Likwidacja szkody w zakresie osuszania może stać się prawdziwym bólem głowy dla firm ubezpieczeniowych. W ostatnich latach zauważono wzrost liczby przypadków, w których osoby prywatne lub firmy specjalizujące się w osuszaniu nadużywają systemu ubezpieczeń, generując dodatkowe koszty dla branży.
Sytuacji nie ułatwia bardzo duża liczba osób i firm na rynku oferujących tego typu usługi. Jak więc nie dać się oszukać w kwestii osuszania? Przedstawiamy sześć kluczowych wskazówek dla ubezpieczycieli.
Zrozum proces osuszania
Aby w pełni zrozumieć, czy usługa jest wykonywana prawidłowo, ubezpieczyciele powinni znać podstawy procesu osuszania. Obejmuje to wiedzę na temat sprzętu, czasu potrzebnego na osuszenie oraz technik stosowanych w branży. Najtańsza oferta często nie jest nią w ostatecznym rozrachunku.
Bardzo ważne jest skrócenie procesu osuszania przy wykorzystaniu większej liczby urządzeń o większej wydajności, zastosowanych według określonych standardów. Warto również zaufać firmom dysponującym doświadczonym, wykwalifikowanym personelem działającym zgodnie z najwyższymi standardami. Podmioty tego rodzaju oferują również prowadzone w różnych formach szkolenia.
Weryfikuj firmę osuszającą
Nie wszystkie firmy osuszające działają rzetelnie. Warto więc dokładnie prześwietlić potencjalnego usługodawcę, zanim zatwierdzimy jakiekolwiek płatności. Sprawdzanie referencji, opinii klientów i certyfikatów może pomóc w wykryciu potencjalnie niewiarygodnych dostawców usług.
Pomocna będzie również analiza ostatnich zleceń i firm, które zaufały wykonawcom. Zwykle firmy prezentują najważniejsze ukończone prace oraz najbardziej znane przedsiębiorstwa, które im zaufały. Wybierając uznane, rzetelne firmy, działające zgodnie ze standardami, z długą historią realizacji, możemy zoptymalizować proces likwidacji szkody. Możliwe jest bowiem skrócenie czasu potrzebnego do osuszenia, co pozwoli na oszczędność i czasu, i pieniędzy.
Zawsze wymagaj dokumentacji
Dobre firmy osuszające powinny dostarczać pełną dokumentację dotyczącą wykonanej pracy. Każdy etap osuszania powinien być odpowiednio udokumentowany. Obejmuje to na przykład zdjęcia przed wykonanymi pracami i po tym etapie, raporty z badań wilgotności oraz informacje o używanym sprzęcie i zastosowanych technikach.
Braki lub nieścisłości w przedstawionej dokumentacji powinny stanowić sygnał ostrzegawczy o zaistniałych nieprawidłowościach.
Porównuj ceny
Chociaż jakość usługi jest kluczowa, to równie ważne jest, aby ubezpieczyciele byli świadomi standardowych cen na rynku. Gwałtowne różnice w kosztach mogą być sygnałem nadużyć lub niewłaściwej oceny sytuacji.
W sytuacjach awaryjnych łatwo jest podjąć decyzję pod wpływem emocji. Warto jednak przeanalizować kilka ofert i dokładnie przejrzeć warunki każdej z nich. Zwracajmy uwagę na posiadane certyfikaty i stosowane standardy. Pamiętajmy także o tym, o czym wspomnieliśmy na wstępie. Nie zawsze najtańsza oferta istotnie nią jest.
Ubezpieczyciel powinien jednak zrozumieć koszty związane z naprawą szkód. To obejmuje np. stawki za roboczogodzinę, koszty materiałów i specyfikę wykonanych prac oraz trudność ich wykonania.
Szkolenie personelu jest ważne
Personel odpowiedzialny za ocenę szkód i zatwierdzanie roszczeń powinien być regularnie szkolony w zakresie osuszania. Często szkolenia takie prowadzone są przez uznane na rynku podmioty dzielące się swoim wieloletnim doświadczeniem. W trakcie takich szkoleń można poszerzyć wiedzę na temat czasu potrzebnego na osuszanie, rodzaju i wydajności potrzebnych do realizacji urządzeń (osuszacze, wentylatory, nagrzewnice).
Warto skorzystać również z materiałów zamieszczanych w sieci, które przekażą nam podstawową wiedzę w tym zakresie. Im szersza wiedza na temat osuszania, tym łatwiej będzie zidentyfikować zaistniałe nieprawidłowości czy zapobiec próbie wyłudzenia.
Bądź w kontakcie z klientem
Dobry kontakt z ubezpieczonym pozwoli na bieżąco śledzić postępy prac i zidentyfikować ewentualne nieścisłości. Zachęcaj klientów do informowania o wszelkich nieprawidłowościach, które zauważą podczas procesu osuszania. W połączeniu z właściwym dokumentowaniem powinno umożliwić to określenie rzeczywistego stanu wykonanych prac.
Należy również zrozumieć prawa klienta, który oczekuje, że dzięki zawartej umowie ubezpieczenia wypłacone zostanie odszkodowanie lub szkoda zostanie zlikwidowana bezgotówkowo. W każdym momencie należy przypominać, że obowiązek ten odnosi się tylko do zdarzeń objętych zakresem ubezpieczenia.
Podsumowanie
Fraudy ubezpieczeniowe w zakresie usług związanych z osuszaniem to realne straty dla towarzystw ubezpieczeniowych. W większej skali wpłynąć mogą również na wzrost wysokości składek ubezpieczeniowych, za które zapłacą klienci. Dlatego tak ważne jest, aby firmy ubezpieczeniowe były świadome potencjalnych zagrożeń i stosowały najlepsze praktyki w celu ich minimalizacji.
Wybór odpowiedniej firmy wykonującej osuszanie oraz zrozumienie procesu likwidacji szkody związanej z zalaniem może w dłuższej perspektywie przynieść realne oszczędności oraz korzyści wizerunkowe, a także zapobiec niepotrzebnym komplikacjom.
Zbigniew Prokopczyk
Business Development Manager w Precision Services Group
menedżer z 20-letnim doświadczeniem na rynku nieruchomości