (rozszerzanie warunków polisy w miarę wzrostu potrzeb ubezpieczonego).
Zalety technologiczne oznaczają zwiększenie elastyczności i ekspansywności przedsiębiorstwa, rozszerzenie dostępu do sieci – bez względu na czas i miejsce, rozwój sprawności IT – oraz skrócenie czasu dostarczania nowych rozwiązań.
Jak podkreśla Marcin Piskorski z Deloitte: „To, jak ubezpieczyciele zareagują i poradzą sobie nie tylko ze skutkami pandemii, ale także długoterminowymi zmianami w technologii, gospodarce i preferencjach konsumentów, będzie miało decydujące znaczenie dla tego sektora. Ciągłe generowanie innowacji w konstruowaniu polis ubezpieczeniowych, strategiach sprzedaży, operacjach i projektowaniu doświadczeń klientów może okazać się największym wyróżnikiem nie tylko tego roku, ale czynnikiem determinującym przyszłość tej branży”.
Na podstawie: 2021 Insurance outlook, Accelerating recovery from the pandemic while pivoting to thrive. Deloitte.
Sławomir Dąblewski
dablewski@gmail.com