Za 2022 r. Grupa Zurich Insurance odnotowała przychód netto przypadający na akcjonariuszy w wysokości 4,6 mld dol. Jest to o 12% mniej niż 5,2 mld dol. uzyskane w 2021 r., co wynika głównie z niższego poziomu zysków kapitałowych, strat netto na likwidacji biznesów i hiperinflacyjnych obciążeń spółek w Ameryce Łacińskiej.
Niemniej jednak Zurich osiągnął najwyższy zysk operacyjny od 2007 r., odnotowując za cały 2022 r. 6,5 mld dol., o 12% więcej niż 5,7 mld dol. za 2021 r. – podał portal Insurance Journal. Firma przekroczyła swoje cele finansowe w drugim z rzędu okresie trzyletnim.
Niższa szkodowość katastroficzna i pogodowa miała częściowo przeciwwagę w środowisku inflacyjnym, jakiego doświadczały ubezpieczenia detaliczne oraz dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw w drugiej połowie 2022 r., szczególnie w segmencie komunikacyjnym, podczas gdy ubezpieczenia komercyjne nadal korzystały na wyższych stawkach i poszerzeniu marży.
– To były trudne lata, z nieoczekiwanymi wyzwaniami, podczas których musieliśmy zachowywać zwinność i skupiać się na naszych celach. Kontynuowaliśmy realizację naszej strategii z żelazną dyscypliną i skutecznie prowadziliśmy nasze wyniki do realizacji celów – podsumował dyrektor generalny grupy Mario Greco.
Segment majątkowy i wypadkowy Zurich uzyskał według niego „doskonały współczynnik łączony na poziomie 94,3% i rekordową wysokość składki”. Współczynnik łączony nie odbiegał od tego z 2021 r.
Składka przypisana brutto (wyrażona w dolarach) w segmencie majątkowym za 2022 r. wzrosła o 8%, do 42,3 mld dol., w stosunku do 40,1 mld dol. za 2021 r.
Podczas prezentacji wyników analitykom Greco powiedział, że zarówno w ubezpieczeniach komercyjnych, jak i w detalicznych osiągnięty został silny wzrost. – Wyższe, dostosowane do ryzyka ceny w ubezpieczeniach komercyjnych i stałe podążanie za naszymi coraz wyższymi ambicjami wzrostu wydźwignęły składkę przypisaną brutto z P&C na rekordowy poziom. Podczas gdy spodziewamy się, że wzrosty stawek w ubezpieczeniach komercyjnych złagodnieją w stosunku do 8% w 2022 r., oczekujemy dalszego poszerzenia marży w 2023 r. – dodał.
Greco podkreślił, że firma nadal koncentruje się na klientach, co znajduje odzwierciedlenie w fakcie, że współczynnik retencji wzrósł o 2 pp., do 82%, a ponad 2,1 mln nowych klientów przybyło w 2022 r.
Współczynnik w Szwajcarskim Teście Wypłacalności (SST) był szacowany na 265%, znacznie powyżej celu na poziomie 160%.
Ze względu na wysoki zysk operacyjny i silną pozycję kapitałową, Zurich zaproponował podwyższenie dywidendy o 9%, do 24 franków szwajcarskich na akcję.
AC