Na blogu nadzorczym Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego został opublikowany tekst, w którym Maciej Podlewski, dyrektor w Departamencie Nadzoru nad Systemem Zarządzania i Dystrybucją Ubezpieczeń, oraz Olga Orzechowska, kierowniczka w Departamencie Nadzoru nad Systemem Zarządzania i Dystrybucją Ubezpieczeń UKNF, przedstawiają powody, dla których Urząd podjął prace nad rekomendacjami dla zakładów ubezpieczeń dotyczącymi dystrybucji ubezpieczeń oraz cele, jakie zamierza osiągnąć przez ich wprowadzenie.
Eksperci UKNF wskazują, że rekomendacje to rodzaj narzędzia, za pomocą którego organ nadzoru przede wszystkim przeciwdziała nieprawidłowościom odnotowanym podczas realizacji działań nadzorczych. Są one również odpowiedzią na pytania stawiane nadzorowi dotyczące interpretacji przepisów prawa. W rekomendacjach KNF wskazuje także praktyki rynkowe, które powinny być stosowane przez podmioty nadzorowane, aby wyeliminować nieprawidłowości.
Koniec z „pustymi pudełkami”
„Zasadniczym celem tych regulacji jest eliminacja oferowania tzw. pustych pudełek – produktów, które z różnych przyczyn nie są dobre dla klienta – nie zapewnią mu realnej ochrony w razie wypadku ubezpieczeniowego. Taką ochronę daje przede wszystkim zakres ochrony dopasowany do potrzeb klienta, bez zaskakujących wyłączeń odpowiedzialności, oraz suma ubezpieczenia w wysokości, która będzie faktycznym wsparciem w razie zajścia zdarzenia objętego ochroną ubezpieczeniową. Niezwykle istotne również jest to, aby informacje przekazywane klientowi przez dystrybutora były zrozumiałe i rzetelne, dzięki czemu klient będzie mógł podjąć świadomą decyzję co do wyboru produktu. Naturalną konsekwencją tych zmian było podwyższenie poziomu oczekiwań wobec dystrybutorów. Mają oni postępować uczciwie, rzetelnie i profesjonalnie, zgodnie z najlepiej pojętym interesem swoich klientów” – piszą eksperci nadzoru.
Problemy wymagają reakcji
Maciej Podlewski i Olga Orzechowska zwracają uwagę, że KNF zgromadziła wiedzę na temat działalności dystrybutorów ubezpieczeń oraz zidentyfikowała niepożądane zjawiska w działalności zakładów ubezpieczeń i pośredników ubezpieczeniowych. Efektem tych działań są oczekiwania nadzorcze sformułowane w projekcie rekomendacji. Komisja wskazała jednocześnie, w jaki sposób rozumie właściwą realizację norm wynikających z przepisów prawa w obszarze objętym projektowanymi rekomendacjami.
„Dostrzegamy problemy związane z nieprawidłowym stosowaniem przepisów prawa w relacjach z klientem – przede wszystkim w procesie określania wymagań i potrzeb klienta oraz z wypełniania obowiązków informacyjnych wobec klienta. Określenie wymagań i potrzeb to kluczowe zadanie dystrybutora – błąd może nieść istotnie negatywne konsekwencje dla klienta, doprowadzając do zawarcia umowy, która nie chroni w pełni życia, zdrowia lub majątku klienta. Obserwowane problemy wynikają również w dużej mierze z niewłaściwej organizacji czynności dystrybucyjnych oraz niewystarczającego nadzoru nad dystrybucją własną i nad agentami ubezpieczeniowymi” – czytamy.
Nadzór oczekuje dialogu
Eksperci zaznaczają, że inną istotną kwestią wskazaną w projekcie rekomendacji jest wyeliminowane z dystrybucji produktów, które nie zapewniają odpowiedniej wartości dla klienta, niezależnie od rodzaju produktu i kanału dystrybucji. W tym zakresie nadzór kontynuuje działania zapoczątkowane wydaniem interwencji produktowej oraz Rekomendacji U z 2023 roku.
„Przedstawiając do konsultacji projekt rekomendacji, mamy nadzieję na merytoryczny dialog z rynkiem przy redagowaniu ich ostatecznej wersji. Rzetelna recenzja projektowanych regulacji z całą pewnością posłuży powstaniu dokumentu, który w istotny sposób poprawi jakość funkcjonowania procesów dystrybucyjnych w zakładach ubezpieczeń” – podsumowują Maciej Podlewski i Olga Orzechowska.
(AM, źródło: KNF)