Warta z rekordami sprzedaży w 2022 roku

0
908

2022 był udanym rokiem dla Warty. W trudnym otoczeniu grupa osiągnęła rekordowy wynik sprzedażowy, notując jednocześnie wysokie zyski oraz rentowność techniczną.

– Ubiegły rok był wymagającym okresem. Zawirowanie w gospodarce w związku z napaścią Rosji na Ukrainę, trwająca pandemia czy dynamicznie rosnąca inflacja to tylko kluczowe wyzwania, z jakimi musieliśmy się mierzyć. Nasze osiągnięcia pokazują jednak, że zdrowa i elastycznie działająca organizacja potrafi skutecznie odnaleźć się w nieprzewidywalnych i dynamicznie zmieniających się warunkach. W tym trudnym czasie wypracowaliśmy rekordową sprzedaż przy zachowaniu wyjątkowej na tle konkurencji rentowności – powiedział prezes zarządu Warty Jarosław Parkot.

Spółka majątkowa i życiowa Warty wypracowały łącznie w 2022 r. ponad 9,2 mld zł składki przypisanej brutto (+proc. r/r). To rekordowy wynik sprzedaży w historii grupy, wyższy o 12,4% od uzyskanego w poprzednim roku.

Biznes majątkowy

Przypis składki majątkowej Warty wyniósł 8 mld zł i był wyższy o 14,3% względem 2021 r. To rekordowy rezultat w tym biznesie, będący efektem m.in. kompleksowej oferty produktowej i nowoczesnej taryfikacji, bazującej na  rozwiązaniach analitycznych i Big Data. Dzięki tym innowacjom firma zapewnia klientom w pełni zindywidualizowaną składkę dla każdego klienta w oparciu o kilkaset parametrów. Z ubezpieczeń indywidualnych towarzystwo zebrało 5,5 mld zł składek, o 13,1% więcej niż rok wcześniej. Liczba klientów w tym segmencie wzrosła o 5% r/r.

Z kolei składka z ubezpieczeń korporacyjnych wzrosła o 16,9%, osiągając poziom 2,6 mld zł. Warta zwraca uwagę, że dzięki strategii rozwoju ubezpieczeń korporacyjnych dokonano odświeżenie palety produktów i wprowadzono nowe podejście do sprzedaży. Te elementy przełożyły się na wzrost przypisu składki o 66% w ostatnich 5 latach.

– Poprzedni rok był pełen wyzwań, takich jak najwyższa od lat inflacja czy wzrost średniej szkody o prawie jedną dziesiątą. Niektóre z nich – zmniejszająca się wartość pieniądza, niepewność sytuacji makroekonomicznej czy wojna w Ukrainie – nie znikną z dnia na dzień. Pomimo tych wyzwań poszerzyliśmy grupę klientów, co pozwala nam patrzeć w przyszłość z dużym optymizmem. Oprócz dalszego rozwoju taryfikacji we wszystkich segmentach ubezpieczeń majątkowych, będziemy pracowali nad np. realizacją strategii CRM, wzmocnieniem oferty komunikacyjnej dla przedsiębiorców czy aktywnym wsparciem transformacji energetycznej w Polsce. W tym obszarze rozwijamy naszą ofertę produktów dla OZE, wzmacniamy zespół i aktywnie uczestniczymy w krajowych pracach nad rozwojem zielonej energii – wyjaśnił Jarosław Parkot.

Segment polis ze składka regularną na ścieżce szybkiego wzrostu

Spółka życiowa Warty zamknęła kolejny rok wzrostem sprzedaży ubezpieczeń na życie ze składką regularną wynoszącym 13,3%. Przełożyło się to na 1,2 mld zł przypisu składki brutto i wzrost liczby klientów życiowych o 8%.

– Kolejny rok z rzędu pokazujemy, że w obszarze ubezpieczeń na życie jest przestrzeń na dynamiczny rozwój. Naszym sposobem jest strategiczne skupienie uwagi na rozwoju oferty produktów ochronnych ze składką regularną i zaangażowanie do jej sprzedaży zarówno sieci życiowej, jak i majątkowej. W efekcie w okresie ostatnich pięciu lat zwiększyliśmy sprzedaż w tym segmencie o 76%. Potwierdza to, że wzrost ten jest stałym i stabilnym trendem w przypadku naszej firmy. W tym roku skupimy się na dalszym rozwoju oferty produktowej oraz automatyzacji oceny ryzyka i procesów obsługowych, tak aby podnosić komfort klienta podczas kontaktu z Wartą – powiedział Jarosław Parkot.

Zysk i rentowność na wysokim poziomie

W ubiegłym roku obie spółki Warty osiągnęły łącznie 762,6 mln zł zysku netto i 550,5 mln zł wyniku technicznego. Wynik finansowy netto TUiR Warta wyniósł 710,7 mln zł, co było m.in. efektem wyniku z działalności inwestycyjnej w okresie wysokich stóp procentowych. Wynik techniczny wyniósł 477,2 mln zł, na co wpływ miał m.in. stały wzrost kosztów i cen mających wpływ na średnią wysokość szkody. Wskaźnik ROE wyniósł 23,9%.

Wynik finansowy netto spółki życiowej wyniósł niemal 52 mln zł, a wynik techniczny osiągnął poziom 73,3 mln zł. Warta skutecznie utrzymuje wysoki poziom bezpieczeństwa, czego dowodem są wskaźniki wypłacalności znajdujące się powyżej ustawowego poziomu.

Innowacje usprawniły obsługę klienta

W 2022 r. obie spółki Warty wypłaciły łącznie swoim klientom ponad 4,7 mld zł w związku z ponad 600 tys. zgłoszonych szkód i niemal 450 tys. wniosków o wypłatę świadczeń z ubezpieczeń na życie. 

W 2022 r. zakład jako pierwszy na rynku w pełni automatycznie zlikwidował szkodę z autocasco. Wszystkie czynności łącznie z wypłatą odszkodowania odbyły się bez ingerencji człowieka, jedynie przy udziale zautomatyzowanych procesów, robotów i nowoczesnego silnika decyzyjnego, który koordynował wszystkie działania. W 2023 r. firma planuje uruchomienie tego rozwiązanie do obsługi wszystkich prostych szkód AC, w których klient decyduje się na otrzymanie odszkodowania na podstawie kosztorysu.

Efektem wdrożonych przez Wartę działań w obszarze likwidacji szkód jest m.in. utrzymanie pozycji lidera jakości obsługi klienta w gronie ubezpieczycieli majątkowych uwzględnionych w sprawozdaniu Rzecznika Finansowego.

– Wysoka jakość obsługi jest dla nas priorytetem. Kolejne wdrożone innowacje skutecznie skracają czas likwidacji szkód w Warcie i podnoszą komfort naszych klientów. Dodając do tego profesjonalny i empatyczny zespół, zapewniamy klientom wyjątkowy na tle rynku poziom usług m.in. w trakcie likwidacji szkód. W bieżącym roku będziemy nadal inwestować w rozwój automatyzacji obsługi, aby ułatwiać naszym klientom kontakt z Wartą i wzmacniać wspólne relacje. Priorytetem pozostaje projekt automatycznej likwidacji szkód i wypłaty świadczeń. Wdrażamy także nowe, innowacyjne technologie do zarządzania masową komunikacją z klientami czy realizacji płatności za polisy, co także pozwoli nam osiągnąć wspomniany, strategiczny cel – podkreślił Jarosław Parkot.

Jarosław Parkot o planach i wyzwaniach na 2023 r.

Na ten rok mamy przygotowany budżet w wysokości ok. 100 mln zł na realizację ponad 90 rozwojowych projektów. Będziemy dalej wdrażać nowe technologie we wszystkich obszarach naszej działalności, skupiając uwagę na m.in. ułatwianiu naszym klientom dostępu i kontaktu z Wartą. Chcemy budować z nimi silne relacje również poprzez zapewnienie nowoczesnych i szybkich kanałów komunikacji, zarówno przy zakupie polisy, jak i podczas posprzedażowej obsługi ubezpieczonych – zaznaczył prezes. – Przez ostatnie 3 lata globalna gospodarka mierzyła się z wyjątkowymi kryzysami. Pandemia, a następnie wojna w Ukrainie uderzyły m.in. w produkcję, łańcuchy dostaw czy ceny energii. W efekcie cały świat musi sobie radzić z bardzo wysoką inflacją, której skutki będziemy obserwować także w 2023 r. Problem ten dotyka również rynek ubezpieczeń. Już w mijającym roku odnotowaliśmy znaczący wzrost kosztów związanych z inflacją. Rosną między innymi ceny energii, części zamiennych, materiałów budowlanych czy usług. Wszystkie one mają wpływ na wysokość wypłacanych odszkodowań i świadczeń. W efekcie rynek ubezpieczeń będzie zmuszony uwzględnić ten trend w cenach ubezpieczeń zarówno majątkowych, jak i życiowych – dodał Jarosław Parkot.

Artur Makowiecki

news@gu.com.pl