W pierwszym półroczu 2025 r. liczba ubezpieczeń kupowanych dodatkowo do wycieczek zagranicznych wzrosła o 30% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Klienci nie tylko częściej decydują się na zakup ubezpieczenia, ale też wybierają wyższy pakiet – wynika z danych sprzedażowych multiagenta turystycznego Wakacje.pl.
– Nigdy nie wiemy, co może się wydarzyć daleko od domu – od nagłej choroby, przez nieszczęśliwy wypadek, po zgubienie bagażu. Standardowa Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego zapewnia jedynie podstawową opiekę w ramach publicznego systemu zdrowia. Dodatkowe ubezpieczenie turystyczne oferuje znacznie szerszy zakres ochrony, w tym pokrycie kosztów leczenia, assistance medyczne, ubezpieczenie NNW, odpowiedzialność cywilną w życiu prywatnym, a także ochronę bagażu czy opóźnienie lotu.– zaznacza Edyta Gryczan-Kwiatkowska, ekspertka Wakacje.pl ds. ubezpieczeń.
Kosztowne leczenie za granicą
Ekspertka radzi, aby przy wyborze ubezpieczenia zwrócić uwagę, czy nie wymaga ono wkładu własnego, np. podczas wizyty u lekarza.
– Dzięki temu, w razie nagłej potrzeby skorzystania z pomocy medycznej za granicą, nie trzeba martwić się o dodatkowe koszty z własnej kieszeni. To istotne, zwłaszcza gdy leczenie bywa kosztowne, a dostęp do gotówki może być ograniczony. Najlepszym rozwiązaniem jest wybór polisy z obsługą bezgotówkową, czyli takiej, gdzie ubezpieczyciel rozlicza się bezpośrednio z placówką medyczną w każdej sytuacji – podkreśla Edyta Gryczan-Kwiatkowska.

Zwraca także uwagę na nieuczciwe praktyki stosowane w zagranicznych klinikach prywatnych. Wybór doświadczonego ubezpieczyciela z łatwym kontaktem w przypadku awaryjnych sytuacji jest bardzo ważny, by uniknąć niepotrzebnych kosztów.
– Podczas leczenia na wakacjach, szczególnie w prywatnych klinikach, zdarzają się sytuacje, w których pacjenci są naciągani na dodatkowe, często niepotrzebne badania. Czasami takie placówki próbują wykorzystać fakt, że turysta jest ubezpieczony i nie do końca zna lokalne realia czy język. Zdarza się, że proponują kosztowne zabiegi lub diagnostykę, która nie jest konieczna, tylko po to, by zwiększyć rachunek. Dlatego ważne jest, żeby przed wizytą skontaktować się z ubezpieczycielem lub numerem alarmowym z polisy – specjaliści mogą wskazać sprawdzoną placówkę, która współpracuje z ubezpieczycielem i nie próbuje sztucznie zawyżać kosztów leczenia. To daje większe bezpieczeństwo i chroni przed nieuczciwymi praktykami – dodaje Edyta Gryczan-Kwiatkowska.
Motywacje zakupu ubezpieczenia
Badania przeprowadzone w kwietniu tego roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Wakacje.pl pokazały także, że motywacją do zakupu są kierunek i korzystna cena proponowana podczas zakupu wycieczki. W samej polisie najważniejsza jest natomiast jak najwyższa suma odpowiedzialności przy kosztach leczenia.

– Zaraz za wyższą sumą odpowiedzialności dla klientów ważne są koszty rezygnacji i oczywiście jej warunki. Ok. 70% klientów rezygnujących z wyjazdu, odwołuje go na 2-5 dni przed planowanym wylotem, głównie z powodu nagłych, losowych sytuacji. Ważne, by wybrać ubezpieczenie, które w takich nieprzewidzianych okolicznościach pozwoli nam nie stracić całej opłaconej kwoty – mówi Anna Podpora, Head of Product Development Wakacje.pl.
(AM, źródło: Wakacje.pl)