Kilkudziesięciu brokerów spotkało się 18 października 2022 r. w podwarszawskim hotelu Warszawianka, by porozmawiać o międzynarodowych programach ubezpieczeniowych. Gospodarzami byli: UNIQA oraz MAXIS – globalna sieć benefitowa, zrzeszająca 140 ubezpieczycieli i działająca na 120 rynkach. W Polsce partnerem MAXIS jest właśnie UNIQA.
Gości przywitał Marcin Nedwidek, prezes grupy UNIQA w Polsce. Przypomniał, że UNIQA obsługuje w Polsce ponad 5,5 mln klientów, zbiera ponad 4 mld składki i obsługuje 14 mld zł aktywów. Ubezpieczenia grupowe pełnią w strategii grupy istotną rolę. Konrad Zakrzewski, dyrektor zarządzający Pionu Sprzedaży – Sieć Wyłączna w UNIQA, podkreślił, że w portfelu spółki życiowej jest 23 tys. klientów korporacyjnych i firmowych (MŚP), a liczba ubezpieczonych grupowo przekroczyła 700 tys. osób.
Artur Skiba, dyrektor Departamentu Sprzedaży Ubezpieczeń Grupowych w UNIQA, witając gości, podkreślił ważną rolę, jaką pełnią brokerzy w biznesie, za jaki odpowiada, i zadeklarował chęć dalszego dynamicznego rozwoju w tym zakresie, zarówno w programach lokalnych, jak i światowych.
Istotnym elementem tej układanki są programy międzynarodowe, za które odpowiada Beata Dziadosz, dyrektorka Działu Sprzedaży Międzynarodowej w Departamencie Sprzedaży Ubezpieczeń Grupowych w UNIQA. Spotkanie było okazją do bliższego poznania zespołu MAXIS.
– Widzimy, że pomimo niepewnej sytuacji geopolitycznej wciąż wiele międzynarodowych firm chce się rozwijać w Polsce i to jest główna przyczyna, dla której MAXIS chce również tutaj działać. Rok 2022 był dla nas bardzo aktywny w tym regionie dzięki ścisłej współpracy z UNIQA. Już przekroczyliśmy nasze roczne cele, pomimo wojny i pandemii Covid. Może być tak po części dlatego, że pracodawcy globalnie wykazują większe niż wcześniej zainteresowanie zabezpieczeniem swoich pracowników i dbaniem o ich dobrostan – komentuje Tyron Junge, odpowiedzialny za rozwój biznesu w MAXIS Global Benefits Network.
– UNIQA ma w Polsce silny i kompetentny zespół, a w dodatku utrzymuje bliskie relacje ze środowiskiem brokerskim. To dla nas bardzo ważne, ponieważ jako firma międzynarodowa potrzebujemy lokalnego know-how, a jego najlepszym źródłem są lokalni brokerzy.
Oczywiście na co dzień współpracujemy z globalnymi brokerami, takimi jak AON, WTW czy Mercer, ale widzimy też wartość dodaną w rozwijaniu relacji z podmiotami skupionymi na rynkach lokalnych czy poszczególnych krajach – dodaje Tyron Junge.
Europejskie struktury UNIQA reprezentował Andreas Stock, odpowiadający za programy benefitowe w centrali grupy w Wiedniu. W swoim wystąpieniu przedstawił kluczowe trendy, z których najważniejszym jest „obsesyjna koncentracja na kliencie”, oparta na holistycznym podejściu i daleko posuniętej personalizacji rozwiązań.
– Nie jesteśmy już tylko dostawcami ochrony ubezpieczeniowej, ale istotnym elementem szerszych ekosystemów biznesowych. We współpracy z partnerami technologicznymi i nie tylko wspieramy zdrowy styl życia, promujemy profilaktykę i udzielamy realnego wsparcia w sytuacji poważnych zachorowań. Wszystko to zgodnie z zasadą win-win-win-win, gdzie wygranymi są zarówno ubezpieczyciele, brokerzy, pracodawcy i pracownicy – tłumaczył Andreas Stock.
Elementy dotyczące ochrony zdrowia pojawiły się również w wystąpieniach ekspertów z MAXIS.
– Mówiąc o trendach w obszarze globalnych benefitów, nie można pominąć rozwiązań prozdrowotnych. Wśród naszych partnerów i dostawców rośnie liczba interesujących medtechów specjalizujących się w profilaktyce i dostarczaniu różnego rodzaju usług powiązanych ze zdrowiem. Mamy m.in. programy związane z obniżonym nastrojem czy chronicznym bólem kręgosłupa, które cieszą się szczególnym zainteresowaniem wraz z popularyzacją pracy zdalnej – dodaje Greg Tew, Member Manager w regionie EMEA, MAXIS Global Benefits Network.
Andreas Stock omówił wybrane inicjatywy realizowane w grupie UNIQA, takie jak prowadzenie szczepień w zakładach pracy, badania genomu jako dodatek do ubezpieczenia zdrowotnego, profilaktyczne badania skóry pod kątem nowotworów.
– Jako ubezpieczyciele od dawna poszukiwaliśmy punktów styku z naszymi klientami i wszystko wskazuje na to, że znaleźliśmy je właśnie w obszarze zdrowia i profilaktyki – podsumował Andreas Stock.
W trakcie spotkania istotnym tematem była też inflacja i wynikająca z niej potrzeba podwyższania sum ubezpieczenia i składek.
– Indeksacja jest ważna dla wszystkich uczestników rynku, bo dzięki niej biznes pozostaje rentowny, a świadczenia adekwatne do potrzeb – tłumaczył Konrad Zakrzewski.
Część merytoryczną spotkania zamknęła sesja pytań i odpowiedzi oraz spotkanie z zespołem UNIQA i MAXIS.
Wieczorem wszyscy mieli okazję do wspólnej zabawy przy tradycyjnych tańcach i piosenkach ludowych z różnych regionów Polski.
Aleksandra E. Wysocka
ZDANIEM BROKERA
Ubezpieczenia na życie wróciły na korporacyjną agendę
Na skutek Covid-19 ubezpieczenia na życie wróciły na agendę jako temat istotny w międzynarodowych firmach. Przekłada się to na zwiększoną liczbę przeglądów istniejących programów pod względem zakresów i sum ubezpieczenia. Wyraźnie rośnie też zainteresowanie programami opartymi na krotnościach wynagrodzeń, które pozwalają zamortyzować skutki inflacji rosnącej na bardzo wielu rynkach.
Programy międzynarodowe pozwalają firmom skorzystać z efektu skali, co przekłada się na korzystniejsze warunki i niższy koszt ryzyka rozkładającego się na pracowników danej korporacji w wielu krajach.
Łukasz Pyzel
dyrektor rozwoju biznesu
WTW
Inflacja to dodatkowy argument dla programów opartych na krotnościach wynagrodzeń
To ważne, żeby przy dużych programach ubezpieczeniowych współpracować z partnerem, który ma doświadczenie na tym rynku i cały czas się rozwija. Obecnie rynek ubezpieczeń jest bardzo zmienny. UNIQA ma stały zespół specjalizujący się w programach międzynarodowych i to dla mnie ważny czynnik. Atutem jest też MAXIS, który ma skalę międzynarodową. Jako broker współpracujemy z kilkoma podobnymi sieciami poolingowymi. To ciekawa opcja dla korporacji, które działają na różnych rynkach, w wielu krajach i chcą wykorzystywać efekt skali w programach ubezpieczeniowych, a także sprawnie zarządzać sferą finansową ubezpieczeń pracowniczych…
Współpraca z MAXIS układa się bardzo dobrze, jednak uważam, że proces negocjacji warunków mógłby przebiegać nieco szybciej… Jeśli chodzi o trendy w sponsorowanych programach ubezpieczeniowych, to staramy się w związku z rosnącą inflacją rekomendować rozwiązania oparte na krotnościach wynagrodzeń, a nie na sztywnych sumach ubezpieczenia, które za dwa–trzy lata będą mocno zdewaluowane.
Maciej Glajcher
dyrektor ds. rozwoju biznesu
Mercer