UFG dostanie ponad 70 mln zł na e-narzędzia

0
964

Centrum Projektów Polska Cyfrowa, które pełniło funkcję pośrednika w programie „Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021–2027”, zakończyło ocenę wniosków o dofinansowanie na podniesienie poziomu jakości i dostępności e-usług publicznych. W gronie beneficjentów programu znalazł się Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Ogłaszając wyniki naboru, CEPPC poinformowało, że do dofinansowania zostały wybrane przedsięwzięcia umożliwiające obywatelom sprawniejsze załatwianie spraw urzędowych. Obejmą one rozbudowanie systemów i usług wewnątrzadministracyjnych. Wśród jedenastu projektów, które zyskały akceptację Centrum, znalazły się dwa przedsięwzięcia Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Instytucja otrzyma niemal 36 mln zł dofinansowania dla Platformy eUFG oraz prawie 35 mln zł dla Systemu Obsługi Szkód i Regresów (SOSiR).

eUFG

Platforma eUFG ma zastąpić aktualny portal ufg.pl oraz portal dla zakładów ubezpieczeń. Funkcjonalności eUFG mają na celu usprawnienie realizacji praw i obowiązków zakładów ubezpieczeń oraz związanej z tym komunikacji z Funduszem. Istotnym celem projektu jest także zapewnienie skuteczności i ergonomii w zakresie realizacji przez UFG funkcji informacyjnej wobec osób ubezpieczonych, tak aby miały zapewnioną równowagę informacyjną w stosunku do zakładów ubezpieczeń. To zaś otwiera możliwości oferowania tym osobom nowoczesnych rozwiązań niosących walor informacyjny, jak również poprawiający komunikację. Dotyczy to zarówno istniejących funkcjonalności (udostępnianie informacji o przebiegu ubezpieczenia, obsługa spraw dotyczących opłat, szkód i regresów), jak i funkcjonalności przewidzianych do uruchomienia (np. ułatwiających obsługę formalności związanych ze sprzedażą lub nabyciem pojazdu).

SOSiR

SOSiR ma zapewnić kompleksową realizację zadań UFG związanych z wypłatą odszkodowań i innych świadczeń oraz z dochodzeniem, przede wszystkim od sprawców szkód i podmiotów, które nie spełniły ustawowego obowiązku ubezpieczenia, zwrotu świadczeń wypłaconych przez Fundusz. System ma umożliwić kompleksową obsługę online wszystkich spraw związanych z wypłatą odszkodowań i świadczeń w zakresie realizowanym przez UFG, m.in. z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, jeżeli jego posiadacz był nieubezpieczony lub nie ustalono jego tożsamości. Pozwoli np. na kompleksową obsługę online wszystkich spraw związanych z dochodzeniem należności od sprawców szkód i nieubezpieczonych posiadaczy pojazdów oraz gospodarstw rolnych z tytułu zwrotu wypłaconych w procesie likwidacji odszkodowań i świadczeń oraz poniesionych kosztów. Obejmie to zakłady w przypadku identyfikacji OC już po wypłacie z UFG, poszkodowanych – w przypadku nienależnie pobranych świadczeń (np. w wyniku wyłudzenia), oraz syndyków w przypadku upadłości zakładu ubezpieczeń.

SOSiR będzie również udostępniał usługi dla zakładów umożliwiające im pełną obsługę likwidowanych szkód. System będzie wykorzystywał dostępne funkcjonalności systemów publicznych, m.in. rejestru PESEL, Rejestru Danych Kontaktowych, SI CEPiK, węzła krajowego login.gov.pl, systemu e-Sąd.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl