Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył łącznie 160 tys. zł kar na Krajowy Fundusz Gwarancyjny i jego szefa za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów. Wśród zakwestionowanych praktyk znalazło się m.in. nieuprawnione wykorzystanie logotypów znanych instytucji finansowych i ubezpieczeniowych.
KFG na swojej stronie internetowej wykorzystała logotypy Komisji Nadzoru Finansowego, Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego i Polskiego Funduszu Rozwoju. Zdaniem UOKiK używanie znanych logotypów mogło wywołać u konsumentów mylne wrażenie, że oferowane produkty objęte są systemem nadzoru lub gwarancji. Urząd uznał, że ta niezgodna z prawem praktyka mogła wpływać na decyzje zakupowe klientów oraz ich przekonanie, że pieniądze zainwestowane w promowany produkt są zabezpieczone.
– Przedsiębiorca bezprawnie używał logotypów instytucji, które nadzorują rynek finansowy, dbają o bezpieczeństwo uczestników, udzielają gwarancji i wsparcia. To nadużycie mogło wpłynąć na decyzje konsumentów, zwiększać ich zainteresowanie promowaną ofertą i sugerować jej bezpieczeństwo – powiedział Tomasz Chróstny, prezes Urzędu.
Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów odpowiedzialność finansową poniesie zarówno KFG, jak i jedyny członek jej zarządu, który umyślnie doprowadził do nieprawidłowości. Nałożone kary wynoszą łącznie prawie 160 tys. zł.
UOKiK o działaniach KFG i jej prezesa zawiadomił Prokuraturę Krajową.
(AM, źródło: UOKiK)