Ubezpieczyciele wierzą, że współpraca z insurtechami może wesprzeć ich rozwój technologiczny

0
960

Firmy ubezpieczeniowe coraz częściej decydują się na zwiększenie nakładów na rozwój technologiczny. Są zadowolone ze współpracy z firmami z branży insurtech i nie chcą z niej rezygnować.

Środkowoeuropejski rynek insurtech ma ogromny potencjał rozwoju – wynika z raportu „A Positive Partnership. Central European Insurers and Insurtechs: challenges, opportunities and trends”, autorstwa ekspertów firmy doradczej Deloitte.

Specjaliści z Zespołu Usług Aktuarialnych i Ubezpieczeniowych Deloitte przyjrzeli się rynkowi rozwiązań technologicznych dla branży ubezpieczeniowej (insurtech). W swojej analizie opartej na wynikach badania przeprowadzonego wśród ubezpieczycieli z regionu CE sprawdzili, w jaki sposób w ostatnich latach przebiegała współpraca firm ubezpieczeniowych i technologicznych, przyglądali się nowym rozwiązaniom oraz pytali o perspektywy dla tego rynku w kolejnych latach.

Owocna współpraca

Z odpowiedzi ankietowanych wynika, że 70% ubezpieczycieli w regionie Europy Środkowej w ostatnich latach podejmowało wspólne inicjatywy z insurtechami. Dla zdecydowanej większości firm, które jeszcze nie zdecydowały się na taką współpracę, ograniczeniem był brak odpowiednich zasobów i funduszy, nie zaś brak przekonania co do potencjalnych korzyści płynących z realizacji tego typu przedsięwzięć.

Postrzeganie zakończonych inicjatyw jest bardzo pozytywne – 74% badanych zakładów jest zadowolonych ze współpracy z insurtechami. Nawet 8% ankietowanych, którzy negatywnie ocenili dotychczasową kooperację, nadal dostrzega korzyść i taką potrzebę.

Podobnie wysoki poziom zadowolenia ze wspólnych projektów jest po stronie insurtechów – 65% badanych podmiotów ocenia pozytywnie dotychczasową współpracę z ubezpieczycielami, a niezadowolonych jest zaledwie 7%.

– Na rynku ubezpieczeniowym długo toczyła się debata na temat współpracy firm ubezpieczeniowych z firmami insurtech. Część ubezpieczycieli postrzegała insurtechy jako konkurencję, inni starali się rozwijać innowacyjne rozwiązania we własnym zakresie. Niemniej wielu ubezpieczycieli od początku dostrzegało ogromną szansę wynikającą z dynamicznego rozwoju tego sektora.

Badanie wskazuje, że w naszym rejonie zdecydowanie zaczyna przeważać ten ostatni pogląd. Ponad 85% respondentów wskazało, że insurtechy mogą efektywnie wesprzeć procesy automatyzacji i digitalizacji w ich firmach. 76% jest przekonanych, że rozwiązania firm insurtech stanowią motywację do rozwoju technologicznego. Jedynie 11% naszych respondentów postrzegało firmy z tego sektora jako zagrożenie i konkurencję – podkreślił Adam Pasternak-Winiarski, partner associate z Działu Usług Aktuarialnych i Ubezpieczeniowych Deloitte.

Pieniądze i regulacje głównymi przeszkodami we współpracy

Największą barierą wpływającą na efektywność współpracy insurtechów z ubezpieczycielami są według tych pierwszych (61% wskazań) zbyt małe budżety przeznaczane na innowacje.

Dla ubezpieczycieli kluczowymi wyzwaniami okazują się być: restrykcyjne regulacje (57% wskazań) oraz konieczność dostosowania oferowanych rozwiązań do istniejącej infrastruktury IT (57%). Zbyt wysokie oczekiwania finansowe firm insurtech zostały wskazane przez 41% respondentów.

– Bez wątpienia kwestia dostępności środków na realizację innowacyjnych działań jest pewną barierą do jeszcze bardziej dynamicznego rozwoju sektora. Ubezpieczyciele, dostrzegając całą gamę korzyści wynikających ze współpracy, nie chcą jednak natychmiastowo inwestować dużych środków w nowe rozwiązania.

Preferowaną metodą współpracy są projekty pilotażowe, pozwalające potwierdzić techniczne możliwości i biznesowe korzyści proponowanych rozwiązań. Jest to często problemem dla firm insurtech, które muszą bardzo szybko skalować swoją działalność, aby móc utrzymać się na dynamicznym rynku – zaznaczył Marcin Warszewski, customer strategy leader Deloitte Digital CE oraz insurance sector leader Deloitte Polska.

Dobre perspektywy na przyszłość

Ubezpieczyciele dostrzegają, że klienci stawiają firmom coraz większe wyzwania, oczekując ciekawszych ofert, większej personalizacji usług i produktów, uproszczonych procedur i szybszej obsługi. Dlatego wskazali zwiększoną satysfakcję klienta i poprawę retencji jako kluczowe wskaźniki sukcesu projektów realizowanych wspólnie z insurtechami (59%).

W ocenie ekspertów Deloitte fakt, że zakłady nie ograniczają koncepcji sukcesu projektu do czynników finansowych, jest niezwykle istotny, gdyż pokazuje, iż chcą one zyskać nie tylko wzrost obrotów czy redukcję kosztów, ale dostrzegają dodatkowe, równie ważne aspekty sukcesu, jak np. przewaga konkurencyjna, rozpoznawalność marki związana z innowacyjnością czy poprawa efektywności rutynowych działań.

– Badanie wyłoniło cztery główne obszary rozwoju, w które ubezpieczyciele chcą inwestować przez najbliższe pięć lat. Są to: ocena ryzyka i taryfikacja, personalizacja produktów ubezpieczeniowych i tworzenie innowacyjnych produktów, doświadczenie klienta i CRM oraz automatyzacja wewnętrznych procesów biznesowych.

Warto zauważyć, że zainteresowanie rozwojem w powyższych obszarach różni się w poszczególnych regionach Europy Środkowej – podkreślił Marcin Piskorski, actuarial & insurance solutions CE leader Deloitte Polska.

Polski insurtech jednym z najdojrzalszych w Europie Środkowej

Autorzy raportu zaznaczają, że Polska była najliczniej reprezentowanym krajem pod względem liczby firm insurtech, które wzięły udział w badaniu. Rodzimy rynek posiada silną reprezentację firm na różnych etapach rozwoju, budujących bardzo przekrojowe rozwiązania i nieobawiających się oferować swoje produkty na rykach Europy Zachodniej czy Ameryki.

– Polska bardzo korzystnie wypada na tle Europy Środkowej. Na pozostałych rynkach naszego regionu dzieje się bardzo wiele, niemniej otrzymane odpowiedzi sugerują, że w dużej części wdrażane są tam relatywnie proste innowacje (np. automatyzacja). Przekrój i złożoność realizowanych w Polsce projektów wydają się być większe – podsumował Adam Pasternak-Winiarski.


O raporcie. Badanie zostało przeprowadzone w 2022 r. w formie dwóch ankiet online kierowanych niezależnie do firm z branży insurtech wywodzących się z Europy Środkowej oraz ubezpieczycieli działających w regionie. W raporcie zostały uwzględnione następujące kraje: Albania, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Czarnogóra, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Macedonia, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia i Węgry oraz Ukraina. Odpowiedzi zostały zebrane od 37 ubezpieczycieli i 31 firm insurtech z Europy Środkowej.

POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY