Warta spodziewa się, że w najbliższych latach dojdzie do bardzo dynamicznego przyspieszenia cyfryzacji w segmencie ubezpieczeń korporacyjnych, przede wszystkim ze względu na rozwój sztucznej inteligencji, konsolidację brokerów, rynek pracy oraz zmiany regulacyjne.
Rozwój AI
Opierając się na wewnętrznych testach technologii generatywnej sztucznej inteligencji, Warta uważa, że możliwości wsparcia pracy człowieka przez modele AI są duże. W szczególności gdy można je „wpiąć” w już istniejące cyfrowe procesy i automatyzować ich fragmenty. W takim kierunku obecnie nad wdrożeniem AI pracuje zakład. Warta chce, aby modele wspierały wybrane elementy procesów, realizowane i nadzorowane przez underwriterów (np. rejestracja zapytań brokerskich).
Konsolidacja na rynku brokerskim
W ocenie Warty konsolidacja na rynku brokerskim będzie napędzała cyfryzację branży. Rozwój technologiczny wymaga dużych nakładów i trudniej wdrażać nowe rozwiązania małym podmiotom. Efekt skali skonsolidowanych podmiotów otwiera drogę do większej cyfryzacji oraz do integracji cyfrowych procesów z zakładami ubezpieczeń. Ubezpieczyciel podkreśla, że ze względu na swoją otwartość na wszystkich brokerów rozwija Portal dla Brokera, aby zapewniał on możliwość integracji systemowej (poprzez API) i dawał dostęp przez przeglądarkę internetową (dla niegotowych na integrację poprzez API).
Rosnące koszty pracy
Wynagrodzenia w Polsce w ostatnich latach rosły w bardzo dynamicznym stopniu. W tym kontekście, zdaniem Warty, cyfryzacja i zwiększenie efektywności specjalistów mogą być konieczne, aby zapewnić rozwój dla brokerów i zakładów ubezpieczeń. Zarówno ze względu na koszty pracy, jak i dostępność pracowników o odpowiednich kompetencjach.
Stałe zmiany regulacyjne
Zaostrzające się wymogi regulacyjne dotyczące m.in. bezpieczeństwa wpływają na tradycyjne procesy, np. komunikacji (szyfrowanie plików, rotacja haseł itp.). Nowe wymogi są silnym impulsem do integracji tych procesów na poziomie systemowym. Zwiększa to bezpieczeństwo danych, ale daje też szansę na zmniejszenie pracochłonności (np. bezpośrednie przekazywanie dokumentacji szkodowej z systemu brokera do systemu ubezpieczyciela).
(AM, źródło: Warta)