W pandemii kupujemy starsze auta ze szkodową przeszłością

0
621

W pierwszym półroczu 2020 r. nastąpił trzykrotny wzrost liczby zakupionych pojazdów w przedziale między 5 a 10 tys. zł. Udział pojazdów z odnotowaną szkodą stanowi już 36% wszystkich ofert sprzedaży.

Podczas gdy w I półroczu 2019 najtańsze auta stanowiły zaledwie 9,26% wszystkich ofert sprzedaży, to w pierwszym półroczu 2020 stanowią 17,52%. Z czego w przedziale cenowym od 5 do 10 tys. zł ich liczba zwiększyła się prawie trzykrotnie: z 4,14% w I półroczu 2019 roku do 11,39% I półroczu w 2020.

Prawdopodobnie ma to związek z trudną sytuacją ekonomiczną i utratą dochodów części rodaków. Potrzeba zdobycia środków na przetrwanie skutkowała wyzbywaniem się samochodów będących na wyposażeniu gospodarstw domowych – mówi Piotr Korab, ekspert autobaza.pl.

Zamknięcie granic i zatrzymanie importu spowodowało spadek udziału pojazdów w dotychczas najbardziej popularnym przedziale cen 10–25 tys. zł. Zmalał on z 42% w 2019 roku do 31,34% w pierwszych 6 miesiącach 2020 roku.

Nastąpił natomiast niewielki wzrost podaży ofert na pojazdy powyżej 50 tys. zł – z 21,34% do 25,81%. Ma to prawdopodobnie związek ze sprzedażą z powodu pandemii nowszych, a więc i droższych pojazdów leasingowanych.

Wzrost udziału pojazdów z odnotowaną szkodą

Wśród ofert sprzedaży wzrósł udział pojazdów z odnotowaną szkodą. W I półroczu 2019 roku udział takich aut wśród wszystkich ofert sprzedaży wynosił 31%. Obecnie wynosi on już 36%.

Zmiana może wynikać z trzykrotnego przyrostu ofert aut w przedziale cenowym 5–10 tys. zł. Są to kilkunastoletnie samochody, mogą więc mieć wypadkową przeszłość.

Z roku na rok Polacy w bardziej przemyślany i ostrożniejszy sposób, podchodzą do kwestii wydawania pieniędzy i staranniej dobierają ubezpieczenia. W ostatnim kwartale moja placówka odnotowała spadek ubezpieczeń pakietowych, czyli tzw. OC i AC – informuje Paweł Kulma z placówki CUK Ubezpieczenia w Wołominie.Ponadto Polacy częściej decydują się na kupno tańszego auta. Zwykle są to pojazdy używane i po szkodzie. W porównaniu z ubiegłym rokiem zauważyłem również spadek w liczbie ubezpieczeń samochodów w leasingu. W mojej opinii duży wpływ miała na to pandemia COVID-19. Dochody części naszych klientów spadły, a pozostali rezygnują z dodatkowych kosztów, ponieważ obawiają się, co przyniesie jutro.

Paweł Kulma

Z zeszłorocznych danych wynika, iż udział pojazdów z Niemiec był równy udziałowi pojazdów z naszego rodzimego rynku i utrzymywał się na poziomie ok. 39%. Obecnie udział pojazdów z Polski wynosi 42,93%, a pojazdy z Niemiec stanowią 32,61% wszystkich ofert sprzedaży w I półroczu 2020. Ta zmiana jest akurat dobra dla klientów, ze względu na lepiej udokumentowaną i łatwiejszą do sprawdzenia historię pojazdów z Polski.

Popularne marki bez zmian

Do TOP 5 najbardziej popularnych marek oferowanych na sprzedaż na rynku wtórnym nadal należą:

1. VOLKSWAGEN ——– 9,45%,

2. OPEL ———————- 8,17%,

3. FORD ———————- 7,42%,

4. AUDI ———————– 6,87%,

5. RENAULT —————- 6,81%,

Udział tych marek w ofertach sprzedaży pozostaje na tym samym poziomie, co w I połowie 2019 roku. Różnice są praktycznie niezauważalne.

(AW, źródło: VIN-Info)