Unilink: Ruch po nowemu, czyli zmiany w OC

0
260

Obowiązująca od listopada ubiegłego roku nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej zawiera nową definicję wprowadzenia pojazdu do ruchu. Eksperci multiagencji ubezpieczeniowej Unilink wyjaśniają, dlaczego modyfikacja przepisów jest istotna między innymi dla posiadaczy pojazdów wolnobieżnych.

Zmiany z dużym opóźnieniem

Analizowane zmiany prawne wynikają z ustawy z dnia 13 września 2024 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz.U. 2024 poz. 1565). Akt wszedł w życie 6 listopada 2024 r., ale niektóre jego przepisy obowiązują wstecznie.

– Wynika to z faktu, że Polska spóźniła się z implementacją do swojego prawa Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2118 z dnia 24 listopada 2021 r. – wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert Unilink.

Wprowadzenie pojazdu do ruchu jest niezależne od ruchu

Wspomniana dyrektywa (a tym samym polska ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych) wprowadziła definicję ruchu pojazdu. Brzmi ona:

„Ruch pojazdu – każde użycie pojazdu mechanicznego, które w czasie zdarzenia jest zgodne z funkcją tego pojazdu jako środka transportu, niezależnie od jego cech i terenu, na którym jest używany, oraz niezależnie od tego, czy jest on nieruchomy, czy też znajduje się w ruchu”.

Ponadto pojawiła się nowa definicja wprowadzenia pojazdu do ruchu:

„Wprowadzenie pojazdu do ruchu – każde użycie pojazdu mechanicznego zgodne z funkcją tego pojazdu jako środka transportu, niezależnie od jego cech i terenu, na którym jest używany, oraz niezależnie od tego, czy jest on nieruchomy, czy też znajduje się w ruchu”.

Zgodnie ze wcześniejszym stanem prawnym wprowadzenie pojazdu do ruchu oznaczało wprowadzenie pojazdu na drogę, rozumianą zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy prawo o ruchu drogowym oraz art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Chodziło zatem o drogę rozumianą jako wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa i jako pas terenu przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, ruchu osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt.

– Teraz, zgodnie z nową definicją, pojazd nie musi już wcale znajdować się drodze – wyjaśnia Maciej Łoboz, ekspert Unilink.

Zmiany dotyczą posiadaczy pojazdów wolnobieżnych

Definicyjne zmiany w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych są ważne zwłaszcza dla posiadaczy pojazdów wolnobieżnych. Nowe definicje dostarczają dodatkowych argumentów popierających tezę o konieczności objęcia obowiązkowym OC wózków widłowych oraz podobnych pojazdów wolnobieżnych, wykorzystywanych poza drogami publicznymi oraz prywatnymi. Taka sytuacja oznacza dodatkowy wydatek dla przedsiębiorców, ale i większą ochronę dla pracowników w razie różnego rodzaju wypadków.

(AM, źródło: Unilink)