VIG z nową strategią do 2028 roku 

0
961

Vienna Insurance Group ogłosiła nową trzyletnią strategię pod nazwą evolve28, w ramach której zdefiniowała pięć filarów. Grupa zamierza skoncentrować się na konsekwentnym umacnianiu pozycji lidera rynkowego w Europie Środkowej i Wschodniej, znacznym wzroście składek zysków i dywidendy oraz na lokalnych strategiach swoich 50 spółek. 

– Nasze plany dają jasny obraz trajektorii wzrostu, którą chcemy osiągnąć w ciągu najbliższych trzech lat, a która ulegnie dalszemu zwiększeniu po uzyskaniu zgód regulacyjnych na przejęcie Nürnberger Beteiligungs-AG. Będziemy kontynuować umacnianie pozycji lidera i planujemy znacząco zwiększyć wysokość składek oraz zysków, pozostając jednocześnie wiernymi naszej zasadzie lokalnej przedsiębiorczości. Wybraliśmy nazwę evolve28 jako tytuł strategii, ponieważ reprezentuje ona podejście, które koncentruje się na ciągłym rozwoju, a nie na zmianie wszystkiego naraz. Opieramy się na sprawdzonych czynnikach sukcesu i elastycznie dostosowujemy nasz model biznesowy do dynamicznego otoczenia – powiedział Hartwig Löger, dyrektor generalny Vienna Insurance Group. 

Oczekiwane wskaźniki

Celem grupy na 2028 rok jest osiągnięcie następujących wskaźników (bez uwzględnienia planowanego przejęcia Nürnberger Beteiligungs-AG):

  • Co najmniej 20 mld euro przypisu składki brutto (o 23% więcej niż rezultat  prognozowany na 2025 r.)
  • Zysk brutto wynoszący co najmniej 1,5 mld euro (+30%)
  • Współczynnik łączny netto na poziomie maksymalnie 91%
  • Co najmniej 17% zwrotu z kapitału własnego z działalności operacyjnej
  • Współczynnik wypłacalności w przedziale 150–200%

Cztery elementy strategiczne

W ramach strategii evolve28 VIG stworzyła ramy z czterema elementami strategicznymi, w których lokalne firmy mogą się indywidualnie integrować. Są to:

  1. Wartości i zasady
  2. Strategie portfela krajowego i firmy
  3. Programy grupowe
  4. CO3 (Komunikacja, Współpraca, Kooperacja)

Wartości i Zasady opisują pozycjonowanie VIG, stanowiąc tym samym podstawę strategicznej interakcji. Pięć wartości grupy to „Wielkość”, „Przedsiębiorczość”, „Odpowiedzialność”, „Doskonałość” i „Pasja”. Zasady opisują, w jaki sposób VIG ucieleśnia filozofię grupy, rolę spółki holdingowej oraz sposób współpracy. Dotyczą one takich czynników, jak głęboko zakorzeniona strategia wielomarkowa, koncentracja na lokalnej przedsiębiorczości oraz rozróżnienie rynków specjalistycznych i kluczowych.

Znaczenie lokalnych strategii

Lokalne strategie około 50 spółek stanowią kluczowy element nowego programu strategicznego. Zostały one opracowane przez każdą ze spółek w oparciu o ustrukturyzowaną analizę rynku i trendów, a następnie skonsolidowane na poziomie holdingu. W przyszłym roku zostanie wdrożony ustrukturyzowany proces wymiany wiedzy, aby omówić zagadnienia z zakresu strategii lokalnych. Należą do nich: poszerzenie bazy klientów, wzmocnienie dystrybucji, rozszerzenie oferty produktowej, usprawnienia operacyjne procesów i struktur, a także priorytetowe traktowanie pracowników i kultury korporacyjnej.

Pięć filarów programowych

Kolejnym elementem strategicznym jest pięć programów VIG: Zrównoważony Rozwój, Zarządzanie Kapitałem, Współpraca Bankowa, Sztuczna Inteligencja i Zdrowie. Wspierają one wdrażanie indywidualnych strategii korporacyjnych i bazują na trendach dominujących w nadchodzącej przyszłości. Każdy z programów będzie nadzorowany przez członka zarządu VIG.

Element CO3 ma na celu wzmocnienie współpracy w grupie, tworzenie synergii i promowanie przejrzystości. Jego realizacja będzie się odbywać poprzez ugruntowane i nowe formaty personalne z jednej strony oraz zwiększone wykorzystanie kanałów cyfrowych z drugiej.

VIG podtrzymuje ponadto swoją dotychczasową politykę dywidendową i dąży do osiągnięcia premii z zysku dla akcjonariuszy przypadającej na jedną akcję co najmniej na poziomie z roku poprzedniego. W zależności od wyniku operacyjnego, celem grupy jest stałe zwiększanie tego wskaźnika.

(AM, źródło: VIG)