Prawie 1,2 tony żywności dla potrzebujących, ponad 2000 przyborów szkolnych dla wychowanków domów dziecka, 1175 kg karmy dla bezdomnych zwierząt – to efekt tylko części działań społecznych wolontariuszy Unum Życie i Fundacji Unum.
Ponad 50% załogi Unum angażuje się społecznie w działania Fundacji Unum lub samodzielne inicjatywy charytatywne. A firma zapewnia szereg możliwości, by nieść pomoc.
Prezeska zarządu spółki Aneta Podyma jest współzałożycielką i aktywną członkinią Koalicji Liderzy Pro Bono. Udziela się również w Radzie Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości. Aktywnie promuje i sama bierze udział w akcjach Fundacji Unum.
– Wolontariat nie jest pojedynczym aktem filantropii, to świadome stałe zaangażowanie, które nierzadko wiąże się z wyjściem poza strefę komfortu. Jest unikatowym współdziałaniem z koncentracją na celach wykraczających daleko poza organizację. Wymaga on jednak zaangażowania liderów, którzy nadają głębszy sens pracy, budując kulturę opartą na empatii, szacunku i zaufaniu – komentuje Aneta Podyma.
Spółka, będąc głównym fundatorem, zapewnia środki i wsparcie w działaniach społecznych Fundacji Unum. Fundację tworzą pracownicy i współpracownicy firmy, którzy dokładnie badają potrzeby społeczne i organizują akcje stanowiące odpowiedź na dany problem.
- W okolicach Świąt Wielkanocnych wolontariusze zbierają żywność dla osób w kryzysie bezdomności i ubóstwa – w tym roku z imponującym wynikiem 1178 kg potrzebnych produktów.
- Wiosną ponad 230 wolontariuszy rywalizowało w sportowej grze „U na sportowo”, by wspólnie pokonane kilometry i spalone kalorie zamienić na 15 000 zł wsparcia na budowanie odporności psychicznej dzieci i młodzieży w ramach Life Plan Academy Fundacji Marka Kamińskiego.
- Pod koniec wakacji wolontariusze kompletowali wyprawki szkolne i wspólnie przekazali 2250 sztuk przyborów szkolnych podopiecznym Powiślańskiej Fundacji Społecznej i Domu Dziecka w Kowalewie.
- 195 wolontariuszy ponownie stanęło do sportowego wyzwania Rakreaton, by pokonane kilometry zamienić na 15 000 zł wsparcia dla małych pacjentów – dzieci zmagających się z chorobą nowotworową.
- Jesienią wolontariusze przekazali 1175 kg karmy dla bezdomnych psów i kotów z czterech schronisk w Polsce.
Fundacja odpowiada też na indywidualne prośby dotyczące wsparcia w leczeniu, rehabilitacji, pomocy psychologicznej czy nauce dzieci i osób dorosłych.
Dzień Wolontariusza 365 dni w roku
Dla chętnych osób, które chcą angażować się społecznie, Fundacja Unum i Unum Życie oferują wiele możliwości. W firmie funkcjonuje jasna polityka wolontariatu pracowniczego określająca czytelne zasady, prawa i obowiązki każdej osoby chcącej wziąć udział w akcji społecznej.
Tylko w tym roku ponad 400 wolontariuszy otrzymało finansowanie, by w ramach Dnia Wolontariusza malować ogrodzenia, pokoje w domach dziecka, sadzić drzewa w ogrodach placówek wychowawczych, odnawiać schroniska dla zwierząt i pomagać w 19 miejscach w Polsce. Osobom zatrudnionym firma oferuje ponadto dodatkowy dzień wolny na wolontariat.
Dla tych pracowników i współpracowników, którzy angażują się charytatywnie w działania innych organizacji pożytku publicznego, Fundacja Unum w ramach programu „Podwójne Działanie” dofinansowuje te organizacje jednorazową darowizną, jako wzmocnienie zaangażowania wolontariusza. W spółce funkcjonuje również Program Rozwoju Wolontariatu, którego celem jest wzmocnienie pracowników i współpracowników w obszarze kompetencji potrzebnych do organizacji, koordynacji i realizowania działań społecznych.
– Działania społeczne naszej organizacji są cenione zarówno przez pracowników, którzy w ankiecie zaangażowania bardzo wysoko ocenili obszar odpowiedzialności społecznej (85%), jak i zewnętrznie. Z dumą nosimy tytuł „Wolontariat Pracowniczy Wysokiej Jakości”, który jest dla nas jednocześnie zobowiązaniem, by stale pielęgnować w naszej kulturze wartości zaufania i społecznej empatii. Widzimy też, jak ważny jest to element dla naszych pracowników i współpracowników, jak wzmacnia ich poczucie wpływu oraz spaja zespoły, którym oprócz wspólnych zadań, przyświecają też szlachetne cele – dodaje Michał Płaczkiewicz, dyrektor Działu HR, Marketingu i Komunikacji Korporacyjnej, członek Rady Fundacji Unum.
(AM, źródło: Unum)