Wartość pojazdu – wczoraj, dziś, jutro

0
280

Rozmowa z Dariuszem Wołoszką, wiceprezesem zarządu INFO-EKSPERT

Redakcja „Gazety Ubezpieczeniowej”: – INFO-EKSPERT działa na rynku już od 33 lat, jakie były początki firmy?

Dariusz Wołoszka: – Firma została założona w 1992 r. w środowisku rzeczoznawców samochodowych. Był to okres, kiedy Polacy zaczęli masowo importować używane samochody z Europy Zachodniej. Każdy ze sprowadzonych pojazdów podlegał opłatom celnym, podatkowym, musiał zostać również ubezpieczony. Na rynku brakowało informacji i narzędzi potrzebnych do szacowania wartości rynkowych pojazdów, więc powstanie firmy było wypełnieniem rynkowej niszy i odpowiedzią na pojawiające się potrzeby rynku motoryzacyjnego.  

Zaczęło się od 50-stronicowej książki, w której publikowaliśmy wartości większości dostępnych na rynku pojazdów. Dzisiaj to szeroka paleta programów i aplikacji online oraz potężna baza danych, w której mamy ponad 165 tys. pojazdów, kilkaset tysięcy wartości, kompletne dane techniczne oraz informacje o wyposażeniu pojazdów.

Do kogo skierowana jest oferta INFO-EKSPERT?

– Współpracujemy z firmami ubezpieczeniowymi, bankami, instytucjami administracji państwowej, firmami leasingowymi i wypożyczalniami samochodów. Z naszych produktów i usług korzystają również importerzy, dealerzy, biegli sądowi, rzeczoznawcy oraz każdy, kto w momencie zakupu ubezpieczenia, wystąpienia szkody bądź sprzedaży auta chce poznać jego realną wartość.

Wykorzystujemy impas, w którym obecnie tkwią firmy oferujące podobne rozwiązania, i docieramy do nowych klientów, którzy doceniają naszą elastyczność, błyskawiczną reakcję na ich potrzeby oraz otwartość w relacjach biznesowych. Ostatnie lata to okres dynamicznego rozwoju firmy i sukcesywnego zwiększania portfela klientów. Dzisiaj z dumą mogę powiedzieć, że marka INFO-EKSPERT jest szeroko rozpoznawana, a zdecydowana większość firm branży ubezpieczeniowej i motoryzacyjnej korzysta z naszych produktów i usług.

Aplikacje do wyceny pojazdów używanych wykorzystywane przy ubezpieczeniu lub w procesie likwidacji szkód to Wasz sztandarowy produkt. Co jeszcze znajdziemy w Waszym portfelu?

– Rynek motoryzacyjny zmienia się bardzo dynamicznie, zmieniają się również oczekiwania klientów. Odpowiadając m.in na potrzeby banków czy firm leasingowych, kilka lat temu wprowadziliśmy do oferty aplikacje do szacowania wartości rezydualnych oraz całkowitych kosztów użytkowania pojazdu – TCO. Pierwsza z aplikacji pozwala przygotować prognozy utraty wartości dla pojazdów nawet 60 miesięcy do przodu, druga zaś umożliwia analizę kosztów posiadania pojazdu, m.in.: utratę wartości, ubezpieczenie, serwis, koszty paliwa czy wymiany opon.

Klientom, którzy cyklicznie analizują wartość swojej floty, oferujemy zautomatyzowane wyceny masowe. Błyskawicznie i precyzyjnie, np. w arkuszu Excel, możemy wycenić kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy pojazdów.

Klienci coraz częściej oczekują produktów skrojonych na miarę, a my jesteśmy w stanie zintegrować nasze produkty i usługi z ich systemami aukcyjnymi, portalami ogłoszeniowymi lub markowymi programami samochodów używanych.

Na początku wspomniałeś, że nieustannie analizujecie ponad 165 tys. pojazdów i kilkaset tysięcy wartości. Klienci na pewno oczekują od Was precyzyjnej informacji i błyskawicznej reakcji na pojawiające się zmiany. Czy to jest w ogóle możliwie, gdy dzisiejszy rynek zmienia się tak szybko?

– Obserwujemy globalny rynek motoryzacyjny, analizujemy go szeroko, ale koncentrujemy się na polskim, lokalnym, co pozwala nam precyzyjniej i szybciej reagować na zmieniającą się sytuację i odzwierciedlić ją w naszych aplikacjach. W każdym miesiącu zbieramy i analizujemy kilkadziesiąt tysięcy notowań z rynku wtórnego. Nieustannie aktualizujemy bazę nowych, pojawiających się pojazdów. Nieprzerwanie uzupełniamy informacje nt. danych technicznych czy zmieniających się elementów wyposażenia.

Wartości pojazdów w każdym europejskim kraju różnią się, ponieważ wpływ na nie ma wiele czynników. Istotne jest postrzeganie marki czy konkretnego modelu na lokalnym rynku, preferencje klientów dotyczące rodzaju napędu lub nadwozia czy obowiązujące w danym państwie regulacje fiskalne. W tej sytuacji nie można uśredniać wartości dla całej Europy czy przenosić ich z rynku sąsiedniego.

Naszą przewagą jest własny zespół specjalistów IT oraz wysoko wykwalifikowany zespół doświadczonych analityków, którzy od kilkunastu lat obserwują i analizują rynek motoryzacyjny. Dzięki temu nasi klienci zawsze mają dostęp do aktualnych informacji nt. rynku, na którym funkcjonują.

Co wyróżnia INFO-EKSPERT na tle innych firm na rynku?

– Z całą pewnością jest to ugruntowana pozycja. Działamy nieprzerwanie od 1992 r., struktura właścicielska jest stabilna, co dla klientów jest gwarancją ciągłości naszej działalności. Brak korporacyjnych struktur oraz lokalna decyzyjność pozwala nam wykazać się elastycznością w relacjach z klientami oraz szybkością działania nieosiągalną dla konkurencyjnych podmiotów.

Rzetelność, obiektywizm oraz niezależność przyświecają nam od początku działalności, dlatego każdy nasz klient ma pewność, że otrzymuje dane i obsługę najwyższej jakości.

Jakie widzicie wyzwania na przyszłość?

– Z pewnością najwięcej uwagi i pracy poświęcimy na analizę i precyzyjne określanie wartości samochodów zero- i niskoemisyjnych oraz debiutujących na rynku modeli pochodzących z Chin. Po wielu spotkaniach, które ostatnio odbyliśmy, widzimy, że to temat budzący największe zainteresowanie.

Przygotowujemy się również do wprowadzenia kolejnych innowacyjnych produktów i usług skierowanych do branży ubezpieczeniowej. Rok 2025 zaczął się dla nas bardzo dobrze, co jeszcze mocniej motywuje nas do dalszego działania i rozwoju.