W sześć miesięcy zbudowali zintegrowany system dla nowego ubezpieczyciela w chmurze

0
1701

Firma ProService Finteco opracowała oprogramowanie dla nowej na polskim rynku firmy ubezpieczeniowej Trasti. System transakcyjny FlexiBlock został uruchomiony w chmurze Microsoft Azure. System jest nowatorski, spełnia wszystkie standardy jakości i bezpieczeństwa na rynku finansowym – ocenia klient.

To pierwsze takie komercyjne wdrożenie w Polsce, które portal Rankomat.pl uznał za jedno z najlepszych wdrożeń w historii integracji z tą platformą.

Klient ProService Finteco to nowy zakład na rynku ubezpieczeń – Trasti. Działalność rozpoczął w marcu 2021 r., wprowadzając ofertę OC komunikacyjnego. Trasti działa w Polsce na zasadach swobody świadczenia usług finansowych (FoS) w UE jako agent generalny Zavarovalnica Triglav, czyli największego w Europie Południowej ubezpieczyciela z siedzibą w Słowenii, we współpracy z globalnym reasekuratorem Swiss Re.

– Polska jest pierwszym i najważniejszym rynkiem, na którym chcemy wdrożyć nasz insurtechowy model. Uważamy, że produkty ubezpieczeniowe są lokalne, ale procesy, które je wspierają, mogą być globalne. Tak też projektujemy nasz model operacyjny oraz technologie – mówi Artur Olech, CEO Trasti.

Celem ProService Finteco było uruchomienie nowej firmy ubezpieczeniowej i wprowadzenie jej na polski rynek. Tymczasem dla klienta kluczowe były cztery elementy.

Po pierwsze, wejście z ofertą na rynek w jak najkrótszym czasie (maksymalnie sześć miesięcy). Po drugie, ograniczenie wkładu inwestycyjnego (klient nie chciał kupować serwerów i całego systemu z licencją, chciał, aby koszty były rozłożone w czasie).

Chodziło też o uruchomienie systemu ubezpieczeniowego w chmurze (dawało możliwość szybkiego wdrożenia, bez konieczności budowy całej infrastruktury, np. zakupu serwerów), a także integrację z największymi partnerami firmy. Trasti współpracuje m.in. z globalnym reasekuratorem Swiss Re.

Wejście na porównywarki rankomat.pl i mubi.pl

Na rynku ubezpieczeniowym w Polsce kluczowa jest zdywersyfikowana sprzedaż w wielu kanałach oraz uwiarygodnienie się w najbardziej popularnych porównywarkach internetowych rankomat.pl oraz mubi.pl. Potencjalni klienci wchodzą na nie, aby porównać ceny i sprawdzić, ile może kosztować wybrane ubezpieczenie. Ważne jest, aby oferta wróciła szybko do klienta, ponieważ czas otrzymania oferty jest kluczowy przy decyzji zakupowej klienta i wyborze ubezpieczyciela.

ProService Finteco stanęło więc przed wyzwaniem technologicznym, tj. dostosowaniem systemu do niezależnego skalowania poszczególnych komponentów w zależności od charakterystyki ruchu obserwowanego u klientów końcowych, czyli klientów w kanałach internetowych i sieci sprzedażowej.

System powinien zachowywać stabilny czas odpowiedzi niezależnie od wolumenu zapytań, umożliwiając jednocześnie obsłużenie pików obciążeniowych i zmiennego wolumenu zapytań pojawiającego się o różnych porach dnia. Całe skalowanie powinno się odbywać w tle, przy zachowaniu efektywności kosztowej i w sposób niezauważalny dla użytkowników końcowych.

Zintegrowany system w chmurze

ProService Finteco stanęło przed wyzwaniem zintegrowania systemu FlexiBlocks z porównywarkami internetowymi, wystawiając wiele usług API wspierających pełny proces sprzedażowy.

Wszystkie moduły biorące udział w procesie sprzedaży zostały oparte na skalowalnych komponentach chmury Azure. W tym celu firma wykorzystała rozwiązania zarówno z obszaru PaaS (platforma jako usługa), jak i IaaS (infrastruktura jako usługa). Pozwoliło to dostosować wszystkie systemy wykorzystywane w kanałach sprzedażowych do zmieniającej się charakterystyki ruchu.

Dodatkowym wsparciem w obszarze efektywnego skalowania i wdrażania zmian z minimalizacją downtime było wykorzystanie konteneryzacji i orkiestracji opartej na technologiach Docker i Kubernetes. Wprowadzenie wielopoziomowego cacheowania pozwoliło zminimalizować obciążenie na poziomie warstwy danych, która często jest najmniej wydajnym elementem systemu.

Niezbędne było też uruchomienie systemu, który zwracał cenę do porównywarki w ok. 3 sekundy (celem klienta było max. 5 sekund), mimo iż w tle wykonywanych było wiele zapytań do systemów zewnętrznych, takich jak UFG, CEPiK i innych systemów eksperckich.

Wszystkie usługi zewnętrzne były i są aktywnie monitorowane, tak aby firma mogła proaktywnie reagować na pojawiające się problemy u partnerów.

ProService Finteco zbudował w sześć miesięcy kompleksowy system, czyli dwa razy szybciej niż konkurencja. Średni czas wdrożenia u konkurencji to jeden rok. Tak szybki czas wdrożenia firma ProService Finteco uzyskała dzięki gotowemu systemowi FlexiBlocks i zintegrowaniu go z chmurą Microsoft Azure.

Zespół, który stoi za sukcesem wdrożenia dla Trasti, wcześniej przeprowadzał przez cały proces BRE Ubezpieczenia, czyli dawną markę ubezpieczeniową mBanku.

Adam Smółkowski

Sześć miesięcy przy minimalnym nakładzie finansowym

Rozwiązanie dla Trasti składa się z:

  • autorskiego systemu back-end FlexiBlocks, który obsługuje dane przetwarzane w systemie;
  • dedykowanego systemu komunikacji z klientami Trasti (front-end);
  • zintegrowanego systemu transakcyjnego dla ubezpieczyciela dostępnego jako usługa w chmurze Azure;
  • jednolitego systemu do zarządzania firmą ubezpieczeniową, który obsługuje m.in. likwidację szkód czy obsługę posprzedażową. System został zintegrowany z największymi partnerami klienta;
  • rozwiązania BrokerUFG, które wspiera komunikację klienta z UFG i CEPiK;
  • innowacyjnego interfejsu w kanale agencyjnym, który jest funkcjonalny, wygodny i przejrzysty dla użytkownika, a także estetyczny;
  • systemu Case Pro, czyli silnika obliczeniowego do zamodelowania taryf.

W ciągu jednego miesiąca Trasti obsłużyła łącznie ok. 607 tys. zapytań o kalkulację oferty. W najbardziej ruchliwych dniach było to około 60 tys. kalkulacji dziennie.

Oprogramowanie FlexiBlocks zostało zbudowane według najnowszych zasad projektowania. System transakcyjny FlexiBlocks jest nowatorski, spełnia wszystkie standardy jakości i bezpieczeństwa na rynku finansowym. Wspiera oferowane przez nas produkty ubezpieczeniowe, jest wygodny i prosty. Rozwiązania proponowane przez ProService Finteco są skalowane i łatwo adaptowalne na innych rynkach – mówi Artur Olech.

Rankomat.pl uznał, że współpraca z Trasti przebiegała sprawnie i było to jedno z lepszych wdrożeń na porównywarce.

Podjęliśmy współpracę z Trasti z dużą nadzieją i zamiarem rozszerzenia naszej oferty o innowacyjne i przyjazne dla naszych klientów produkty ubezpieczeniowe. Proces uzgodnień, ale przede wszystkim prace wdrożeniowe od strony technologicznej odbyły się bardzo sprawnie dzięki nowoczesnemu rozwiązaniu IT po stronie partnera. Dodatkowym czynnikiem sukcesu była także wzorowa współpraca naszych zespołów projektowych i informatycznych – mówi Tomasz Masajło, CEO Rankomat.

Przemysław Czapliński

Wejście w kanał sprzedaży agencyjnej

Kolejne kroki we współpracy między ProService Finteco i Trasti będą skupione na dwóch obszarach. Pierwszy z nich to wejście w kanał sprzedaży agencyjnej.

Wiele firm na polskim rynku ma swoje systemy ubezpieczeniowe, które obsługują wszystkie kanały sprzedaży. Stanęliśmy przed wyzwaniem zaimplementowania systemu ubezpieczeniowego dla Trasti tak, aby mogli z niego korzystać również agenci ubezpieczeniowi.

Wprowadzimy system, który integruje się z ISI, czyli rozwiązaniem wdrożonym w kilku sieciach agencji ubezpieczeniowych.

Agenci będą pracować na rozwiązaniu ISI, z którym integruje się FlexiBlocks.

Drugi obszar to wejście w sprzedaż bezpośrednią (direct sale). ProService Finteco przeprowadzi klienta przez proces utworzenia własnego portalu, przez który przechodzić będzie każda osoba, która będzie chciała się ubezpieczyć.

Adam Smółkowski
Przemysław Czapliński
ProService Finteco


POBIERZ | SUBSKRYBUJ W APPLE PODCASTS | SUBSKRYBUJ W SPOTIFY