Trzy kwartały obecnego roku nie były szczególnie udanym okresem dla bankowego kanału dystrybucji ubezpieczeń w Polsce. Zwłaszcza w obszarze ubezpieczeń na życie, który mocno odczuł skutki działalności regulacyjnej nadzoru. Specjalnych powodów do zadowolenia nie miał również biznes majątkowy, który odnotował gorszy rezultat niż rok wcześniej.
Według danych zebranych przez Polską Izbę Ubezpieczeń na dzień 30 września 2025 roku przypis składki ze sprzedaży ubezpieczeń w bancassurance uplasował się na poziomie 4,17 miliarda złotych. Był to rezultat o 17,43% niższy od odnotowanego dwanaście miesięcy wcześniej, tj. 5,05 mld zł.
KNF „zdołowała” dystrybucję życiową
Z raportu Izby wynika, że przypis składki w bancassurance życiowym wyniósł 2,35 mld złotych – o 23% mniej niż na koniec września 2024 r. (3,06 mld zł). We wcześniejszym opracowaniu eksperci PIU wyjaśniali, że tak znaczący spadek był konsekwencją wdrożenia zasad ze znowelizowanej przez Komisję Nadzoru Finansowego Rekomendacji U. Z podobną sytuacją mieliśmy do czynienia podczas wprowadzania innych istotnych zmian prawnych w przeszłości, np. interwencji produktowej KNF z lipca 2021 roku.
Po 3 kwartałach 2025 roku udział bancassurance życiowego w wyniku całego działu I uplasował się na poziomie 12,8%, o 4,5 punktu procentowego mniej niż przed rokiem.
Polisy inwestycyjne głównym źródłem składki
Większość przypisu w bancassurance życiowym (58%) pochodziło z ubezpieczeń inwestycyjnych. Segment produktów powiązanych z produktem bankowym odpowiadał za 23% składek, natomiast 19% przypisu pochodziło z ubezpieczeń stand alone. Rok wcześniej było to odpowiednio: 37%, 51% i 12%. Taki rozkład oznacza, że polisom stand alone nie udało się obronić drugiego miejsca wśród rodzajów produktów generujących najwięcej składek, jakie zajmował on na koniec I połowy 2025 roku. Z raportu wynika ponadto, że 93% składki pochodziło z umów indywidualnych, a 7% z grupowych. To identyczny rezultat jak dwanaście miesięcy wcześniej.
Ubezpieczenia ochronne w odwrocie
996 mln zł wpływów z bancassurance życiowego pochodziło ze sprzedaży ubezpieczeń ochronnych – o 48% mniej niż przed rokiem (1,91 mld zł). Z kolei przypis składki z polis inwestycyjnych wzrósł z 1,14 mld zł na koniec września ub.r. do 1,14 mld zł obecnie (19% r/r).
Zdecydowaną większość przychodów z ubezpieczeń inwestycyjnych – 1,25 mld zł – wypracowały umowy ze składką jednorazową. Ich wartość była o 24,28% wyższa od odnotowanej rok wcześniej (1,01 mld zł). Z tej kwoty za 423 mln zł (330 mln zł rok wcześniej, +59%) odpowiadały polisy z gr. 3, czyli ubezpieczenia z UFK. Pozostałe 831 mln zł przypisu w tym segmencie wygenerowały umowy inwestycyjne z gr. 1 (679 mln zł przed rokiem, +44%).
Składka jednorazowa na minusie
Pozostałą część przypisu „inwestycyjnego”, tj. 101 mln zł, wypracowały umowy ze składką regularną. Rok wcześniej było to 135 mln zł (-25,19%). W tej grupie „uefki” odpowiadały za 73 mln zł składek, o 31% mniej niż rok wcześniej, kiedy to przypis w grupie trzeciej osiągnął poziom 107 mln zł. Natomiast polisy z gr. 1 wygenerowały 28 mln zł przypisu – tyle co przed rokiem.
W polisach ochronnych ze składką jednorazową odnotowano ujemny przypis wynoszący -173 mln zł. Rok wcześniej wynik w tym obszarze osiągnął poziom 943 mln zł na plusie. Z kolei polisy ze składką regularną wypracowały 721 mln zł (610 mln zł, 18%). W ubezpieczeniach stand alone składka regularna wyniosła 444 mln zł (353 mln zł, +24%), a jednorazowa – 3 mln zł (7 mln zł na koniec września ub.r., -57%).
Większość średnich w górę
Średnia uroczniona składka na polisę inwestycyjną pozyskaną w kanale bankowym na dzień 30 września 2025 r. osiągnęła poziom 10 705 zł dla umów ze składką jednorazową (8394 zł rok wcześniej, +28%) oraz 3011 zł dla umów ze składką okresową (2668 zł, +13%). Z kolei średnia uroczniona składka w ubezpieczeniach powiązanych z produktem bankowym z płatnością jednorazową nie została oszacowana ze względu na ujemną wartość przypisu. W przypadku polis ze składką okresową wyniosła ona 385 zł (327 zł, +8,6%).
Natomiast w polisach ochronnych stand alone średnia uroczniona składka wyniosła: przy składce jednorazowej 526 zł (521 zł po 3 kw. 2024 r., +1%), a przy okresowej 503 zł (473 zł, +6%).
Blisko 5,5 mln umów życiowych
Podobnie jak w latach poprzednich, największy udział w ogólnej liczbie produktów w bancassurance życiowym miały polisy powiązane z produktem bankowym – 4,07 mln szt. z ogólnej liczby 5,46 mln umów ubezpieczeń działu I zawartych przez 9 miesięcy 2025 r. w bankowym kanale dystrybucji. Oprócz tego zawarto również 1,19 mln szt. umów stand alone i 0,2 mln szt. inwestycyjnych.
„Majątek” także w odwrocie
W bancassurance majątkowym zebrano z kolei 1,82 mld zł składek. Rezultat uzyskany na koniec września 2025 r. był o 9% niższy od wyniku uzyskanego rok wcześniej, tj. 2 mld zł. Po 9 miesiącach tego roku udział bancassurance non-life w wyniku całego działu II uplasował się na poziomie 3,8% – o 0,6 pp. niższym od odnotowanego w roku poprzednim. 83% składek majątkowych i osobowych w kanale bankowym wygenerowały umowy indywidualne, natomiast 17% grupowe. Rok temu było to odpowiednio 82% i 18%.
Ubezpieczenia transportowe coraz ważniejsze
Największy przypis odnotowano w ubezpieczeniach z grup 8–9, czyli od szkód spowodowanych żywiołami i pozostałych szkód rzeczowych, które wypracowały 658 mln zł składek (604 mln zł rok wcześniej, +9%). Segment ten wyprzedził polisy z gr. 3–7, czyli casco i transportowe (416 mln zł przed rokiem vs. 452 mln zł obecnie, +9%) oraz polisy z gr. 10–13, czyli odpowiedzialności cywilnej (179 mln zł vs. 234 mln zł, +31%).
Największą liczbę umów w majątkowym kanale bankowym odnotowano w przypadku ubezpieczeń z gr. 8–9, gdzie zawarto 7,04 mln szt. polis. Drugie miejsce zajęły umowy z gr. 2, czyli wypadkowe i chorobowe (4,6 mln szt.) a trzecie – polisy z gr. 14–16, czyli finansowe (4,6 mln szt.). Na koniec września 2025 r. w bancassurance non-life funkcjonowało 21,85 mln szt. umów.
W raporcie uwzględnione zostały wyniki 17 towarzystw życiowych, kontrolujących ok. 95,9% przypisu działu I, oraz 17 towarzystw majątkowych, odpowiadających za 92,8% wyniku sprzedażowego działu II.
Artur Makowiecki
news@gu.com.pl







